S
Header
کد خبر : 63882

مبعث؛ بهار آفرینش

سرویس یادداشت
خلوت گاه محمد(ص) در آن روز بزرگ و عظیم جامعه بشری به میعادگاه عرشیان تبدیل شده بود. بلندای کوهی که او برای فرار از جهل انسان ها و تفکر و تأمل بر رفتارهای متناقض با ذات اشرف مخلوقات به آنجا پناه می برد، غار حرا حالا به روز موعود رسیده است.
دوشنبه 9 اسفند 1400 ساعت 10:48
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
مبعث؛ بهار آفرینش خلوت گاه محمد(ص) در آن روز بزرگ و عظیم جامعه بشری به میعادگاه عرشیان تبدیل شده بود. بلندای کوهی که او برای فرار از جهل انسان ها و تفکر و تأمل بر رفتارهای متناقض با ذات اشرف مخلوقات به آنجا پناه می برد، غار حرا حالا به روز موعود رسیده است. http://media.nvhelal.ir//Image/2020/03/202003102663609281_Thum.jpg مبعث؛,بهار,آفرینش nvhelal

دیگر زمان رسیده بود که پروردگار جهانیان زمین را از خرافات و بت هایی که سالهاست رنگ و رخساری فرسوده بر آن نهاده اند، با باران بی بدیل رحمتش بشوید و امن سازد.

وقت آن رسیده است که محمد(ص) که چهل سال مورد امتحان و آزمایشات الهی قرار گرفته است، چگونه زیستن را برای تاریخ بشریت تفسیر کند.

او از دل مردم انتخاب شد چرا که بر دل آنها بنشیند و جدا شده از ایشان نباشد، خواندن و نوشتن نمی دانست تا معجزه تاریخ، قرآن کریم حقیقتاً خدایی خوانده شود و همگان بدانند که کلام وحی با آن محتوای عمیق و ژرف هرگز زاییده فکر بشر نیست.

محمد(ص) برگزیده شد تا با تعالیم قرآنی شرک و فساد و کفر را از جامعه بزداید و مقدمات تزکیه نفس انسان را فراهم کند و این گونه است که در آیه دوم سوره جمعه دلایل روشن از مبعث پیامبر آن مطرح می‌شود:

"هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ "

"اوست آن کس که در میان بی‏ سوادان فرستاده‏ اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و آنان قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند."

۲۷ رجب سال ۴۲، نقطه عطف دین اسلام و بلکه جوامع بشری در گستره این کره خاکی است.

منادی از آسمان ندای" اقراء بسم ربک الذی خلق" سر می دهد تا محمد(ص) آخرین فرستاده خداوند و موجب هدایت انسان از تاریکی به نور شود.

دعوت به یکتاپرستی و نفی هر گونه شرک و بت پرستی از اساسی ترین هدف بعثت پیامبر رحمت است به گونه ای که در آیه ۳۶ سوره نحل نیز خداوند می فرمایند:

" وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَلَةُ فَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ"

" و همانا ما در میان هر اُمّتى پیامبرى را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودى جز خدا) دورى نمایید، پس گروهى از مردم کسانى هستند که خداوند هدایت شان کرده و بعضى از آنان گمراهى بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر کنید، تا ببینید که پایان کار تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟ "

اصلاح و تربیت اجتماعی از دیگر اهداف مبعث و معرفی رسول خدا در جامعه است. جامعه ای که تا قبل از این رویداد عظیم تاریخ مدت ها از وجود پیامبر محروم و جهل و نادانی در آن بیداد می‌کرد.

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که مرتبط با همین موضوع است آمده است:

"إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ" "به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام."

تحول و چرخش به سوی کمال واقعی و همچنین اقامه عدل و قسط نیز موضوعاتی دیگر است که می‌توان آنها را جزء دستاوردهای مبعث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دانست.

پیامبری که در مسیر تحقق این مهم سختی و دشواری های بسیار زیادی کشید و اما هرگز از مسیر حقیقی که اطاعت محض از فرامین پروردگار است منحرف نگشت.

مروری بر سیره و زندگی سراسر عبرت و درس حضرت محمد مصطفی (ص) گواه این مدعاست.

محمد (ص) به پیامبری مبعوث شد تا کار با تمام پیامبران پیشین را به کمال برساند و کمال انسانی را در قالب دینی استوار و محکم به جهانیان معرفی کند و این تفاوت عمده بعثت پیامبر اسلام و دیگر پیامبران الهی است و حقیقتاً بعثت پیامبر بهار آفرینش است و نشانه محبت پروردگار به مخلوقات خویش و چه تناسب بی نظیری است بهار امسال که با بهاره هدایت انسان آغاز شده است.

به امید آنکه همواره در زندگی، مورد هدایت الهی قرار گرفته و مسیر حق و حقیقت قدم نهیم.

مبعث رسول گرامی اسلام(ص) مبارک باد.

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

2/28/2022 10:48:00 AM
آخرین اخبار