هلال در سوگ

حال و هوای حسینی در کوچه پس کوچه‌های دنیایمان پیچیده و همه تلاش می‌کنند تا به نوعی یا میزبان عزاداران حسینی باشند و یا در سوگواری‌ها شرکت کنند که نشان‌دهنده پیوند عمیق مردم با اسلام و ائمه اطهار(ع) بوده و این‌که بعد از گذشت سالیان دراز هنوز هم هر‌ سال مراسم‌های عزای حسینی پرشور‌تر از‌ سال قبل برگزار می‌شود، مشت محکمی بر دهان یزیدیان زمان و کسانی است که در تلاشند این‌گونه سنت‌ها را کمرنگ کنند و سند حقانیت راه شهدای کربلا است.

هر ساله هلال‌احمر در سراسر ایران اقدام به تشکیل هیأت عزاداری اباعبدالله الحسین با عنوان جوانان علی‌اکبر(ع) می‌کند و حضور پررنگ در کلیه مراسم‌های فرهنگی- مذهبی این ایام نشان از فعال‌بودن این جمعیت در تمامی عرصه‌ها به‌خصوص فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و... دارد و با دست در دست یکدیگر گذاشتن، اتحاد و همدلی خود را در همه امور به اثبات می‌رساندند. حضور خودجوش و چشمگیر جوانان در این برنامه‌ها با برگزاری برنامه‌های فرهنگی-مذهبی همچون سیاه‌پوش‌کردن کانون‌ها، برگزاری زیارت پرفیض عاشورا در دهه اول محرم و دیگر مناسبت‌های این ایام، برگزاری سوگواره خاتون نیلوفری ویژه مادران و دختران، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و توزیع نذورات، ایستگاه‌های نقاشی با موضوع واقعه عاشورا به همراه اهدای جوایز، ایستگاه‌های سلامت و انجام رایگان تست قند و فشارخون، برپایی تکایا و مشارکت در مراسم‌های سوگواری ابا عبدالله حسین(ع) ارادت خود را به عزاداران حسینی و شهدای اسلام و عاشورا نشان می‌دهد.

در این ایام اعضای فعال داوطلبان نیز با برپایی سفره‌های عاشورایی به همت خانه داوطلب هلال احمر، غبارروبی گلزار شهدا، زیارت قبور متبرکه، مراسم‌های نوحه‌خوانی، برپایی سفره‌های نذری حضرت رقیه(ع)، توزیع لباس مشکی بین نیازمندان، توزیع شیر در مناطق کم‌برخوردار در شام غریبان، توزیع غذای گرم، میوه و شیر در اردوگاه مسلمانان میانمار واقع در ابراهیم‌آباد اراک، خانه سالمندان و همچنین خانه معلولان و... به سوگواری شهادت سالار شهیدان و یاران باوفایش می‌نشینند. یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های ایام محرم در هلال‌احمر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی آشنایی با زندگی ائمه(ع) و همچنین واقعه عاشورا است و در سنین مختلف غنچه‌ها تا واحد داوطلبان، این کارگاه‌ها با تدریس اساتید برجسته استان و شهرستان برگزار شده و از همان مطالب تدریس شده جهت یادگیری بهتر و بیشتر، مسابقات فرهنگی برگزار و به برگزیدگان مسابقه جوایزی اهدا می‌شود و با توجه به استقبال شرکت‌کنندگان این کارگاه‌ها با مباحث متنوع‌تر تکرار خواهد شد.

هلال‌احمر همانند سایر ارگان‌ها در سراسر کشور با اجرای برنامه‌های متنوع در این ایام سعی در فرهنگسازی و همچنین شناساندن آیین‌ها و رسوم برگزاری این مراسم‌ها در ماه محرم به مردم داشته و با این کار تلاش خود را جهت زنده نگه داشتن این رسوم و همچنین باعث جلوگیری از غلبه افکار غربی بر ذهن جوانان و هر چند برای مدتی کوتاه، دور نگاه داشتنشان از هجمه‌های مخرب مجازی و آسیب‌های اجتماعی شده است.

 

آرش اشتری

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر

 




حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Powerd By Taminmohtava