S
Header
کد خبر : 64471

اهمیت توجه به حفظ محیط زیست

سرویس یادداشت
در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان به حفظ محیط زیست و به ویژه توجه به درخت به عنوان اصلی ترین بستر حراست از این محیط برای انسان ها جایگاه خاصی دارد.
یکشنبه 17 اسفند 1399 ساعت 08:59
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
اهمیت توجه به حفظ محیط زیست در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان به حفظ محیط زیست و به ویژه توجه به درخت به عنوان اصلی ترین بستر حراست از این محیط برای انسان ها جایگاه خاصی دارد. http://media.nvhelal.ir//Image/2021/03/202103101532507743_Thum.jpg اهمیت,توجه,به,حفظ,محیط,زیست nvhelal

در این میان دین مقدس اسلام نیز به این مهم عنایت و اهتمام ویژه ای داشته و توصیه های فراوانی را در نگهدای از محیط زیست، درختان و تشویق و ترغیب دراین مسیر دارد و شاهد هستیم که بزرگان دینی و از جمله مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز همواره در این خصوص تاکید داشته اند و دستگاه های اجرایی را در رعایت این موضوع به عنوان میراث ملی و متعلق به امروز و آینده کشور توجه داده اند.

حضرت علی (علیه السلام) در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورده و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم در خصوص اهمیت و ثواب این اقدام به ویژه در خصوص درختکاری فرمودند: "هر که درختی را بکارد تا به ثمر برسد، خدا در عوض آن، درختی را در بهشت به او اختصاص می دهد" و  نیز از آن حضرت (صلی الله علیه و آله) است که: "هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال، پرنده یا انسانی بخورد، برای او صدقه محسوب می شود."


امام صادق (علیه السلام) نیز در این باره فرمود: "ثواب شش چیز پس از مرگ مؤمن به وی می رسد: فرزندی که برای او آمرزش خواهی کند، قرآنی که از او بماند و قرائت شود، نهالی که بکارد، چاهی که حفر کند، صدقه جاریه و نیز سنت پسندیده ای که پس از وی بدان عمل شود."

درختان، جزئی از منابع طبیعی و ملی و متعلق به محیط زیستی هستند که همه افراد در آن زندگی می کنند. بشر هر لحظه از هوای لطیف و پاکیزه ای که درختان به وجود می آورند، استفاده می کنند و این تنها یکی از سودمندی های بسیار درختان است. بنابراین، می توان گفت تخریب و نابودی این منابع طبیعی، ستم در حق همگان است و حفظ منابع طبیعی، وظیفه عمومی و به سود همگان است و بهره های معنوی فراوانی نیز دارد.

در روایتی از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است: "هر کس درخت موز یا درخت سدری را سیراب کند، گویا مؤمن تشنه ای را سیراب کرده است" و امام صادق (علیه السلام) نیز درباره حفاظت از درختان فرمودند: "خداوند درخت را برای انسان آفرید. از این رو، او باید درخت را بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن کوشا باشد."

در محیط زیست ما، درختان، از موهبت های پرسود الهی هستند که خداوند مهربان، در دسترس و اختیار انسان قرار داده است و از گیاهان فرآورده های دارویی، صنعتی، بهداشتی و آرایشی فراوانی به دست می آید.

گیاهان، مهم ترین و مؤثرترین تولید کنندگان غذا هستند و لوازم معاش و روزی انسان و دیگر موجودات را تأمین می کنند. از سوی دیگر، مانع فرسایش خاک شده و از برخی بلاهای طبیعی جلوگیری می کنند و وجود درختان و پوشش های گیاهی در اطراف شهرها و مزارع، آنها را از هجوم سیل و توفان حفظ می کند.

گفته می شود سرانه جنگل در ایران، به ازای هر نفر 1700 متر مربع می باشد و از سویی دیگر هر ۱۰۰ درخت بالغ می تواند ۶۰ کیلو گرم از آلاینده ها را پاک سازی کند.

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهم تری در زندگی انسان ها ایفا می کنند. از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شود و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر، الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می شود و از سوی دیگر به منزله ریه های یک شهر تلقی شده و نقش مهمی در تامین سلامت اعضای جامعه ایفا می‌کنند.

توجه به محیط زیست و به ویژه درختان و درختکاری در ایران دارای پشتوانه ای از علایق ملی و سنت های تاریخی است. تاریخ نشان می دهد که ایرانیان باستان جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به این مهم پرداخته و به خاک و زراعت احترام می گذاشتند.

امروزه بیشتر کشورهای دنیا روزهای ویژه ای را برای محیط زیست و جنگل ها و درختان اختصاص داده اند تا توجه عمومی را جلب نمایند.

حفظ محیط زیست و به ویژه منابع طبیعی و جنگل ها نه یک وظیفه صرفا سازمانی و بر عهده یک  یا چند دستگاه، که ضرورتی عمومی و بر عهده همه افراد جامعه می باشد تا بتوان زمینه بهره مندی از محیطی پاک و سالم را برای نسل امروز و فردا فراهم نمود.



پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

 

3/7/2021 8:59:00 AM
آخرین اخبار