S
Header
کد خبر : 63978

روزه داری، مسیری برای سلامتی بدن

سرویس یادداشت
اگرچه روزه گرفتن در ماه رمضان موجب رهایی انسان از تجملات دنیوی و غلبه کردن بر نفس خود، تقویت اراده، صبر و تحمل و آرامش قلبی می شود، لیکن سعی شده است در این یادداشت "فواید روزه داری در ماه مبارک رمضان" بیان شود. فرد روزه دار علاوه بر اینکه در ماه مبارک رمضان به جلای روح و پاکیزه شدن جان خود از آلودگی ها و گناه می پردازد، با انجام دستور شرع و یک ماه روزه داری می تواند به سلامت جسم خود کمک کند.
جمعه 19 اردیبهشت 1399 ساعت 13:27
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
روزه داری، مسیری برای سلامتی بدن اگرچه روزه گرفتن در ماه رمضان موجب رهایی انسان از تجملات دنیوی و غلبه کردن بر نفس خود، تقویت اراده، صبر و تحمل و آرامش قلبی می شود، لیکن سعی شده است در این یادداشت "فواید روزه داری در ماه مبارک رمضان" بیان شود. فرد روزه دار علاوه بر اینکه در ماه مبارک رمضان به جلای روح و پاکیزه شدن جان خود از آلودگی ها و گناه می پردازد، با انجام دستور شرع و یک ماه روزه داری می تواند به سلامت جسم خود کمک کند. http://Media.nvhelal.ir//Image/2020/05/202005104535069621_Thum.jpg روزه,داری،,مسیری,برای,سلامتی,بدن nvhelal

بهبود کار در دستگاه گوارش تا تنظیم قند و چربی خون و دفع سموم بدن از مهمترین فواید روزه داری است.

به اعتقاد پزشکان یک ماه روزه داری سیستم بدن را بازسازی می کند. به واسطه استراحت یک ماهه بدن، سلول های درون دستگاه گوارش که ریزش بلایی دارند، امکان تجدید داشته و از سوی دیگر میزان متابولیسم بدن افزایش می یابد و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قراری دهد تا این متابولیسم به حد نرمال برسد و دستگاه گوارش بدن پس از ماه مبارک رمضان با فرآیند بهتری فعالیت کند.


روزه داری و سلامت قلب

یکی دیگر از فواید روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، بهبود سیستم قلب است. روزه داری با کاهش میزان هموسیستئین بدن که دلیل اصلی سکته های قلبی است سبب کاهش سکته قلبی می شود. از طرف دیگر، موجب بهبودی نارسایی قلبی شده و با کاهش فشار خون و بهبود تپش قلب بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


روزه و سم زدایی بدن

بر اساس مقالات علمی، با روزه داری در ماه مبارک رمضان چربی های مواد غذایی مصرف شده و جذب شده توسط بدن در چندین ماه پاکسازی می شوند. به خصوص غذاهایی که دارای مواد افزودنی هستند و به مرور زمان تبدیل به سم می شوند. فرد روزه دار برای هضم غذا انرژی صرف نمی کند و به این ترتیب انرژی خود را برای سوزاندن اضافات بدن صرف کرده و با باز سازی بدن، سلول های جدید تری تولید می کند.


روزه  و کاهش قند خون

با گرفتن روزه، بدن برای دریافت انرژی لازم، به افزایش میزان تجزیه گلوکز می پردازد و بنابراین تولید انسولین را کاهش می دهد و لوزالمعده استراحت می کند. در همین راستا گلیکوژن برای تسهیل تجزیه گلوکز تولید می شود و در نتیجه کاهش قند خون را به دنبال خواهد داشت که برای بیماران دیابتی مفید است.

 

تاثیر روزه بر فشار خون

روزه می تواند یکی از روش های غیر دارویی کاهش فشار خون به شمار رود. در بدن فرد روزه دار، برای تولید انرژی مورد نیاز، ابتدا گلوکز و بعد از آن ذخیره های چربی مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که متابولیک بدن در زمان روزه داری و همچنین هورمون هایی مانند آدرنالین و نورو آدرنالین نیز کاهش می یابد، و در نهایت فایده این کار کاهش فشار خون است.

 

پاک سازی پوست و جلوگیری از آکنه

بدن فرد روزه دار با دفع سموم بدن، شروع به بازسازی سلول های جدید کرده و باعث شکل گیری پوست جدید می شود. مادامی که روزه دارید، همانطور که در بالا اشاره شد، بدن برای جبران نیاز انرژی خود و البته به جای درگیر شدن در بخش گوارش و هضم غذا، روی فرآیندهای دیگر متمرکز می شود. بدین صورت که انرژی از بافت های چربی و مرده (مانند بافت اسکار)تامین خواهد شد.


روزه داری و ترک عادات بد

فرد روزه دار فرصت مناسبی در اختیار دارد تا برای ترک عادات بدی همچون کشیدن سیگار، پرخوری های نامناسب و . . . تلاش کند. همچنین روزه گرفتن به بهبود رژیم غذایی سالم نیز کمک می کند.


روزه و بالا بردن هورمون های رشد

هورمون رشد انسان برای ورزش کاران بسیار مفید است، زیرا زمان بهبود را سرعت می بخشد و به ساخت سریع تر ماهیچه کمک می کند.

کسانی که روزه گرفتن را در برنامه ریزی دارند برای افزایش هورمون رشد آماده باشند. روزه گرفتن باعث می شود بدن شما به جای ماهیچه، چربی ذخیره شده را بسوزاند. این مهم به فرد روزه دار این امکان را می دهد که آنچه را که انجام می دهد را نگه داشته و حتی کمک می کند آن ها را بسازد.


نکته پایانی

با وجود تاثیرات و فواید زیاد روزه بر سلامتی انسان، اما ممکن است، روزه برای همه مناسب نباشد. اگر مبتلا به دیابت یا قند خون پایین هستید روزه گرفتن می تواند منجر به افت قند خون شود و خطرناک باشد، پس بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید .

علاوه بر این، روزه گرفتن عموما بدون نظارت و مشورت پزشکی، برای سالمندان، نوجوانان و یا افرادی که کمبود وزن دارند توصیه نمی شود.

اگر تصمیم به روزه گرفتن دارید، از نوشیدن مقدار کافی آب غافل نشوید و رژیم غذایی خود را با مواد غذایی سرشار از مواد مغذی در طی دوره تغذیه پر کنید تا مزایای بالقوه سلامتی را به حداکثر برسانید.

همچنین سعی کنید فعالیت فیزیکی شدید را به حداقل برسانید و استراحت کافی داشته باشید.


پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر

 

5/8/2020 1:27:00 PM
آخرین اخبار