S
Header
کد خبر : 63060

یازدهمین خورشید ولایت

سرویس اخبار
حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام) در سال ۲۳۲ هجرى قمرى در روز هشتم ماه ربیع الثانى در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان حضرت امام هادى، ومادرشان بانویی شایسته به نام حدیثه بود.نام ایشان حسن و کنیه آن بزرگوار ابو محمّد واز القاب ایشان زکى و عسکرى است.
یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 05:29
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
یازدهمین خورشید ولایت حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام) در سال ۲۳۲ هجرى قمرى در روز هشتم ماه ربیع الثانى در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان حضرت امام هادى، ومادرشان بانویی شایسته به نام حدیثه بود.نام ایشان حسن و کنیه آن بزرگوار ابو محمّد واز القاب ایشان زکى و عسکرى است. http://media.nvhelal.ir//Image/2018/12/201812100933878694_Thum.jpg یازدهمین,خورشید,ولایت nvhelal

امام حسن عسکری (ع) در شش سال دوران امامتش ، سه سال را در زندان گذرانید. از آنجا که خلفای عباسی همواره امامان شیعه را تحت فشار، ظلم ناروا و محدودیت قرار می‌دادند این امر در خصوص امام حسن عسکری (ع) به قدری بود که ایشان را در میان لشکریان جای داده بودند.

این فشارها و محدودیت‌ها برای آن بزرگوار بیش از سایر امامان بود چرا که در آن دوران شیعه به صورت یک قدرت عظیم در عراق درآمده و این امر باعث احساس ترس و خطر در بین خلفای عباسی شده بود.

پافشاری و تذکر لازم و ضروری در خصوص مسائل اعتقادی، احکام الهی و معارف دینی حتی زمانی که در حصر عباسیان بودند در رساله‌ها و نامه هایی از امام حسن عسکری علیه السلام که آنها را برای شیعیان، برخی مناطق شیعه نشین، یا افراد عادی فرستاده اند کاملا مشهود است و در تاریخ ثبت شده است.

حفظ شیعیان و تربیت نیروهای علمی – مذهبی، از مهمترین دغدغه های امامان معصوم علیهم السلام یکی از دغدغه‌های اصلی امامان شیعه بوده است. امام عسکری علیه السلام نیز با تأسیس مرکز علمی علاوه بر اهتمام در تربیت نیرو و شاگردان والامقام و ارجمند ، آنان را به مناطق مختلف شیعه نشین اعزام می کرده اند تا ضمن پاسخ گو بودن به شبهات، ارتباط با شیعیان را حفظ نمایند.

بخشی از فعالیت‌های علمی امام حسن عسکری علیه السلام مربوط به موضع گیری‌های قاطع ایشان در برابر اندیشه‌های انحرافی بوده است که حضرت با صراحت نسبت به آنان موضع گرفته و ضمن باطل و دروغ دانستن آنان شیعیان را از انحراف حفظ می‌نمودند.

آماده سازی شیعه برای ورود به عصر غیبت و ایجاد ذهنیت لازم برای قبول مسأله غیبت و آمادگی برای دوری از امام معصوم علیه السلام و محرومیت از ارتباط مستقیم با او، امری بود که بر عهده امام حسن عسکری(ع) بود و ایشان در راستای این امر مهم اقداماتی را در پیش گرفتند از جمله:

اول: مطلع کردن شیعیان نسبت به تولد فرزندشان حضرت مهدی(عج)

وجود جاسوسان و دشمنان در دوره امامت امام حسن عسکری (ع) ایشان را بر آن داشت تا ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را مخفی نگه دارند. لیکن امام علیه السلام به طرق مختلف شیعیان را نسبت به وجود فرزندشان مطلع می‌کردند. عقیقه کردن چندین باره امام عصر (عج) از سوی پدر بزرگوار ایشان علاوه بر به جای آوردن سنت اسلامی عاملی بود تا امام حسن عسکری به دیگران بفهماند که از وی فرزندی باقی است.

دوم : ارجاع سؤالات افراد به فرزندشان

آن حضرت بعضا پاسخ به سؤالاتی از مراجعه کنندگان را به فرزندشان محول می‌کردند تا به نوعی با این کار برای خویش جانشین معرفی کنند.

سوم:کاهش ارتباط مستقیم با شیعیان

از دیگر کارهای امام حسن عسکری علیه السلام برای آماده سازی شیعیان به منظور حضور در دوران غیبت و از آنجا که آن امام همام در حصر و کنترل حکام عباسی بودند، پنهانی ارتباط گرفتن با شیعیان از طریق مکاتبات، توقیعات و وکلاء بود.

چهارم: دعا بری ولی امر منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف

امام عسکری علیه السلام در دعایی برای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از خداوند برایش چنین دعا می‌کند: «... خداوندا او را از شر هر تجاوز کار و طغیانگر و از شر همة آفریدگانت نگه دار و او را از پیش رویش و از پشت سر و از سمت راست و چپش حفظ کن و او را نگهبان باش و از اینکه به او بدی برسد نگاهش دارد و در مورد او، پیامبرت و خاندان پیامبرت را نگاه دار و به سبب او عدالت را آشکار کن، با یاری ات او را پشتیبانی کن، یاورانش را یاری کن و...»
در نهایت آن حضرت روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری در 29 سالگی در سامرا به سبب سمی که معتمد عباسی در غذا به آن حضرت خورانید به شهادت رسیدند.

12/16/2018 5:29:59 AM
آخرین اخبار