S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 62409
گزارش «قانون» از اردوهای جوانان هلال ‌احمری

نشاط و امید و آینده‌ای که روشن است

سرویس اخبار
صدای همهمه در فضا طنین‌انداز می‌شود و این یعنی رسیده‌اند. از اتوبوس‌ها که پیاده می‌شوند، ناخواسته می‌فهمی آمده‌اند تا زندگی را نشاطی دیگر ببخشند؛ آمده‌اند تا «زندگی» را تجربه کنند. انرژی مانند ابرهای ممتد کارتونی از بالای سر آن‌ها پرواز کرده و در فضا پراکنده می‌شود وشما نیز در این شور و شوق وصف‌ناپذیر، نمی‌توانید روی پا بند شوید.
دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 21:14
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
نشاط و امید و آینده‌ای که روشن است صدای همهمه در فضا طنین‌انداز می‌شود و این یعنی رسیده‌اند. از اتوبوس‌ها که پیاده می‌شوند، ناخواسته می‌فهمی آمده‌اند تا زندگی را نشاطی دیگر ببخشند؛ آمده‌اند تا «زندگی» را تجربه کنند. انرژی مانند ابرهای ممتد کارتونی از بالای سر آن‌ها پرواز کرده و در فضا پراکنده می‌شود وشما نیز در این شور و شوق وصف‌ناپذیر، نمی‌توانید روی پا بند شوید. http://media.nvhelal.ir//Image/2017/09/201709107680882517_Thum.jpg نشاط,و,امید,و,آینده‌ای,که,روشن,است nvhelal

جوان باشی یا نه به قولی «سنی هم ازت گذشته باشد»، ناخودآگاه روحت لبریز از شور و نشاط جوانی می‌شود. زندگی می‌شوی و در جمع جوانانی که آمده‌اند تا در اردوهای نشاط و امید جوانان سازمان جوانان هلال‌احمر شرکت کنند، جوانی را دوباره تجربه می‌کنی. با آهنگی که از رادیوی اردوگاه پخش می‌شود؛ می‌توان فهمید کدام استان وارد اردوگاه شده است؛ رادیوی اردو با آهنگ محلی هر استان و زبان و گویش محلی، از جوانان آن استان استقبال می‌‌کند. جوانان هر استان در یک ساعت و زمان مشخص با خودروی سازمان، اتوبوس، پرواز یا قطار، آن‌نیز متحدالشکل و با لباس سازمان جوانان، منظم و البته پر سر و صدا، وارد اردوگاه می‌شوند. پلاکاردها،معرف نام استان آن‌هاست و نمایندگان استان میزبان، آن‌ها را از زیر قرآن رد می‌کنند. هر سال یک استان، میزبانی اردوهای جوانان را بر عهده می‌گیرد و با سوغاتی‌های شهر خود به شرکت‌کنندگان خوشامد می‌گوید. امسال نیز میزبان اردوی برادران،خوزستان و خواهران، قم است. ساعت پذیرش ٢ تا ۶ بعد از ظهر است و سرپرست هر استان با ارائه اسامی اعضا، کارهای پذیرش، صدور کارت اردو و تجهیزات را انجام می‌دهد. تا اذان مغرب، همه استان‌ها پذیرش و در اتاق‌ها مستقر می‌شوند؛ هنگام نماز همه با لباس متحدالشکل اردو، به جماعت می‌ایستند و نخستین برنامه رسمی آن‌ها شکل می‌گیرد. افتتاحیه با خوشامدگویی مسئولان سازمان جوانان که در اردوگاه حاضرند، مدیران اردوگاه و مسئولان استان میزبان برگزار می‌شود. سرپرستان هر استان در جلسه‌ای در جریان جزییات برنامه قرار گرفته و گروه‌بندی استان‌ها انجام می‌شود. استان‌ها در سه گروه تقسیم و برای هر گروه در طول سه روز اردو، برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و آموزشی برگزار می‌شود. صبح روز نخست، برنامه رسمی اردو آغاز می‌شود. بعد از صبحانه، استان‌ها به سه گروه تقسیم و برنامه‌ها اجرا می‌شود؛ برنامه‌های مفرح و آموزشی در طول سه روز حضور اعضا در اردوها. از تفریح در ساحل دریا و جنگل‌نوردی، سورتمه و طرح شنا و غیره‌تا کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی استادان فرهنگی و روسای سازمان‌و‌‌...این‌همه تلاش و برنامه‌ریزی برای افزایش اتحاد و دوستی میان اعضای جوانان استان‌ها، علاوه بر اینکه یکی از پرخاطره‌ترین برنامه‌ها را برای اعضای جوان هلال‌احمر رقم می‌زند، به گفته مسئولان و متولیان برگزاری، یکی از ابزارهای مهم جذب و نگهداری اعضای سازمان جوانان در نهاد مردمی هلال‌احمر است.

