S
Header
کد خبر : 63831

شب آرزوها . . . این الرجبیون؟

سرویس یادداشت
می گویند پاداشی عظیم دارد، برای کسی که قدر آن را بداند و از فرصتش استفاده کند. همه  آمال و آرزوهای درونی ات را می توانی آن شب  و در این ایام نورانی از پروردگارت طلب کنی و البته بی جواب نخواهد بود . شبی با ویژگی های فرا زمینی بسیار. شبی به وسعت آسمان پر مهر الهی . شبی که حقیقتا نیز پر معناست.
چهارشنبه 7 اسفند 1398 ساعت 17:15
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
شب آرزوها . . . این الرجبیون؟ می گویند پاداشی عظیم دارد، برای کسی که قدر آن را بداند و از فرصتش استفاده کند. همه  آمال و آرزوهای درونی ات را می توانی آن شب  و در این ایام نورانی از پروردگارت طلب کنی و البته بی جواب نخواهد بود . شبی با ویژگی های فرا زمینی بسیار. شبی به وسعت آسمان پر مهر الهی . شبی که حقیقتا نیز پر معناست. http://media.nvhelal.ir//Image/2020/02/202002106100953937_Thum.jpg شب,آرزوها,.,.,.,این,الرجبیون؟ nvhelal

 یقینا هر مسلمانی به ماه رجب که می رسد، اولین جمعه شب ماه رجب را خوب می شناسد. لیله الرغائب . لیلة الرغائب یا شب آرزوها همه درهای رحمت و بزرگواری خداوند رو به بندگان در زمین گشوده می شود و عرشیان همه آماده حضور در گوشه گوشه دعا و نیایش زمینیان هستند.

چه از این بهتر که رجب با تمام فضائل و اهمیتش این شب بزرگ و پر اهمیت در جهان اسلام را در خود جای دهد.

«رغائب» جمع «رغیبه» به معنای عطا و بخشش فراوان است. بر همین اساس «لیله الرغائب» شبی است که رغبت و توجه به عبادت در آن بسیار است و مومنان در این شب بزرگ بر آستان حضرت دوست حاضر می شوند و بیش از گذشته ارتباط و انس با او را طلب می کنند.
از آنجا که در این شب عطا و بخشش الهی بسیار است، بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایسته دریافت انعام و بخشش الهی می‌شوند.
رجب ماه نزدیکی به پروردگار، ماه نزول مهر الهی به زمین و ماه راز و نیاز شب زنده داران است.
مومن به رجب که می رسد، گویی آرام آرام با گوش جان، نوای خوش دعای سحر را می شود، ماه عزیز الهی که پروردگار میلاد با سعادت سه اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امیرالمومنان حضرت علی (ع)، باقر العلوم حضرت امام محمد باقر (ع) و جوادالائمه حضرت امام محمد تقی (ع) را در آن جای داده است.

ماهی که در روایتگر آغازین روز از نقطه عطف تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏ آله برای هدایت و سعادت انسان ‏ها است.
از سویی دیگر مومنان در این ماه، مرثیه سرای غم فرارسیدن سالروز شهادت باب الاحوائج حضرت امام موسی کاظم و حضرت امام هادی علیهم السلام هستند.

نیمه های رجب نیز علاوه بر اینکه دل هر مومن و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت باری دیگر به سوی کربلا روانه می شود چرا که در سالروز وفات ام المصائب، بانوی صبر و ایثار، حضرت زینب کبری(س) همه مصیبت های آن روز تلخ در ذهن عاشقان فرزندان فاطمه (س) مرور خواهد شد، نیمه رجب میزبان معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ عاشقانه خالق و مخلوق.
اینگونه است که ماه رجب در روایات همواره ماهی سراسر نور و امید و مهربانی پروردگار است.

فضیلت های این ماه پر برکت به گونه ای است که پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.

حال که اعمال ماه های رجب و شعبان، به منظور آماده شدن روح برای حضور در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد، برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.
اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند. برای این شب عملی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امکان و بلا مانع بودن- روزه گرفتن

چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاء، دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود
و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده، هفتاد بار ذکر سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکةِ وَ الرُّوحِ گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّک أَنْتَ الْعَلِی الْأَعْظَم گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

خوب است که در این شب های پر خیر و برکت برای رفع مشکلات همه مومنان دست به دعا برداریم و به ویژه در خصوص رفع مسکلات مرتبط با ویروس کرونا نیز از خداوند متعال طلب رفع مشکل و شفای مبتلایان را مسئلت نمائیم

 

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

 

75610802/26/2020 5:11:21 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/02/202002109815064093_Thum.jpg

 

2/26/2020 5:15:50 PM
آخرین اخبار