S
Header
            بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر به مناسبت روز قدس            
کد خبر : 64077

سیره حضرت فاطمه معصومه (س)

سرویس یادداشت
در کشور عزیزمان ایران، سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)، به عنوان روز دختر نامگذاری شده است. در این روز بر آنیم تا با تامل و بررسی در سیره علمی، عملی و رفتاری آن بزرگوار به عنوان الگو و اسوه بی مانند برای جامعه دختران بتوانیم در رشد و سازندگی شخصیت آن ها گامی موثر برداریم.
سه‌شنبه 3 تیر 1399 ساعت 10:34
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
سیره حضرت فاطمه معصومه (س) در کشور عزیزمان ایران، سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)، به عنوان روز دختر نامگذاری شده است. در این روز بر آنیم تا با تامل و بررسی در سیره علمی، عملی و رفتاری آن بزرگوار به عنوان الگو و اسوه بی مانند برای جامعه دختران بتوانیم در رشد و سازندگی شخصیت آن ها گامی موثر برداریم. http://media.nvhelal.ir//Image/2020/06/202006103301431007_Thum.jpg ,سیره,حضرت,فاطمه,معصومه,(س) nvhelal

مطابق با منابع تاریخی معتبر، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در روز اول ماه ذیقعده سال 173 ه.ق در شهر مدینه دیده به جهان گشود. پدر ایشان، امام هفتم شیعیان، حضرت موسی بن جعفر (ع) و مادر، همان مادر حضرت رضا(ع)، نجمه خاتون زنی پاک و باایمان است.

در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام)، همواره از زنان بزرگی یاد شده است که با تعالی روح و کسب فضائل معنوی بیش از دیگران فروغ الهی را دریافت کردند و حتی پیامبران و امامان معصوم مقام بلندشان را ستوده اند.

حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از مصداق های روشن این زنان است و به دلیل اوج قداست، تقوا و طهارت نفس از سوی امام رضا (ع) لقب «معصومه» به ایشان عطا گردید که بیان کننده کمال معنوی و پاکی روح آن حضرت است.

در احادیث متعدد ، بعد از رسول اکرم(ص) یکی از نوادگان پاک آن حضرت که به شفاعت گسترده شناخته شده است، حضرت فاطمه معصومه(س)است.

سخنی که امام صادق(ع) پیش از تولد ایشان بیان فرموده، بر درستی این گفتار گواهی می‌دهد.

آن حضرت می فرمایند:«تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ‏ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛
در آن شهر (قم) زنی از نسل فرزندان من رحلت خواهد نمود که نامش فاطمه دختر موسی می‌باشد و به (واسطه‌ی) شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت خواهند شد».

بدون شک سفره بی کران کرم حضرت معصومه(س) همواره بر زائران حاجتمند آن بانوی بزرگوار گسترده است و به دلیل همین لطف و فیض سرشار آن حضرت، ایشان را به وصف زیبای «کریمه اهل بیت» نیز می خوانند.

در مورد جایگاه علمی آن بانوی بزرگوار می توان به احادیث و روایات فراوانی اشاره کرد که از مقام و منزلت برجسته آن حضرت در علم آموزی حکایت می کند.

در یکی از این روایات آمده است:« جمعی از شیعیان به قصد دیدار طرح پرسش هایی به منزل حضرت موسی بن جعفر(ع) رفتند. آن حضرت در سفر بودند، این افراد پرسش‌های خود را به صورت مکتوب به حضرت معصومه(س) تحویل دادند و رفتند. روز بعد که می‌خواستند از مدینه به سوی وطن خود برگردند مجددا مراجعه کردند لیکن هنوز حضرت موسی بن جعفر(ع) از مسافرت برنگشته بودند لذا نظر به این که ناگزیر به بازگشت بودند پرسش های خود را مطالبه کردند تا در سفر بعدی از حضرت بپرسند لیکن حضرت معصومه(س)پاسخ پرسش‌ها را نوشت و به آنها داد، آن افراد در بین راه با حضرت موسی بن جعفر(ع) مواجه شدند داستان را به آن حضرت عرض کردند، حضرت فرمود: آن نوشته را به من بدهید چون پرسش‌ها و پاسخ‌ها را مطالعه نمود، سه بار فرمود: «فداها ابوها» پدرش به قربان چنین دختری باد.

با توجه به این‌که حضرت معصومه(س) به هنگام دستگیری پدر بزرگوارش خردسال بود، این روایت از مقام بسیار والا و دانش بسیار گسترده‌ی آن حضرت حتی در کودکی حکایت می‌کند.

حضرت معصومه (س)، در میان شیعیان به عنوان فاطمه ثانی یا در واقع جلوه حضرت زهرا(س) نیز شهرت دارد.

حرم ایشان، حریم امن عارفان و دلدادگان آن خاندان مطهر است و بارگاه شکوهمندش آرامی است بر جان های دردمند از قبر پنهان حضرت صدیقه کبری(س)

درود خداوندی نثار روان پاک او و همه اهل بیت پیامبر باد.

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

6/23/2020 10:34:11 AM
آخرین اخبار