S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 62992

ضرورت احترام به کودکان

سرویس اخبار
کودک یک انسان است و هر انسانى به شخصیت خویش علاقه مند مى باشد. او مى خواهد دیگران قدرش را بدانند و به شخصیت او احترام بگذارند، بزرگ داشت دیگران را از علایم بزرگى و شخصیت خویش و یک نوع قدردانى مى شمارد. پدران و مادرانى که به شخصیت فرزندان خویش علاقه مند هستند، باید همواره احترام آن ها را رعایت کنند و وجودشان را گرامى بدارند.
پنج‌شنبه 26 مهر 1397 ساعت 04:02
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
ضرورت احترام به کودکان کودک یک انسان است و هر انسانى به شخصیت خویش علاقه مند مى باشد. او مى خواهد دیگران قدرش را بدانند و به شخصیت او احترام بگذارند، بزرگ داشت دیگران را از علایم بزرگى و شخصیت خویش و یک نوع قدردانى مى شمارد. پدران و مادرانى که به شخصیت فرزندان خویش علاقه مند هستند، باید همواره احترام آن ها را رعایت کنند و وجودشان را گرامى بدارند. http://media.nvhelal.ir//Image/2018/10/201810108755821959_Thum.jpg ضرورت,احترام,به,کودکان, nvhelal

احترام به کودک، یکى از عوامل مهم پرورش شخصیت او به شمار مى رود. کودکى که مورد تجلیل و احترام قرار گیرد، بزرگوار و شریف و با شخصیت بار مى آید و براى حفظ شخصیت خود، از کارهاى زشت اجتناب خواهد کرد. سعى مى کند با انجام کارهاى نیک، شخصیت خود را در نظر دیگران کامل تر گرداند تا بیش تر و بهتر مورد تجلیل قرار گیرد.

کودکى که مورد احترام پدر و مادر قرار گیرد، از رفتار آنان تقلید مى کند و به دیگران و پدر و مادر احترام مى گذارد. کودک یک انسان کوچک است که به شخصیت خویش کاملاً علاقه مند است و از توهین و تحقیر آزرده خاطر مى شود. کودکى که از سوى پدر و مادر، توهین و تحقیر شود، عقده و کینه پیدا مى کند و دیر یا زود دست به طغیان و سرپیچى خواهد زد و از آنان انتقام خواهد گرفت.

پدران و مادران نادان ـ که متأسفانه تعداد آنان کم نیست ـ احترام به بچه را منافى تربیت و با شأن پدرى ناسازگار مى دانند. مى گویند: اگر به بچه ها احترام بگذاریم، لوس مى شوند و به مقام ما احترام نخواهند کرد. آن ها بى اعتنایى و بى احترامى به کودکان را وسیله تربیت مى شمارند و بدینوسیله، شخصیت آن ها را زمین زده، زبونى و فرومایه گى را در نهادشان مى گذارند.

در صورتى که این روش، یکى از اشتباهات بزرگ تربیتى است. احترام به کودک، نه تنها پدر و مادر را در نظر فرزند کوچک نمى کند، بلکه روح شرافت و بزرگوارى را در آنان پرورش مى دهد. بچه از همان کودکى مى فهمد که پدر و مادر، او را یک انسان مى شناسند و برایش ارزش و شخصیت قائل هستند. بدین جهت سعى مى کند از کارهایى که مورد پسند جامعه نیست، خوددارى کند و کارهاى خوب انجام دهد تا شخصیتش محترم و محفوظ بماند.

متأسفانه جامعه ما آن طور که باید و شاید به کودکان احترام نمى گذارد و هنوز آن ها را به عنوان یک عضو رسمى خانواده نمى شناسد; مثلاً: در مجالس مهمانى، غالباً کودکان طفیلى پدر و مادر هستند، به طور رسمى دعوت نمى شوند، جاى آن ها پایین و دم در اتاق است، بشقاب و کارد و چنگال اختصاصى برایشان پیش بینى نمى شود، در موقع ورود و خروج کسى به آن ها احترام نمى کند، در اتومبیل صندلى مخصوصى ندارند یا باید سر پا بایستند و یا در دامن پدر و مادر بنشینند، در مجلس حق حرف زدن ندارند و اگر حرف بزنند، کسى به حرفشان گوش نمى دهد، به طور سبک آن ها را صدا مى زنند و نام مى برند، در معاشرت ها و صحبت ها، مؤدبانه با آن ها رفتار نمى کنند، با آن ها سلام و تعارف و خداحافظى و تشکر نمى نمایند، کسى به خواسته هاى آن ها توجه نمى کند و در امور خانوادگى مورد مشورت قرار نمى گیرند، کارهاى سبک و توهین آمیز را آن ها باید انجام بدهند و...

آیین مقدس اسلام ـ که به شخصیت کودکان کاملاً توجه داشته ـ سفارش مى کند که به کودکان احترام بگذارید  و پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) فرمود: فرزندانتان را گرامى بدارید و آن ها را نیکو تربیت کنید تا خدا شما را بیامرزد.

 

پی نوشت:

1- بحارالأنوار، ج101، ص95، باب فضل الأولاد ... ، ح44: عن النبىّ (صلى الله علیه وآله وسلم) قال: «أکرموا أوْلادَکُم وأحسنوا آدابَهم یُغْفَرْ لکم

 

منبع: تربیت، آیت الله ابراهیم امینی

 

10/18/2018 4:02:40 AM
آخرین اخبار