S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 64066

خودباوری و دستیابی به پیروزی و موفقیت

سرویس یادداشت
یکی از مسائل اساسی در دستیابی به موفقیت خود باوری است. خود باوری یا خود اتکایی در واقع باور به توانایی ها، استعدادها و نیروهای نهفته ذاتی است که با کمک آنها می توان به اهداف موردنظر در زندگی دست یافت و به آنان جامه عمل پوشاند. داشتن این روحیه باعث ایجاد احساس ارزشمندی در انسان می شود تا از طریق بهره گیری از لیاقت ها و توانمندی ها، از مشکلات و موانعی که در مسیر انجام وظایف پیش می آید هراسی به دل راه ندهد.
جمعه 8 مهر 1401 ساعت 05:54
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
خودباوری و دستیابی به پیروزی و موفقیت یکی از مسائل اساسی در دستیابی به موفقیت خود باوری است. خود باوری یا خود اتکایی در واقع باور به توانایی ها، استعدادها و نیروهای نهفته ذاتی است که با کمک آنها می توان به اهداف موردنظر در زندگی دست یافت و به آنان جامه عمل پوشاند. داشتن این روحیه باعث ایجاد احساس ارزشمندی در انسان می شود تا از طریق بهره گیری از لیاقت ها و توانمندی ها، از مشکلات و موانعی که در مسیر انجام وظایف پیش می آید هراسی به دل راه ندهد. http://media.nvhelal.ir//Image/2020/06/202006103591829412_Thum.jpg خودباوری,و,دستیابی,,به,پیروزی,و,موفقیت nvhelal

در نقطه مقابل کسانی که همیشه در برابر سختی ها از خود مایوس و به دیگران متکی هستند در زندگی پیشرفت چندانی نخواهند کرد و همواره سایه ناتوانی و شکست بر زندگی شان حکم فرما خواهد بود. این چنین افراد فاقد حس خود باوری و به اصطلاح خود باخته هستند. تعداد زیادی از این دست افراد در کنار آمدن با زندگی اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی دچار مشکل می شوند و اغلب فکر می کنند مشکلاتشان غیر قابل حل است و به همین دلیل دست از هر تلاشی برای رفع آن ها برمی دارند.

آنچه حائز اهمیت است آن که آدمی تا اندیشه هایش را متعالی نکند نمی تواند در جایگاهی قرار بگیرد که زمام امور را در اختیار بگیرد و بتواند مسئولیت های جدی را بپذیرد.

بزرگ مردان تاریخ با دریافت این نکته، در جوانی، ارزش خود را یافتند و توانایی‌های درونی خویش را کشف کردند و با اتکا و اعتماد به همین توانایی‌ها راه پیشرفت و پیروزی را در پیش گرفتند.

برای رسیدن به خودباوری و اعتماد به نفس راه هایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

توکل بر خداوند

بدون شک توکل به خداوند و تکیه بر قدرت بی نهایت و شکست ناپذیر او، انسان را از انواع وابستگی‌ها که سرچشمه ذلت و بردگی است، نجات می‌دهد و به او حس آزادی و اعتماد به نفس می‌بخشد.

کسی که خداوند را اصل همه چیز می داند، در سایه ایمان به او همه درها را خواهد گشود و بلندترین قله‌ها را فتح خواهد کرد و گسترده‌ترین اهداف خویش را به تحقّق خواهد رساند.

امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند:" ایمان بند‌ه درست نمی باشد، جز آنکه توکل و اعتماد او به آنچه در دست خداست، بیشتر از آن باشد که در دست اوست"

دوری از سستی و تنبلی

از دیگر راه های رسیدن به خودباوری، دوری از سستی و تنبلی، بی حوصلگی و سهل انگاری است. بدون شک دوری نکردن از این رفتار ها نتیجه ای جز سرخوردگی، شکست و سرکوبی موفقیت ها به همراه نخواهد داشت. در مقابل، تلاش و حرکت، گرمی جان و دل است و سعادت‌ دنیا و آخرت را برای صاحبش به ارمغان می‌آورد.

امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند:"از بی حوصلگی و تنبلی بپرهیز؛ زیرا این دو کلید هر بدی هستند. کسی که سستی و کسالت به خرج دهد، حق را ادا نخواهد کرد و کسی که بی‌حوصلگی کند، بر کار حقی صبر و شکیبایی نمی‌کند".

عدم ترس از ناکامی ها

نهراسیدن از ناکامی ها، موجب این تفکر در شخص می شود که شکست را به عنوان اولین قدم برای پیروزی بداند و با تلاش به جبران آن بپردازد.

در واقع باور به این حقیقت که در دنیا، شکست و پیروزی، سختی و آسانی و شادی و غم، با یکدیگر هستند و سوره شرح آیه 94 می فرماید: فَانَّ مَعَ العُسرِ یُسْراً، انّ مَعَ العُسْرِ یُسْراً " به دل، نور و صفا می‌بخشد و انسان را به موفقیت ها امیدوارتر می‌کند و گرد و غبار ناامیدی را از صفحه روح او می‌زداید.

امام علی(ع) می‌فرماید: " روزگار دو روز است: روزی به سود تو و روزی به زیان توست. اگر به نفع و مطابق میل تو بود، سرمستی مکن و اگر به ضرر تو بود، دلتنگ و بی‌قرار مباش".

دوری از منفی نگری

یکی از عوامل تضعیف اعتماد به نفس، منفی‌بافی و منفی‌گرایی در امور زندگی است. امروزه ثابت شده است که اگر به ذهن خودمان، مثبت بودن و موفق بودن را تلقین کنیم، از فرمان ما اطاعت می‌کند و اگر افکار منفی، عادت شوند، واکنش‌های منفی جذب می شوند و در نتیجه بر دامنه منفی‌بینی‌ها و تحلیل رفتن هرچه بیشتر حس خود اتکایی، افزوده می‌شود.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مطابق با تعالیم اسلامی، خودباوری و اتکاء به نفس امری است مثبت به شرط این که همیشه در راه صحیح آن یعنی بندگی حضرت حق باشد. خودباوریی که موجب سرکشی و خودخواهی گردد مغایر با تعالیم تعالی بخش اسلام است.

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

9/30/2022 5:54:00 AM
آخرین اخبار