Print Logo
دوشنبه 9 اسفند 1400 ساعت 10:48

مبعث؛ بهار آفرینش


خلوت گاه محمد(ص) در آن روز بزرگ و عظیم جامعه بشری به میعادگاه عرشیان تبدیل شده بود. بلندای کوهی که او برای فرار از جهل انسان ها و تفکر و تأمل بر رفتارهای متناقض با ذات اشرف مخلوقات به آنجا پناه می برد، غار حرا حالا به روز موعود رسیده است.

دیگر زمان رسیده بود که پروردگار جهانیان زمین را از خرافات و بت هایی که سالهاست رنگ و رخساری فرسوده بر آن نهاده اند، با باران بی بدیل رحمتش بشوید و امن سازد.

وقت آن رسیده است که محمد(ص) که چهل سال مورد امتحان و آزمایشات الهی قرار گرفته است، چگونه زیستن را برای تاریخ بشریت تفسیر کند.

او از دل مردم انتخاب شد چرا که بر دل آنها بنشیند و جدا شده از ایشان نباشد، خواندن و نوشتن نمی دانست تا معجزه تاریخ، قرآن کریم حقیقتاً خدایی خوانده شود و همگان بدانند که کلام وحی با آن محتوای عمیق و ژرف هرگز زاییده فکر بشر نیست.

محمد(ص) برگزیده شد تا با تعالیم قرآنی شرک و فساد و کفر را از جامعه بزداید و مقدمات تزکیه نفس انسان را فراهم کند و این گونه است که در آیه دوم سوره جمعه دلایل روشن از مبعث پیامبر آن مطرح می‌شود:

"هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ "

"اوست آن کس که در میان بی‏ سوادان فرستاده‏ اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و آنان قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند."

۲۷ رجب سال ۴۲، نقطه عطف دین اسلام و بلکه جوامع بشری در گستره این کره خاکی است.

منادی از آسمان ندای" اقراء بسم ربک الذی خلق" سر می دهد تا محمد(ص) آخرین فرستاده خداوند و موجب هدایت انسان از تاریکی به نور شود.

دعوت به یکتاپرستی و نفی هر گونه شرک و بت پرستی از اساسی ترین هدف بعثت پیامبر رحمت است به گونه ای که در آیه ۳۶ سوره نحل نیز خداوند می فرمایند:

" وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَلَةُ فَسِیرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ"

" و همانا ما در میان هر اُمّتى پیامبرى را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودى جز خدا) دورى نمایید، پس گروهى از مردم کسانى هستند که خداوند هدایت شان کرده و بعضى از آنان گمراهى بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر کنید، تا ببینید که پایان کار تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟ "

اصلاح و تربیت اجتماعی از دیگر اهداف مبعث و معرفی رسول خدا در جامعه است. جامعه ای که تا قبل از این رویداد عظیم تاریخ مدت ها از وجود پیامبر محروم و جهل و نادانی در آن بیداد می‌کرد.

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که مرتبط با همین موضوع است آمده است:

"إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ" "به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام."

تحول و چرخش به سوی کمال واقعی و همچنین اقامه عدل و قسط نیز موضوعاتی دیگر است که می‌توان آنها را جزء دستاوردهای مبعث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دانست.

پیامبری که در مسیر تحقق این مهم سختی و دشواری های بسیار زیادی کشید و اما هرگز از مسیر حقیقی که اطاعت محض از فرامین پروردگار است منحرف نگشت.

مروری بر سیره و زندگی سراسر عبرت و درس حضرت محمد مصطفی (ص) گواه این مدعاست.

محمد (ص) به پیامبری مبعوث شد تا کار با تمام پیامبران پیشین را به کمال برساند و کمال انسانی را در قالب دینی استوار و محکم به جهانیان معرفی کند و این تفاوت عمده بعثت پیامبر اسلام و دیگر پیامبران الهی است و حقیقتاً بعثت پیامبر بهار آفرینش است و نشانه محبت پروردگار به مخلوقات خویش و چه تناسب بی نظیری است بهار امسال که با بهاره هدایت انسان آغاز شده است.

به امید آنکه همواره در زندگی، مورد هدایت الهی قرار گرفته و مسیر حق و حقیقت قدم نهیم.

مبعث رسول گرامی اسلام(ص) مبارک باد.

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر