به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر (ع)

یازدهم شعبان، سالروز ولادت جوان کربلا، حضرت علی اکبر(ع) است که در تقویم رسمی کشور عزیز مان ایران، این روز به برکت این بزرگوار، روز جوان نامگذاری شده است. پدر گرامی اش، امام حسین (ع) و مادرش، لیلی بنت ابی مره می باشد.

بر طبق روایات نقل شده از اهل بیت(ع)، حضرت علی اکبر(ع) جوانی خوش چهره، شجاع و رشید بود که از جهت سیرت و صورت شبیه ترین مردم به جد بزرگوارش حضرت محمد مصطفی(ص) است.
در جامعه امروزی، جوانان به دنبال الگویی مناسب برای خود هستند که گفتار و عملش یکسان باشد تا بتوانند به راحتی به او اعتماد کنند و چه الگویی شایسته تر از حضرت علی اکبر(ع)، فرزند ارشد امام حسین(ع) که معارف قرآنی، اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی را در نزد پدر گرامی اش فرا گرفت و ایشان از وی چنان انسان کامل و نمونه ای ساخت که نمود آن را می توان به خوبی در واقعه عاشورا مشاهده کرد آنجا که دوشادوش پدر حضور داشت، مبارزه کرد و بر حق مداری و دفاع از اسلام تا پای جان پیش رفت و شگفتی همگان حتی دشمنان را برانگیخت.
در این نوشتار برآنیم تا بخشی از فضائل حضرت علی اکبر(ع) که او را به اسوه ای برای تمام جوانان جهان بدل ساخته است، مرور کنیم.

عزت نفس
عزت نفس، یکی از بارزترین ویژگی های اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت علی اکبر(ع) است و از فضائلی است که برای یک جوان در هر جایگاهی که قرار داشته باشد ضروری است زیرا انسان با عزت نفس آن چنان استوار گام بر می دارد که حتی اگر با لشکری از دشمنان مواجه شود، هرگز از هدف والای خود دست بر نمی دارد. علی اکبر(ع) نیز هنگامی که در میدان نبرد، با سپاهی انبوه از دشـمنان مـواجه شد، در برابر پیشنهادها و وسوسه های یزیدیان لحظه ای درنگ نکرد و ذره ای از عزت نفسش را از دست نداد، ایستاد، مبارزه کرد و با ایـن کـار خویش، جلوه ای از اخلاق محمدی را بر همگان نمایان ساخت.

ایثارگری
حضرت علی اکبر(ع)، به مانند عموی بزرگوارش، حضرت عباس بن علی(ع) الگوی ایثارگری در صحرای کربلا است که جلوه آن را می توان در شب عاشورا دید، آن زمان که امام حسین(ع)، فرزند ارشدشان و تعدادی از یاران را در در پی آب فرستادند. علی اکبر(ع) با آن که احـتمال شـهادت می دادند، با فداکاری تمام رفـتند و آب آوردند و ایـن عـمل در آن شرایط ایثارگری به تمام معنا بود.

دلاوری و شجاعت
دلاوری و شجاعت، از جمله ویژگی های مهم برای یک جوان است، زیرا آدمی در تک تک لحظات زندگی در حال نبرد با دشمن درون و بیرون است و چه چیز بهتر از آن که این مبارزه برای جلب رضای الهی باشد پس شجاعت نیز از بهترین فضیلت های اخلاقی و پایه رستگاری به شمار می رود. حضرت علی اکبر(ع) نمونه والای شجاعت اسـت. شجاعت وصف ناپذیر این حضرت در کربلا، نـشان می دهد که ایشان تنها برای کشتن به میدان نیامده بود، بلکه انگیزه اش از بین بردن دشمنان و احیای اسلام برای خرسندی و رضای خداوند که از هر چیزی بالاتر است، بود.

بردباری و خستگی ناپذیری
حـضرت علی اکبر(ع) الگوی هویدای بردباری و خـستگی ناپذیری اسـت. ایـشان در میدان جنگ حق علیه باطل، با وجود تشنگی فراوان و خستگی بسیار، با بردباری هرچه تمام تر در میدان ایستاد و تا آخرین نفس جنگید و بـه شـهادت رسید. در زندگی هر شخصی نیز شرایطی پیش می آید که دیگر توان تحمل مشکلات و سختی ها را ندارد و ناامید می گردد. اما هر انسانی باید بداند پیروزی و موفقیت واقعی زمانی حاصل می شود که این مشکلات او را از پای در نیاورد و بردباری پیشه کند.
در فرهنگ اسلامی، جوان در جایگاهی ارزشمند و بلند قرار دارد و تعابیر والایی در شأن او آورده شده است. دین اسلام، جوان را به ملکوت نزدیک تر از دیگران می داند و معتقد به تکریم و بزرگداشت اوست. در حدیثی از رسول اکرم (ص) آمده که فرموده اند: " فضیلت جوان عابد که از آغاز جوانی عبادت کند بر پیری که وقت کهولت به عبادت بپردازد، همانند فضیلت پیغمبران بر دیگر مردمان است."( طریق جاوید/ آنچه یک جوان باید بداند(.

ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک باد

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر




حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava