S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 64511

به استقبال ماه ضیافت الهی

سرویس یادداشت
تمام عبادات الهی دارای یک سلسله مقدماتی است و برای اینکه این مقدمات انسان را به روح معنوی آن عبادت نزدیک تر نماید، معمولا گاهی به صورت وظایف قطعی و یا گاهی به صورت وظایف پیش مقدمی در شریعت آمده است که به مقدمات قرینه و بعیده تقسیم بندی می شوند.
یکشنبه 22 فروردین 1400 ساعت 14:47
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
به استقبال ماه ضیافت الهی تمام عبادات الهی دارای یک سلسله مقدماتی است و برای اینکه این مقدمات انسان را به روح معنوی آن عبادت نزدیک تر نماید، معمولا گاهی به صورت وظایف قطعی و یا گاهی به صورت وظایف پیش مقدمی در شریعت آمده است که به مقدمات قرینه و بعیده تقسیم بندی می شوند. http://media.nvhelal.ir//Image/2021/04/202104105606287377_Thum.jpg به,استقبال,ماه,ضیافت,الهی nvhelal

به طور مثال در مورد نماز قبل از ورود به آن اذان، اقامه، طهارت بدن، لباس و... شرط مقارن است اما برای رسیدن به روح نماز که حضور قلب است؛ صرف وضو و اجتناب از نجاست ظاهری کافی نیست بلکه علاه بر آن، باید دل را از آلودگی های روحی پاک نگه داشت تا در نماز، خلوص و حضور قلب حاصل شود.

البته مسائل ظاهری نیز برای خود حقایق و باطنی را در بر دارد اما بخشی از آن مقدماتی است که انسان باید آن را فراهم کند و در طول روز ذهن و دل را از آلودگی ها دور نگه دارد تا بتواند در نماز به آن حضور قلب برسد.

 نکته دیگر آن که هرچه عبادت عظیم‌تر باشد مقدمات آن هم عظیم‌تر است.

درباره ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماهی که شب قدر در آن قرار گرفته است، قرآن می فرماید: عبادت شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است و در پایان آن عید فطر از بزرگترین اعیاد اسلامی است. در چنین ماهی انسان وقتی می خواهد وارد شود قطعا مقدمات آن عمیق تر و عظیم تر است لذا از نگاه روایات دو ماه قبل؛ زمینه ورود به ماه مبارک رمضان محسوب می شود، یکی ماه رجب که ماه ولایت و ماه امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت است(ع) و ماه شعبان که ماه رسول الله (ص) است و بعد از آن هم شهرالله و ماه رمضان است.

این مهم گویای اهمیت و ویژگی ماه رمضان است و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه ای می خوانند و در این خطبه توجه می دهند به اینکه باید استقبال عظیمی از ماه رمضان صورت گیرد که"... قد اقبل الیکم شهرالله..." یعنی ماه خدا به سوی شما روی کرد و مؤمنین را به استقبال از این ماه آماده می کند و به توصیف این ماه می پردازد.

پیامبر گرامی (ص) ماه رمضان را ضیافت الله یعنی میهمانی خدا نیز نامیده است یعنی باید به آداب میهمانی رفتن توجه کرد.

به طور طبیعی انسان از هر دین، فرهنگ و آئینی باشد برای رفتن به میهمانی آدابی دارد و اول از همه پاک کردن خود از هرچه که ناخوشایند میزبان است، مرتب کردن خود و حتی آماده کردن ذهن و ضمیر خویش است. حال هرچه میزبان بالاتر و مهمتر باشد این آمادگی و حساسیت بالاتر، مهم تر، ظریف تر و کامل تر خواهد بود و واقعا چه میزبانی بالاتر از ذات باری تعالی می توان تصور کرد و لذا باید توجه در این مهم نیز به صورت ویژه باشد.

لذا قبل از ورود به میهمانی خدا باید ببینیم خداوند چه اوصاف و چه ویژگی هایی دارد؛ خدا مهربان است پس باید مهربانی کرد و قبل از ورود به نزد خدای رحیم، باید رحم کرد،، باید بخشید؛ همانطور که فرمود "ارحم ترحم".

لذا برای استقبالی شاد و پرنشاط باید کارهایی اعم از خوش خلقی، حلالیت طلبی، ادای دیون، انفاق - مخصوصا به ارحام صغیر- آشتی با نزدکان، استغفار کردن و ... را مورد توجه و اهتمام قرار داد.

ائمه معصومین(ع) از ماه رمضان به «بهار قرآن» تعبیر کردند و بهترین سود در این ماه استفاده از محضر قرآن است و هر کسی به اقتضای شرایط خود از این نعمت گسترده الهی بهره می برد و در ماه مبارک رمضان ثوابی که به قرائت آیات قرآن اختصاص داده شده بسیار بی نظیر است و این نیست مگر اینکه مؤمنین از این مائده آسمانی استفاده کنند.

پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک عرض نموده، از همه مومنین و روزه داران عزیز در این ماه نعمت و پربرکت التماس دعا داریم.

4/11/2021 2:47:15 PM
آخرین اخبار