S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 64476

معجزه بودن اخلاق پیامبر و اسوگی

سرویس اخبار
مقاله "معجزه بودن اخلاق پیامبر و اسوگی" به قلم احمد بهشتی استاد دانشگاه تهران ارائه شده  و در چکیده آن آمده است:
چهارشنبه 20 اسفند 1399 ساعت 04:32
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
معجزه بودن اخلاق پیامبر و اسوگی مقاله "معجزه بودن اخلاق پیامبر و اسوگی" به قلم احمد بهشتی استاد دانشگاه تهران ارائه شده  و در چکیده آن آمده است: http://media.nvhelal.ir//Image/2021/03/202103104045426047_Thum.jpg معجزه,بودن,اخلاق,پیامبر,و,اسوگی nvhelal

بدون شک، پیامبر اعظم اسوه همه انسان ها در همه اعصار و قرون اسـت.  به نظر برخی از ناقدان کرسی نظریـه پـردازی «معجـزه انگـاری اخـلاق نبوی» (نگ: بهشتی، 1389 ،22) معجزه بودن اخلاق پیامبر خاتم، با اسـوه بودن آن حضرت منافات دارد.

در این نوشتار، با توجه به مدارک قرآنی و غیر قرآنی، بر اسوه بودن آن حضرت، به نحـو اطـلاق و شـمول، تأکیـد کرده و گفته ایم: اولاً اگر اخلاق او معجزه نباشـد، ممکـن اسـت برخـی همتای او یا برتر شوند. در این صورت، پیامبر اعظم اسوه آنها نیست و این، با اطلاق آیهای که دلالت بر اسوگی آن حضرت دارد، مخالف است.  

ثانیاً مقام پیامبر اکرم، دون خالق و فوق همه مخلوقات اسـت و بنابراین، همان طوری که اسوه بودن او ضروری است، معجزه بودن اخلاقش هـم قطعی است و از راه برهان انّی عدم منافات آن ها را کشف می ­کنیم؛ چـرا که اگر منافات داشتند، تکویناً و تشریعاً حکم به اجتماع آن ها از سـوی خدای حکیم نمی شد.

ثالثاً پیامبر اکرم(ص) در عالم انسانیت، مَثَـل دارد، ولـی مِثل ندارد. اسوه بودن آن حضرت اقتضاء می کند که انسان ها بکوشـند تـا مَثَل او شوند، نه مِثل او. اگر اخلاقش معجزه نباشد، ممکن است مِثـل او شوند و در این صورت، اسوه آنها نیست.

 واژگان کلیدی: اسوه، معجزه، اخلاق، مِثل، مَثل

 

در فایل پیش رو، پژوهش و مقاله "معجزه بودن اخلاق پیامر و اسوگی" از دکتر احمد بهشتی استاد دانشگاه تهران را دریافت و مطالعه فرمائید:

 

معجزه3/10/2021 4:37:00 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2021/03/202103101974845447_Thum.jpg
دریافت فایل

 

 

 

3/10/2021 4:32:04 AM
آخرین اخبار