S
Header
کد خبر : 65320

میلاد جواد الائمه(ع)

سرویس یادداشت
نهمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام محمدتقی(ع)، پس از شهادت پدر بزرگوارش، امام رضا(ع) در سن 8  سالگی به امامت رسید. پیشوای نهم شیعیان که به جواد الائمه شهرت دارد، 17 سال در زمان دو تن از خلفا، مامون و معتصم عباسی امامت کرد. به دلیل اینکه ایشان در کودکی به امامت رسید، میان شیعیان اختلاف به وجود آمد که دلیل آن را سن کم امام می دانستند.
چهارشنبه 12 بهمن 1401 ساعت 06:46
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
میلاد جواد الائمه(ع) نهمین اختر تابناک امامت و ولایت، امام محمدتقی(ع)، پس از شهادت پدر بزرگوارش، امام رضا(ع) در سن 8  سالگی به امامت رسید. پیشوای نهم شیعیان که به جواد الائمه شهرت دارد، 17 سال در زمان دو تن از خلفا، مامون و معتصم عباسی امامت کرد. به دلیل اینکه ایشان در کودکی به امامت رسید، میان شیعیان اختلاف به وجود آمد که دلیل آن را سن کم امام می دانستند. http://media.nvhelal.ir//Image/2023/02/202302109488227891_Thum.jpg میلاد,جواد,الائمه(ع) nvhelal

البته امام رضا(ع) در زمان حیات خود، چندین بار در بین اطرافیان، امامت جواد الائمه(ع) را یادآور شده بود و در پاسخ به شبهاتی در مورد شرط بلوغ برای امامت، به آیاتی از قرآن کریم که در مورد نبوت حضرت یحیی و حضرت عیسی در کودکی است، اشاره می فرمود.

در بسیاری از منابع و روایات کرامات و فضائل بسیاری برای امام محمدتقی(ع) نقل شده است.

سخاوتمندی وخدمت به مردم

با اینکه نهمین امام شیعیان 26 سال بیشتر زندگی نکرد، اما در بخشش به مردم و رفع نیازهای آن ها از هیچ چیز فروگذار نکرد و به همین سبب در بین مردم به جواد شهرت یافت.

از نظر ایشان خدمت به مردم در اثر نزول رحمت الهی بر انسان است و اگر فردی در این عرصه کوتاهی و سهل انگاری نماید، ممکن است نعمت های الهی را از دست بدهد. به این جهت، آن حضرت همواره می فرمود:" ما عَظُمَتْ نِعمَةُ اللّهِ عَلی عَبْدٍ الاّ عَظُمَتْ عَلَیهِ مَؤُونَةُ النّاسِ. فَمَنْ لَمْ یَتَحَمَّلْ تِلْکَ الْمَؤُونَة فَقَدْ عَرَضَ النِّعمَةَ لِلزَّوال"؛ نعمت خداوند برکسی فراوان نازل نمی شود مگر اینکه نیاز مردم به وی بیشتر می شود. هرکس که در رفع این نیازمندی ها نکوشد و سختی های آن را تحمل نکند، نعمت الهی را در معرض زوال قرار داده است.

صبر و بردباری در مصائب

جواد الائمه(ع) در مقابل حوادث و مصائب ناگوار بسیار بردبار و شکیبا بود و با وجود تمام مشکلات و آشفتگی های جامعه همواره در مورد اصول اسلامی و حدود الهی در مقام دفاع بر می آمد و موضع گیری های اساسی خود را حفظ می کرد.

ایشان همواره صبر بر مصائب را از بهترین صفات می دانست و می فرمود: اَلصَّبْرُ عَلَی المُصیبَةِ مُصیبَةٌ عَلَی الشَّامِتِ بِها؛ شکیبائی بر ناملایمات و مصائب، بر شماتت کنندگان مصیبت زده ناگوار است.

همنشینی با تمام اقشار جامعه

از منظر امام جواد (ع) برتری انسان ها به مقام و نژاد و ثروت نبود بلکه به میزان علم و ایمان و عمل آنان بود. به همین جهت ایشان همواره به اقشار مختلف جامعه توجه داشت و با آنان نشست و برخاست می کرد. مورخان از ایشان نقل کرده اند: الشَّریفُ کلُّ الشَّریفِ مَن شَرّفَه عِلْمُه؛‌ با شرافت‌ترین از همه شریف‌ها کسی است که شرفش به واسطه علمش باشد.

باب الحوائج

ائمه بزرگوار در زمان حیات پربرکتشان در تمامی جنبه های دنیوی و اخروی، مادی و معنوی یاور و هدایت کننده مردم بودند. اکنون نیز در بسیاری از موارد و مشکلات مردم به ایشان متوسل می شوند.

در بین عرفا و علما معروف است که اگر کسی از درگاه خداوند متعال طلب افزایش رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی را می خواهد باید به وجود مبارک امام جواد(ع) متوسل شود و از این رو به ایشان باب الحوائج می گویند. این موضوع هم از زبان بزرگان نقل شده و هم به تجربه ثابت شده که توسل به ایشان سبب گشایش گره‌های مالی و اقتصادی می‌شود و در حکایات و روایات نیز بسیار ذکر شده است.

میلاد مسعود و نورانی امام جواد (ع) مبارک باد.

2/1/2023 6:46:00 AM
آخرین اخبار