S
Header
کد خبر : 63351

عروج ملکوتی امام(ره)

سرویس اخبار
چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال جانسوز بزرگ مردی است که با عدالت خواهی و روشنگری ‌توانست راه امام آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را ادامه دهد و چراغ امید را در دل ستمدیدگان و مظلومان روشن سازد.
جمعه 13 خرداد 1401 ساعت 11:00
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
عروج ملکوتی امام(ره) چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال جانسوز بزرگ مردی است که با عدالت خواهی و روشنگری ‌توانست راه امام آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را ادامه دهد و چراغ امید را در دل ستمدیدگان و مظلومان روشن سازد. http://media.nvhelal.ir//Image/2021/06/202106106086979818_Thum.jpg عروج,ملکوتی,امام(ره) nvhelal

 در این روز ایران نه تنها یک سیاستمدار بزرگ، دور اندیش و بنیانگذار جمهوری اسلامی را که یک رهبر مردمی، ساده زیست و مظهر مبارزه با بی عدالتی را نیز از دست داد. به همین دلیل است که با وجود گذشت سی و سه سال از عروج ملکوتی امام خمینی (ره) یاد او همچنان در دل های همگان زنده است.

امروزه لزوم ایستادگی در برابر جهانی که سرشار از ظلم، بی عدالتی و عداوت شده است، فراگیری آموزه ها، روش و منش اخلاقی و اجتماعی امام(ره) می باشد.

ایشان اسلام را بهترین الگو زندگی و محرک برای مبارزه با ستمگران می دانستند در تمامی جنبه های زندگی پر بار خود از اسلام و قرآن تبعیت می کردند، به طوری که همواره می فرمودند:« دستورات مذهبی ما که مترقی ترین دستورات است راه ما را معین فرموده است. ما با آن دستورات و تحت رهبری بزرگ مرد دنیا، محمد (ص)، با تمام قدرت هایی که بخواهند تجاوز کنند به مملکت ما، مبارزه خواهیم کرد».

مبارزه رهبر انقلاب اسلامی با رژیم ستمگر طاغوت، یک نمونه بارز پایبندی ایشان به ارزش های اسلامی است و عدم پذیرش ظلم و بی عدالتی است.

در اینجا بر آنیم تا ضمن گرامیداشت و ادای احترام به روح بلند و ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گوشه ای از اخلاق حسنه و سیره رفتاری ایشان را مرورکنیم:

تواضع و حسن خلق

حضرت امام خمینی (ره)، به تبعیت از جد بزرگوارشان امیرالمومنین علی(ع)، در عین حال که در برابر دشمنان زورگو بسیار قاطعانه برخورد می کردند، نسبت به ضعفا بسیار مهربان و متواضع بودند. ایشان هیچ گاه در منزل به اهل خانه امر و نهی نمی کردند و حتی ساده ترین و کوچکترین کارهای شخصی خود را نیز به تنهایی انجام می دادند. در مورد تواضع و فروتنی امام این گونه گفته شده است که ایشان وقتی به مجلسی وارد می شدند، به همگان سلام می کردند و حتی اهل منزل نیز کمتر می توانستند در این کار از امام پیشی بگیرند.

عزت نفس و بلند همتی

امام (ره) در عین تواضع همواره از عزت نفس والایی برخوردار بودند. ایشان ذلت و تحقیر را نه برای خود، بلکه برای هیچ مسلمان و ایرانی پذیرا نبودند. یکی از قوانین ذلت بار در زمان طاغوت، قانون کاپیتولاسیون بود، که سرانجام پس از مبارزات و سخنرانی های امام در قم که به دستگیری ایشان نیز منجر شد، به زباله دان تاریخ افکنده شد. به واقع امام (قدس سره) مصداق آیه 8 سوره منافقون، « وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ ؛ عزت مخصوص خدا و رسول خدا (ص) و مؤمنان است»

شجاعت، صلابت و هوشیاری

حضرت امام در تمام سال های عمر با برکتشان، شخصی شجاع و قاطع بودند که در برابر ظالمان و منافقین و همه گروهایی که در خط اسلام نبودند، قاطعانه ایستاد و تا آخر عمر بر ضد آمریکا سخن گفت و عمل کرد و او را شیطان بزرگ خواند.

زهد و ساده زیستی

در سیره زندگی پیشوایان معصوم(ع) مشاهده می شود که ایشان هیچگاه اسیر و دلبسته به دنیا نبودند و در هر شرایطی این روحیه را با قدرت حفظ می کردند. امام خمینی(ره) نیز که ادامه دهنده راه معصومین بودند، هیچ گاه از سطح کمترین فرد جامعه بالا نیامدند . ایشان حتی زمانی که در پاریس به سر می بردند با وجود سرمای هوا دستور دادند وسایل گرمازا را خاموش کنند تا با مردم ایران که در زمستان 57 به علت کمبود نفت در مضیقه بودند همدردی کنند.

وقت شناسی و نظم در امور

از ویژگی های مهم امام(ره) این بود که ایشان برای تک تک ساعات زندگی خود برنامه ریزی داشتند و ساعات مشخصی را به عبادت، استراحت، مطالعه، ورزش و ... اختصاص می دادند. این توجه به نظم و انضباط در ابعاد فکری ایشان نیز تاثیر به سزایی داشته و موجب شد که در طول زندگی پر بار خویش، هیچ گاه دچار حتی کمترین تزلزل فکری و عقیدتی نشود. حضرت امام (ره)، درباره نظم فکری می فرمودند: «اگر در زندگی مان، در رفتار و حرکاتمان نظم بدهیم، فکرمان هم بالطبع نظم می گیرد، وقتی فکر نظم گرفت، یقیناً از آن نظم فکری کامل الهی هم برخوردار خواهد شد»

6/3/2022 11:00:00 AM
آخرین اخبار