اردوهای نشاط و امید، میزبان دو هزار جوان هلال‌احمری

نکته مهمی که علی گنج‌کریمی، معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر بر آن تاکید دارد اردوهای نشاط و امید، به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم جذب و نگهداری اعضای سازمان جوانان است که همواره و به اشکال مختلف برگزار شده و در چند سال اخیر با رویکرد ایجاد نشاط و شادابی بیشتر در جوانان و امیدآفرینی بیشتر در دل‌های پاک اعضای اردوها، برنامه‌ریزی، مدیریت و نام‌گذاری شده است.«امسال در چهار دوره اردوهای کشوری برنامه‌ریزی شده‌،یعنی دو دوره مجزا برای برادران و خواهران و در هر دوره بیش از 330 نفر عضو به همراه سرپرست‌ها و عوامل اجرایی شرکت می‌کنندو در مجموع اردوگاه مهر انزلی امسال میزبان حدود دو هزار نفر خواهد بود».گنج‌کریمی همچنین به این مهم اشاره می‌کند که با رعایت زمان‌هایی برای تفریح و گردشگری تلاش شده است تا با مشارکت و همفکری جوانان، برنامه‌های کارگاهی و آموزشی متنوعی نیز با هدف تقویت توانمندی‌های اعضا برای انجام بهتر فعالیت‌های سازمانی هلال‌احمر برگزار شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کارگاه تبادل نظر پیرامون طرح‌های اجرایی سازمان در طول سال همچون طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی، سحر، رفاقت مهر، پیمان و ... اشاره کرد.وی می‌گوید: این کارگاه‌ها همراه با تشریح فعالیت‌های تشکیلاتی مجامع و شوراهای مرکزی از سوی همکاران ستادی سازمان و نماینده‌های منتخب دبیران اداره شده و علاوه بر آن از برخی استادان خبره و مجرب در حوزه آگاهی‌بخشی برای تاثیرگذاری بیشتر و بهتر طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی نیز دعوت شده و استادانی نیز مباحثی چون موفقیت‌‌های فردی و شیوه‌های برقراری ارتباط بهینه فرد در اجتماع را تدریس می‌کنند. مربیان کارآزموده امداد‌و‌نجات، در این اردوها مروری بر برخی مباحث ضروری و مورد نیاز اعضا در اردو در زمینه کمک‌های اولیه امدادی دارند ودر همه اردوهای سال‌جاری، دو شب آن‌به نشست‌های فرهنگی و هنری اختصاص دارد که با نقش‌آفرینی جوانان شرکت‌کننده در اردو و دعوت از چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

انتخاب شرکت‌کنندگان با رای‌گیری

معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه دو استان خوزستان و قم، میزبان اردوهای امسال هستند، توضیح می‌دهد که میزبان اردوهای برادران، استان خوزستان و خواهران، استان قم است و البته امور مالی و پشتیبانی اردوها بر عهده حوزه معاونت پشتیبانی و خزانه‌داری سازمان جوانان است.

