S
Header
کد خبر : 65420

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

سرویس اخبار
هر ساله روز "هشتم می" میلادی مصادف با "هجدهم اردیبهشت"، به عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در کشورهای مختلف جهان به ثبت رسیده است و زمان مغتنم و ارزشمندی است برای پاسداشت تلاش های نجات گران و امدادگران ایثارگری که در راه آرامش بخشی و رسیدگی به آلام بشریت در داخل و خارج از مرزها فعالیت می نمایند.
جمعه 15 اردیبهشت 1402 ساعت 19:24
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ هر ساله روز "هشتم می" میلادی مصادف با "هجدهم اردیبهشت"، به عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در کشورهای مختلف جهان به ثبت رسیده است و زمان مغتنم و ارزشمندی است برای پاسداشت تلاش های نجات گران و امدادگران ایثارگری که در راه آرامش بخشی و رسیدگی به آلام بشریت در داخل و خارج از مرزها فعالیت می نمایند. http://media.nvhelal.ir//Image/2023/05/202305103292923142_Thum.jpg به,مناسبت,روز,جهانی,هلال,احمر,و,صلیب,سرخ nvhelal

در سال 1828 میلادی "ژان‌ هانری ‌دونان" پا به جهان گذاشت که در سن 34 سالگی با نوشتن کتابی توانست بنیانگذار مکتبی باشد که‌ بعدها نام صلیب سرخ را بر آن نهادند.

همه چیز از یک جنگ آغاز شد. دهکده‌ای واقع در شمال ایتالیا در سال 1859 شاهد صحنه خونینی بین‌ قوای اتریش و متحدان فرانسوی و ساردنی بود و جمعا حدود 50 هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند. دونان در سال 1862 براساس مشاهدات عینی خود از این جنگ کتاب خاطراتی را منتشر کرد و در پایان کتاب خواستار تشکیل جمعیت‌های امدادی داوطلب برای کمک به آسیب‌دیدگان این‌گونه حوادث شد.

یک سال بعد یعنی سال 1863 اولین تشکیلات پیشنهادی دونان در “ژنو” تشکیل شد که طی آن 16 کشور در ژنو طی کنفرانس بین‌المللی اولین کمیته دائمی بین‌المللی برای کمک به مجروحان جنگی را شکل دادند،که بعدها به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تغییر نام یافت.

دونان کمی پیش از مرگش به پاس تفکرات سازنده‌اش جایزه “صلح نوبل” را دریافت کرد. پاداش دونان به همین جا ختم نشد و نهایتا روز “هشتم ماه می” برای اولین بار در سال 1984 به افتخار روز تولد دونان، روز جهانی صلیب سرخ نامگذاری شد.

در سال 1301 شمسی در ایران نیز به دنبال جوی که صلیب سرخ جهانی در کشورهای اسلامی پدید آورده بود تصمیم گرفت که جمعیت ملی خود را تاسیس کند ولی به جای استفاده از نشان صلیب سرخ که نشان دولت‌های مسیحی به‌شمار می‌رفت نماینده وقت ایران به ‌نام «ممتاز‌السلطنه» از پرچم شیر و خورشید سرخ که در آن زمان به معنای تلاش برای تداوم حیات ایران در جامعه بین‌المللی بوده است استفاده کرد.

این تصمیم که عملی شدن آن به کنفرانس صلیب سرخ جهانی در سال 1956 ژنو برمی‌گردد در شرایطی انجام شد که در آن زمان تنها دو کشور مسلمان عثمانی و ایران اجازه حضور در این کنفرانس را داشتند. از طرفی به‌دلیل آن‌که کشور عثمانی در 1904 در کنفرانس قبلی صلیب سرخ شرکت نکرده بود، در سال 1956 از حضور در این کنفرانس محروم ماند و بنابراین ایران تنها کشور مسلمان حاضر در این کنفرانس بود.

نشان شیروخورشید سرخ همچنان تا سال 1359 شمسی وجود داشت، اما به دنبال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کشورمان دولت جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو اعلام کرد که خواستار تغییر نشان شیر و خورشید سرخ به هلال احمر است و به این ترتیب جمعیت ملی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با نام جدید شکل گرفت و امروز شاهد تلاش مدیران، کارکنان، امدادگران و همراهان جمعیت در داخل و خارج از مرزها برای امدادرسانی و کمک به گرفتار شدگان در مصائب و گرفتاری هاست و همواره قدرشناس این محبت ها و تلاش ها بوده و هستیم.

در همین ارتباط نیز حجت الاسلام و المسلمین معزی که به مناسبت سالگرد هلال احمر، در سخنان خود پیش از خطبه های نمازجمعه ضمن تبریک فرارسیدن هفته هلال و صلیب سرخ به مرور فعالیت‌های نوع‌دوستانه درون و برون مرزی جمعیت در سال‌های پس از انقلاب پرداخت و بر این مهم تاکید کرد که این خدمات برآمده از فرهنگ غنی ملی و اسلامی جامعه ماست.

10247315/5/2023 7:23:41 PMhttp://Media.nvhelal.ir//Image/2023/05/202305107686628508_Thum.jpg

وی با ذکر آیات و روایات متعدد به اهمیت احسان و بخشندگی در جامعه اسلامی اشاره و از آن به عنوان یکی از زیربناهای شکل‌گیری جامعه اسلامی نام برد و با تشریح این مسئله که انسان نیازمند به همکاری، خدمت‌رسانی به دیگران و تعاون در زندگی است تاکید کرد بدون همراهی و همزیستی، زندگی انسان شکل نخواهد گرفت و در بخش دیگری از سخنان خود نیز به اشتراکات اهداف جمعیت هلال احمر و تعالیم دینی پرداخت.

وی با اشاره به روز ۱۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اظهار داشت: هلال احمر با اهداف بلند انسانی که دارد براساس فرمایش مقام معظم رهبری که منطبق با تعالیم اسلام است اهدافی را دنبال می‌کند؛ این اهداف چهارگانه شامل تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها، حمایت از زندگی و سلامت آن و برقراری صلح و دوستی میان کشورها است و هلال احمر به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی و مردمی اهداف و وظایف ارزشمندی را دنبال می کند و در هلال احمر وظیفه داریم ایثارگری، مسئولیت‌پذیری و احسان و نیکی را در جامعه گسترش دهیم  و هلال احمر ایران که یکصدمین سال خود را در سال گذشته پشت سر گذاشته است تاکنون درهنگام وقوع انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی اقدامات بسیار موثری را انجام داده است.

هلال احمر ایران با داشتن مراکز درمانی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین فعالیت های مهمی را دنبال می کند و در سراسر نقاط دنیا به ارائه خدمت می‌پردازد و نمونه آن هم خدمات و اقدامات ارزشمند و چشمگیر هلال احمر در زلزله ترکیه و سوریه و در گذشته در پاکستان و سومالی بود به گونه ای که در زلزله اخیر ترکیه، از سوی رییس جمهور این کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امدادگر در تمامی صحنه ها که جان خود را در راه خدمت به مردم ایثار کرده اند، این ایام را به تمامی همکاران در بخش های مختلف و همراهان و مرتبطین به ویژه داوطلبان، امدادگران و جوانان که صادقانه، خالصانه، ایثارگرانه و جان بر کف در حوادث مختلف به مردم خدمت می کنند تبریک می گوئیم و امیدواریم تا صلح،آرامش و یاریگری در تمامی جهان گسترده تر گردد.ان شاء الله

 

5/5/2023 7:24:17 PM
آخرین اخبار