S
Header
کد خبر : 62577
خدمت به بندگان ازمنظر قران وروایات

کمک و گره‌گشایی از کار مردم

سرویس اخبار
الامام الصادق - علیه السلام -: قَضَآءُ حَاجَه المُؤمِنِ اَفضَلُ مِن اَلفِ حَجَّه مُتََقَبَّلَه بِمَنَاسِکِهَا وَ عِتقِ رَقَبَه لِوَجهِ اللهِ وَ حملانِ أَلفِ فَرَسٍ فِی سَبیلِ اللهِ بِسَرجِهَا وَ لُجُمِهَا. «بحارالأنوار، ج 74، ص 285»
دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 17:30
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
کمک و گره‌گشایی از کار مردم الامام الصادق - علیه السلام -: قَضَآءُ حَاجَه المُؤمِنِ اَفضَلُ مِن اَلفِ حَجَّه مُتََقَبَّلَه بِمَنَاسِکِهَا وَ عِتقِ رَقَبَه لِوَجهِ اللهِ وَ حملانِ أَلفِ فَرَسٍ فِی سَبیلِ اللهِ بِسَرجِهَا وَ لُجُمِهَا. «بحارالأنوار، ج 74، ص 285» http://media.nvhelal.ir//Image/2018/01/201801108209207873_Thum.jpg ,کمک,و,گره‌گشایی,از,کار,مردم nvhelal

فضیلت پاداش برطرف کردن نیاز مؤمن، از هزار حجّی که تمام اعمال آن قبول شده باشد و آزاد کردن یک بنده در راه خدا و صرف بار هزار اسب درراه خدابازین ولجامش بیشتر است .
انسان ها همیشه در امنیت، آسایش و آرامش نیستند و گاه حوادث طبیعی و غیرطبیعی، این آرامش را بر هم می زند. در این زمان، ندای یاری طلبیِ حادثه دیدگان به گوش می رسد و انسان هایی آموزش دیده، صبور و نیکوکار، فقط برای رضای حضرت حق به کمک آنها می شتابند و دردهاشان را تسکین می بخشند. 
آری، سخن از تجسّم و نماد امداد و کمک، یعنی «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» است؛ نهادی که بدون چشم داشت مادّی، به یاری محرومان می شتابد و از ایشان دلجویی می کند.
هلال احمرعلاوه برتسکین آلام رنج دیدگان پیام صلح ودوستی درمیان  انسانهاست.
هلال احمری ها با خلوص نیت در زمان وقوع سوانح بی هیچ چشم داشتی در صحنه حاضر می شوند و برای نجات زندگی انسان ها خطرات گوناگون رابه جان می خرند. تلاش امدادگران هلال احمر می تواند به عنوان تبلیغ دین در جهان تلقی ومعرفی گردد خدمات اعضای هلال احمر به مردم، همواره پیام صلح و دوستی است و بی تردید ارزش نجات یک انسان از دیدگاه قران کسی که یک نفر را نجات دهد گویی تمام مردم را زنده نگه داشته است که می فرماید :من احیاها فکانما احیاالناس جمیعا (سوره مایده آیه۳)
مرحوم کلینی (ره) روایتی در کتاب شریف کافی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که حقیقتاً بهت‌آور است. ابان بن تغلب می‌گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزوجل شش هزار حسنه برای او می‌نویسد و شش هزار گناه از او می‌آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمودند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!».

کمک و گره‌گشایی از کار مردم
امام صادق علیه‌السلام از پدرشان و ایشان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است که آن حضرت فرمودند: «وَ اللَّهِ لَقَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ صِیَامِ شَهْرٍ وَ اعْتِکَافِه»؛ به خدا قسم، برآوردن حاجت مؤمن بهتر از یک ماه روزه و یک ماه اعتکاف است. (بحارالانوار، ج 71، ص 285، ح 6)
سه روایت تأمّل‌برانگیز در مورد کمک و دستگیری از دیگران

1) امام رضا علیه‏‌السلام فرمودند: «مَن فَرَّجَ عن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللّه‏ُ عن قَلبهِ یومَ القِیامَةِ.»؛ هرکـه گره از کار مـؤمنى بـگشاید، خـداوند در روز قیامت گره غم از دل او بگشاید. (منتخب میزان الحکمة، ص 2070)

2) امام صادق علیه‏‌السلام: «مَن رأى أخاهُ عَلى أمرٍ یکرَهُهُ فَلم یرُدَّه عَنهُ وَهُو یقدِرُ علَیهَ فقد خانَهُ.»؛ هر که برادر خود را گرفتار امرى ناخوشایند ببیند و بتواند آن را از او برطرف سازد و چنین نکند، بى‏‌گمان به او خیانت ورزیده ‏است. (بحار الأنوار، ج 75، ص 65؛ منتخب میزان الحکمة، ص 14)

3) امام صادق علیه‌‏السلام: «إنّ الرَّجُلَ لَیسألُنی الحاجَةَ فَاُبادِرُ بقَضائها مَخافَةَ أن یستَغنِی عَنها فلا یجِدَ لَها مَوقِعا إذا جاءَتْهُ.»؛ هرگاه مردى دست نیاز سوى من دراز کند، در رفع نیاز او مى‏‌شتابم، زیرا مى‌‏ترسم کار از کار بگذرد و اقدام من در کمک به او دیگر به کارش نیاید. (عیون اخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج 2، ص 179؛ منتخب میزان الحکمة، ص 264)

حجت الاسلام و المسلمین رخشان 
رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان گلستان
 

1/15/2018 5:30:33 PM
آخرین اخبار