وی همچنین درباره نحوه برنامه‌ریزی برای اختصاص سهمیه برای هر استان به منظور شرکت در اردوهای نشاط و امید، می‌گوید: سیاستگذاری و سهمیه‌بندی برای استان‌ها با توجه به شاخص‌های تعریف شده در ستاد صورت گرفته است و امسال نیز نماینده‌های منتخب جوانان در جلسات و اتاق فکر تدوین شیوه‌نامه‌های اردویی حضور داشته‌اند و بر مبنای همین خرد جمعی، تقسیم‌بندی‌هایی به استان‌ها ابلاغ شده است تا فعالان هر بخش از فعالیت‌ها که در طول سال همکاری داشته‌اند، بتوانند در اردوها شرکت کنند. البته در این زمینه انتخاب افراد به معاونین جوانان استان‌ها تفویض شده که البته با مشارکت دبیران کانون‌ها و از بین اعضا و با فرآیند رای‌گیری انتخاب می‌شوند.

نبود تناسب میان اعتبارات و شرکت‌کنندگان

گنج کریمی درباره میزان استقبال جوانان از اردوهای نشاط و امید و ضرورت افزایش انگیزه در میان آن‌ها برای شرکت در اردوها، این موضوع را یادآور می‌شود که جوانان همواره برای شرکت در این اردوها انگیزه کافی داشته و دارند، اما امکان بهره‌مندی و حضور اعضا در این اردوها به صورت تکراری وجود ندارد؛ به عبارتی در اصل تناسبی میان اعتبارات برای برگزاری اردوها و تعداد زیاد اعضای شرکت‌کننده در فعالیت‌های متنوع و مفید سازمان جوانان در سراسر کشور که در طول سال با ما همکاری دارند، وجود ندارد.وی با اشاره به اینکه سازمان جوانان هلال‌احمر سعی دارد هر سال نقش‌آفرینی اعضای جوان را در برگزاری اردوها بیشتر کند تا به راهبرد جوانان به عنوان رهبران آینده توجه ویژه‌ای کرده باشد، می‌گوید: با سپردن امور به خود جوانان، از مرحله سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تا اجرای کامل به‌منظور تمرین و کادرسازی مدیریت جامعه، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته خواهد شد.به عقیده گنج‌کریمی، یکی از ابتکارات خوب اردوی امسال که جا دارد از هلال‌احمر گیلان به‌خصوص معاونت جوانان و اعضای تلاشگر استان از این بابت تشکر کرد، این بود که در روزهای منتهی به شروع پذیرش اردو، مسئولان اردوگاه را در آماده‌سازی بهتر خوابگاه‌ها و محوطه‌سازی و ایجاد فضای بانشاط یاری رساندند؛ بر همین اساس مقرر شده تا این مشارکت و همت والای جوانان در سایر اردو‌ها و برنامه‌های عمده سازمان نیز افزایش یابد. همچنین به منظور بهره‌وری، تعداد بیشتری از عزیزان جوانی که در طول سال و در شعب مختلف به صورت داوطلبانه در فعالیت‌های بشردوستانه مشارکت دارند، با همکاری استان‌‌هایی که فضاهای مناسب اردوگاهی دارند، اردوهای مشارکتی منطقه‌ای و حتی کشوری برگزار شود که پیش‌بینی می‌شود حدود 10 هزار نفر از اعضا در 10 استان کشور از این امکان استفاده کنند.

