S
Header
کد خبر : 64717

عارف مجتهدی از جنس مردم

سرویس یادداشت
آیت الله حسن زاده آملی روز شنبه 3 مهرماه دار فانی را وداع گفت و در آستانه اربعین به ملکوت اعلی پیوست، عالم ذوالفنون و عارف سالکی که از جنس مردم بود و عمر پربرکت خویش را همواره در تبیین اندیشه های بلند اسلام و آموزه ها و معارف اهل بین به کار گرفت و در همراهی با انقلاب و رهبری، مردم را به حفاظت از نظام توصیه می کرد و تا آخر عمر در کنار مردم و انقلاب ایستاد.
یکشنبه 4 مهر 1400 ساعت 16:15
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
عارف مجتهدی از جنس مردم آیت الله حسن زاده آملی روز شنبه 3 مهرماه دار فانی را وداع گفت و در آستانه اربعین به ملکوت اعلی پیوست، عالم ذوالفنون و عارف سالکی که از جنس مردم بود و عمر پربرکت خویش را همواره در تبیین اندیشه های بلند اسلام و آموزه ها و معارف اهل بین به کار گرفت و در همراهی با انقلاب و رهبری، مردم را به حفاظت از نظام توصیه می کرد و تا آخر عمر در کنار مردم و انقلاب ایستاد. http://media.nvhelal.ir//Image/2021/09/202109104547261137_Thum.jpg عارف,مجتهدی,از,جنس,مردم nvhelal

مردمی بودن و کلام نافذ و دلنشین آن عالم فرزانه  کم نظیر بود و حضر خیل مشتاقان  علاقه مندان در شامگاه شنبه در شهر آمل و مقابل بیمارستان امام رضا (ع)  نشانه ای از این جایگاه مردمی دارد آنان که عزادار مردی  اخلاقی، متواضع، دانشمند و علامه است.

ایشان عارفی کامل، فقیه و حکیمی مسلط بود و در علوم مختلف همچون ادبیات، علوم غریبه، ریاضی و ... تسلط و تبحر داشت  و در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه های نبرد، در آوردگاه دفاع از سرزمین، لباس رزم بر تن کرد و در عملیات هایی همچون کربلای ۵ کنار رزمندگان و مدافعان ایستاد و همواره در مسیر حفظ و حراست از نظام گام برداشت.

علامه حسن زاده، زاده ۲۱ بهمن ۱۳۰۷ هجری است که به سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه شد و در سال ۱۳۲۹ در تهران ز محضر مرحوم آیت الله آقا سید احمد لواسانی ، علامه شعرانی و در مدرسه مروی از علامه حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طهرانی (اعلی الله مقامه)، علامه رفیعی قزوینی، آیت الله حکیم الهی قمشه ای، آیت الله شیخ محمد تقی آملی، حکیم الهی و عارف صمدانی استاد محمد حسین فاضل تونی، آیت الله حاج میرزا احمد آشتیانی بهره برد.

در سال ۱۳۴۲ به قم عزیمت نمود و راه  تدریس علوم دینی را آغاز کرد و در عین حال ۱۷ سال از محضر علامه طباطبائی (ره) استفاده کرد.

علامه حسن زاده آملی همچنین در محضر علامه محمد حسن الهی طباطبائی (ره)، حاج سید مهدی قاضی تبریزی (ره) و تنی چند از آیات عظام  به فراگیری علوم ادامه داد و هرگز از آموختن سیراب نشد.

از علامه حسن زاده آملی در باب تعلیقات و حواشی  بر کتب درسی از معقول و منقول و رسائل و جزوات در موضوعات و فنون گوناگون، بیش از 190  اثر به یادگار مانده که از جمله آن می توان به عیون مسائل النفس و سرح العیون فی شرح العیون، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، قرآن هرگز تحریف نشد، سی فصل در معرفت وقت و قبله، رساله انه الحق، وجیزه‌ای در تجدد امثال عارف و حرکت جوهری حکیم، الهی نامه، رساله‌ای در ردّ جبر و تفویض و اثبات امر بین الامرین بر مبنای حکمت متعالیه، رساله‌ای در ولایت و امامت و... اشاره کرد.

ایشان پیش از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به دیدار امام خمینی (ره) رفت و در آن زمان امام (ره) روحانیون را مکلف کرده بودند تا مسائل سیاسی و مشکلات اجتماعی مسلمین را برای عموم مردم بیان کنند و علامه حسن زاده آملی نیز در این راه قدم گذارد و در راه آگاه سازی مردم آمل قدم برداشت.

وی همچنین در نوشتار و گفتار بارها در خصوص رهبر معظم انقلاب مطالبی را بیان نموده  که نمونه آن در ابتدای کتاب انسان و عرفان آمده است؛ کتابی که در سال ۱۳۷۷ از سوی علامه به رهبر انقلاب تقدیم شد.

این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بود و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر داشت و به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز تسلط داشته، اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و آثار کم نظیری نیز در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت دینی، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و باطنی نوشته و عمده آثار و اندیشه‌های ایشان بر محور قرآن، فلسفه و عرفان است.

 مرحوم علامه حسن‌زاده آملی، کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز منتشر نمودند و بیان و آثار ایشان در تربیت جمع زیادی از شاگردان در مکتب اهل بیت(ع) همواره به یادگار باقی خواهد ماند.

نام و یادش جاودانه و گرامی باد.

9/26/2021 4:15:27 PM
آخرین اخبار