S
Header
کد خبر : 62880
قاتل: مایه حیات!

ضرورت ارائه آموزش‌های امدادی به یک نفر در هر خانوار

سرویس اخبار
اگر در هر خانواده‌ای یک نفر آموزش‌های امدادی را فراگرفته باشد، ما به اندازه کل خانوارهای کشور امدادگر خواهیم داشت. حادثه غیرقابل اجتناب است، اما آمادگی و هوشیاری ما دست خودمان است.
دوشنبه 8 مرداد 1397 ساعت 19:04
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
ضرورت ارائه آموزش‌های امدادی به یک نفر در هر خانوار اگر در هر خانواده‌ای یک نفر آموزش‌های امدادی را فراگرفته باشد، ما به اندازه کل خانوارهای کشور امدادگر خواهیم داشت. حادثه غیرقابل اجتناب است، اما آمادگی و هوشیاری ما دست خودمان است. http://media.nvhelal.ir//Image/2018/07/201807108805817410_Thum.jpg ضرورت,ارائه,آموزش‌های,امدادی,به,یک,نفر,در,هر,خانوار nvhelal

 آب، مایه حیات است، اما گاهی می‌تواند قاتل جان هم باشد. این روزها در سواحل جنوب و به‌خصوص شمال کشور شاهد افزایش حوادث مرتبط با غرق شدگی در رودخانه و دریا هستیم. متاسفانه بعد از چند سالی که آمار غرق شدگی سالانه در ایران زیر هزار نفر بود، اکنون شاهد آن هستیم که آمارها حکایت از افزایش فوت‌شدگان به بالاتر از هزار نفر دارد. اگر ارقام را تجمیع کنید متوجه می شوید که بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی در طول ١٠سال گذشته بالغ بر ١١هزار نفر آب از سرشان گذشته و جان ناقابل را تسلیم مایع حیات بخش زندگی کرده‌اند.

ریشه‌یابی  موضوع نشان می‌دهد که برخی زیرساخت‌های موجود نقص‌هایی دارد. مناطق حفاظت شده و امن برای تفریح مسافران متناسب با تعداد آنها مخصوصا در ایام پیک سال نیست، اما رعایت نکردن توصیه‌های ایمنی و هشدارهای اعلام شده توسط مردم و مسافران، هنوز هم در صدر دلایل عمده بالا رفتن این آمارهاست. درصد زیادی از غرق‌شدگان در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند که عملا جزو نقاط خطرناک محسوب می‌شوند و نیروی نجات‌دهنده‌ای هم در آنجا وجود ندارد. تعداد زیادی هم در نقاط ممنوعه سواحل غرق می‌شوند که نشان دهنده عدم توجه به هشدارهای اعلامی است. جالب است بدانید که طبق بررسی‌های جمعیت هلال احمر بیشترین آمار غرق‌شدگی در سواحل شمالی کشور متعلق به مسافران از استان‌هایی است که عملا نه به دریایی وصل هستند و نه رودخانه‌ای دارند. مثلا شهروندان یزدی نسبت به استان‌های دیگر آمار بیشتری از غرق‌شدگان در سواحل شمالی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همین موضوع نشان می‌دهد که آمادگی لازم برای مواجهه با دریا و خطرات آن در میان مردم این گونه استان‌ها وجود ندارد.  

همه این موارد ضرورت آموزش به مردم و افزایش سطح آمادگی در جامعه هدف را به ما گوشزد می‌کند. یکی دو روز پیش گزارشی به دستم رسید از حادثه‌ای در سواحل ماسه‌ای گناوه در استان بوشهر که نشان می‌داد اگر سطح آمادگی در میان مردم ما افزایش یابد، چقدر می‌تواند در بهبود وضعیت موثر باشد. دو خواهر جوان به نام‌های زهرا و سمیه تنگستانی چهار زن و کودک را که در حال غرق شدن در دریا بودند، از مرگ حتمی نجات دادند. هر دو آنها مدتی پیشتر آموزش‌های امدادی هلال احمر را فرا گرفته و توانسته بودند پیش از آنکه نیروهای امدادی به صحنه حادثه برسند، جان دو مادر و دو کودک را از دریا پس بگیرند.  

اگر در هر خانواده‌ای یک نفر آموزش‌های امدادی را فراگرفته باشد، ما به اندازه کل خانوارهای کشور امدادگر خواهیم داشت. حادثه غیرقابل اجتناب است، اما آمادگی و هوشیاری ما دست خودمان است.

 

دکتر علی اصغر پیوندی

 رئیس جمعیت هلال‌احمر

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر

7/30/2018 7:04:26 PM
آخرین اخبار