S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 65028

به هم پیوستگی معنویت و کار و تلاش

سرویس اخبار
مسئله معنویت و نگاه معنوی، پیام اصلی ادیان الهی و مدعای تمام مکاتب است. به همان میزان که این حقیقت بی‌بدیل، اصیل و واقعی است، در تیررس غفلت، انحراف، خیال و توهم نیز قرار دارد و به همین خاطر شایسته توجه، پرداختن و شکوفاساختن است تا هم چشم انسان به واقعیت گشوده شود و هم گمراهه‌های آن در برابر دیدگان انسان قرارگیرد که در این نوشتار به این مساله پرداخته شده است.
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 ساعت 11:28
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
به هم پیوستگی معنویت و کار و تلاش مسئله معنویت و نگاه معنوی، پیام اصلی ادیان الهی و مدعای تمام مکاتب است. به همان میزان که این حقیقت بی‌بدیل، اصیل و واقعی است، در تیررس غفلت، انحراف، خیال و توهم نیز قرار دارد و به همین خاطر شایسته توجه، پرداختن و شکوفاساختن است تا هم چشم انسان به واقعیت گشوده شود و هم گمراهه‌های آن در برابر دیدگان انسان قرارگیرد که در این نوشتار به این مساله پرداخته شده است. http://media.nvhelal.ir//Image/2022/05/202205101884188465_Thum.jpg به,هم,پیوستگی,معنویت,و,کار,و,تلاش nvhelal

در معنویت تراز، نه تنها تقابل حقیقی میان امور مادی و امور معنوی نیست بلکه پرداختن به هر دو مایه رشد و یکپارچگی انسان است. اسلام نه رهبانیت و کناره گیری از دنیا را می پسندد و نه پرداختن به امور دنیا و دور شدن از معنویت و دینداری را؛ بلکه معنویتی را می پسندد که در متن زندگی جریان و تداوم داشته باشد. به همین علت قرآن کریم در آیات متعددی انسان را به کار و تلاش به عنوان عامل مهمی در رشد معنوی و تربیتی و سلامت فکری و معیشتی انسان، تشویق و ترغیب می کند.

خداوند متعال در سوره جمعه می فرماید :یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْعَ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُون (جمعه: 9)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هنگامى که براى نماز روز جمعه اذان گفته شود، به سوى ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این براى شما بهتر است اگر مى‏دانستید.

بر پایه این آیه هنگام ذکر و یاد و نام خدا کار و تلاش را رها کنید و به سوى نماز -که مهمترین یاد خدا است- بشتابید. سپس در آیه بعد می خوانیم: فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّه (جمعه: 10)

هنگامى که نماز پایان گیرد شما آزادید در زمین پراکنده شوید و از فضل الهى طلب کنید

در فرهنگ قرآن کریم یکی از مصادیق روشن فضل الهی، کسب و کار و به دست آوردن مال حلال است و دنیا گوشه از فضل الهی است.

نکته قابل توجه در این دو آیه -که برخی مفسران به آن اشاره کرده اند- آن است که زمان تعطیلى کسب و کار و تجارت به خاطر عبادت، نباید زیاد و طولانی باشد چنانکه در آیه اول، فرمان ترک داد و ستد صادر شده و در آیه بعد بلافاصله پس از انجام عبادت، آن منع برطرف می شود و نمازگزاران را به پراکنده شدن و کسب فضل الهی تشویق می کند..

رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره پیوند محکم معنویت و کار و کوشش می فرماید: الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ‏ جُزْءاً أَفْضَلُهَا جُزْءاً طَلَبُ الْحَلَالِ؛ عبادت، هفتاد بخش است. برترینِ آنها، کسب [درآمد] حلال است.

در تاریخ نقل شده است روزى رسول اکرم صلی الله علیه و آله با یاران خود نشسته بود، جوان توانا و نیرومندی را دیدند که اول صبح به کار و کوشش مشغول شده است. کسانی که در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله بودند، سخن به کنایه گشودند و گفتند: این جوان اگر توان خود را در راه خدا به کار می انداخت، سزاوار ستایش بود! رسول خدا صلی الله علیه و آله در پاسخ آنان فرمود: این سخن را نگویید. اگر این جوان برای معاش و زندگی خود کار می کند که در زندگی محتاج دیگران نباشد و از مردم بی نیاز شود، با این عمل در راه خدا قدم برمی دارد. همچنین، اگر کار می کند تا زندگی والدین ضعیف یا کودکان ناتوان را تأمین کند و از مردم بی نیازشان گرداند، باز هم به راه خدا می رود. ولی اگر کار می کند تا با درآمد خود بر تهی دستان مباهات کند و بر ثروت و دارایی خود بیفزاید، او به راه شیطان رفته و از صراط حق منحرف شده است.

بنابر این در اسلام عبادت و معنویت با کار و تلاش به هم پیوسته اند و کسانی که در حال توانایی تنها به عبادت و کسب معنویت روی می آوردند و یا معنویت را به بهانه کسب روزی رها می کنند، مورد تأیید اسلام نیستند و مسیری جدای سیره پیشوایان دین علیهم السلام در پیش گرفته اند.

 

حجت الاسلام و المسلمین فجری

معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی‌ ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

شهروند آنلاین

 

 

5/8/2022 11:28:23 AM
آخرین اخبار