S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 64337

مسئولیت­ پذیری اجتماعی؛ نیاز واقعی و مغفول در دوران کرونا

سرویس یادداشت
همه نیازهای انسان اعم از نیاز فردی، عاطفی و ... در جامعه تأمین می شود و بی تردید یکی از اصول مهم زندگی اجتماعی این است که حقوق متقابل انسان ها در اجتماع به خوبی رعایت شود. زمانی که انسان زندگی جمعی را می ­پذیرد و می داند که باید در اجتماع زندگی کند باید به حقوق متقابل افراد نیز احترام بگذارد.  یعنی اگر تک تک افراد جامعه هر کاری را دوست داشته باشند انجام دهند و با رفتار و گفتارشان دیگران را مورد آزار خود قرار دهند در زندگی اجتماعی با مشکلات فراوانی برای همگان روبرو خواهد شد.
پنج‌شنبه 18 شهریور 1400 ساعت 08:26
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
مسئولیت­ پذیری اجتماعی؛ نیاز واقعی و مغفول در دوران کرونا همه نیازهای انسان اعم از نیاز فردی، عاطفی و ... در جامعه تأمین می شود و بی تردید یکی از اصول مهم زندگی اجتماعی این است که حقوق متقابل انسان ها در اجتماع به خوبی رعایت شود. زمانی که انسان زندگی جمعی را می ­پذیرد و می داند که باید در اجتماع زندگی کند باید به حقوق متقابل افراد نیز احترام بگذارد.  یعنی اگر تک تک افراد جامعه هر کاری را دوست داشته باشند انجام دهند و با رفتار و گفتارشان دیگران را مورد آزار خود قرار دهند در زندگی اجتماعی با مشکلات فراوانی برای همگان روبرو خواهد شد. http://media.nvhelal.ir//Image/2020/12/202012104778326433_Thum.jpg مسئولیت­,پذیری,اجتماعی؛,نیاز,واقعی,و,مغفول,در,دوران,کرونا nvhelal

بنابراین برای رسیدن به یک آرامش نسبی در یک اجتماع، ضروری ترین نکته، توجه به رعایت حقوق افراد است؛ چرا که رعایت حقوق متقابل افراد در اجتماع، خود یک حق الناس محسوب می شود.  

محدوده اخلاقی که بر عهده هر فرد در اجتماع گذاشته می شود به این خاطر است که با شناخت و رعایت وظایف آن در جامعه اعتدال بیشتری ایجاد شود و اگر چه شاید این محدودیت یک قانون الزام آور نباش اما با این نگاه می توان مسئولیت پذیری اجتماعی را نیز مهم دانست و ارتقاء بخشید.

آموزش مسئولیت پذیری اجتماعی و رعایت حق و حقوق دیگران بدون این که تعهد قانونی داشته باشد تنها به تعهد اخلاقی هر فرد وابسته است و در شرایط کنونی جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است.

از سویی دیگر یک شهروند خوب می داند که در کنار زندگی فردی اش یک زندگی اجتماعی نیز وجود دارد و با قبول کردن وظایفش شرایط بهتری برای خود و دیگران فراهم می کند.

اساسا حقوق شهروندی آمیزه ای از وظایفی است که افراد در یک جامعه به همراه وظایف و مسئولیت های دولت در انجام آن تلاش بسیار دارند و در راستای اجرای این حقوق، مسئولیت ها و وظایف می توان به یک جامعه ای پویا دست یافت به خصوص در شرایط اضطراری، احترام گذاشتن به این وظایف اهمیت ویژه­ ای پیدا می کند و لذا افراد جامعه باید مسئولیت پذیری خود را در انجام این وظایف ارتقاء و افزایش دهند.

کرونا و یا هر حادثه طبیعی و غیر طبیعی دیگر آزمونی است که در آن توانایی یک جامعه در برابر مسئولیت پذیری اجتماعی و رعایت حقوق دیگران سنجیده می شود، لیکن هر فرد در جامعه باید به این باور برسد که ضمن رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی زمینه سلامت خود و دیگر افراد جامعه را متعهد شده و فراهم نماید.

امروزه جامعه در شرایط اضطراری مبارزه با کرونا قراردارد و بیش از هر زمان دیگری لازم است تا افراد به رعایت حقوق یکدیگر در حفظ سلامت و امنیت اجتماعی اهمیت قائل باشند و بدون شک در این شرایط رعایت نکات بهداشتی یک فریضه واجب دینی و عمل به توصیه ها و آموزه های قرآنی است.

تأمین امنیت به ویژه امنیت بهداشتی و سلامت روح و روان افراد یک جامعه به خصوص در شرایط فعلی شیوع کرونا اهمیت ویژه ای دارد و باید دانست که با رعایت شرایط اجتماعی  و اصول بهداشتی کنترل بیماری تجلی پیدا می کند.

کلام آخر؛

حق برخورداری از زندگی سالم از حقوق کلیه افراد یک جامعه است. بیماری کرونا زمانی تمام می شود که به همدیگر اهمیت بدهیم و همگی مردم باید متوجه باشند که برای زندگی کردن، ادامه حیات سایر مردم نیز اهمیت دارد و فقط این «من» نیست که مهم است، بلکه تک‌تک افراد جامعه هم مهم هستند.

همه خوب می دانیم که رعایت قوانین برای ایجاد نظم و امنیت است و عدم توجه به آن اسایش خود و دیگران را به خطر می­اندازد و این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که استاد سخن سعدی شیرازی می‌گوید:

بنی‌آدم اعضای یک پیکرند 

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضو ها را نماند قرار

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر

 

                                        

 

9/9/2021 8:26:00 AM
آخرین اخبار