تاثیر اردوهای نشاط و امید در شکل‌گیری شخصیت جوانان

یونس بهمنی، از اعضای جوان شرکت‌کننده در این اردوهاست که سال گذشته در شاخه آزاد، منتخب فعالیت‌های بشردوستی، کارهای گروهی و عکاسی بوده و در مسابقات ورزشی نیز مقام کسب کرده است. وی با اشاره به اینکه در اردوهای نشاط و امید، کارگاه‌های مختلفی برگزار شده و در آن موضوعات مختلف اجتماعی مورد بحث و نظرخواهی قرار می‌گیرد، به این موضوع اشاره کرد که به عنوان نمونه در یکی از این کارگاه‌ها با محوریت رفتار اجتماعی اطراف خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم،موضوعات مختلف، نقد و بررسی و تصمیمات صحیح در شرایط مختلف مطرح شد و مباحث این کارگاه تاحدی مفید بود که خود من با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی‌های قابل طرح در این کارگاه توانستم بخشی از مسائل مربوط به زندگی خود را تغییر داده و اصلاح کنم.وی بر این مهم اشاره می‌کند که اردوهای نشاط و امید، تاثیر مثبتی در شکل‌گیری شخصیت جوانان دارد و آن‌ها را اجتماع محور می‌کند تا در آینده، صلابت، ابتکار، خلاقیت و شور و نشاط را در زندگی سرلوحه کارهای خود قرار دهند و از سویی حضور استادان مجرب در کارگاه‌ها موجب می‌شد تا جوانان در بحث‌های مختلف به چالش کشیده شوند و از این طریق بر بسیاری از مشکلات و آسیب‌هایی که در جامعه پیش روی آن‌هاست، فایق شوند. این جوان شرکت‌کننده در اردوهای نشاط و امید البته معتقد است که این اردوها ضعف‌هایی نیز دارند که البته در برخی از آن‌ها چون انتخاب فصل تابستان و نامناسب بودن شرایط آب و هوایی، شاید نتوان کاری کرداما برخی دیگر از موارد چون انتخاب فقط دبیران و اعضای شورای اجرایی، اعزام چندین باره برخی به اردو، موضوعات تکراری، ناهماهنگی در زمان برگزاری برنامه‌ها، برگزاری کارگاه‌های تکراری و ... را می‌توان با تدبیری تازه رفع کرد.وی البته پیشنهادهایی برای بهره‌گیری بهتر از مباحث و برنامه‌های اردویی دارد؛مانند برگزاری کارگاه‌هایی با حضور جوانان موفق، تغییر مکان‌های برگزاری برنامه‌های تفریحی اردو و تکراری نبودن آن‌ها، چند مرحله‌ای کردن اردوها و افزایش سهمیه‌ها (مثلا اردو فقط یک‌بار در سال نباشد)، برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات فرهنگی، مسابقات پیامکی و یا تفریحات جانبی جذاب چون پختن غذاهای محلی و سنتی هر استان در فضای اردوگاه، میزبان شدن چند استان و مدیریت اردو از سوی خود اعضا با توجه به اساس استراتژی YES و رهبران آینده، آگاه‌سازی جوانان با اهداف چهارگانه هلال‌احمر و استراتژی ۲۰۲۰ و YES و ... که می‌تواند اردو را از حالت تکراری و همیشگی خارج کرده و جذابیت‌های جدیدی برای جوانان داشته باشد.علیرضا کشاورز نیز از سال 86 عضو جوان جمعیت هلال‌احمر است و تا کنون در سه دوره از اردوها حضور داشته است؛ دو دوره از سوی کانون جوانان و یک دوره به‌عنوان دبیر کانون و مجمع دانشجویی استان یزد. وی اردوهای نشاط و امید را اردوهایی می‌داند که فضایی دوستانه را رقم زده و موجب گسترش دوستی‌ها، هم‌اندیشی‌ها و تبادل فکر و ایده میان اعضا می‌شود و همین مهم از راه‌های جذب و نگهداشت اعضا امحسوب‌می‌شود.کشاورز برنامه‌های اجرایی در اردوها را آموزشی، تفریحی و ورزشی می‌داند که برای اعضایی که برای نخستین بار به این اردوها اعزام می‌شوند، خوب است؛ اما برای اعضایی که در دوره‌های قبل حاضر بودند به علت تکراری بودن برنامه‌ها، چندان مناسب و مفید نیست.وی امید دارد با بازنگری در محل برگزاری اردوها، نحوه اجرا و برنامه‌های اجرایی آن‌ها، اختصاص سهمیه به استان‌ها با معیار و ملاک مشخص و نیز نحوه انتخاب اعضا توسط استان‌ها، بهره‌وری و اثربخشی این اردوها افزایش یابد؛ چراکه این اردوها و همین‌طور برنامه‌های جذب و نگهداشت اعضای سازمان جوانان، نیازمند دمیدن روحی دوباره هستند.«دمیدن روحی دوباره»، به حق شاید مهم‌ترین نیاز امروز برگزاری اردوهای نشاط و امید جوانان و در افقی بالاتر، اصلی‌ترین نیاز سازمان جوانان برای جذب و نگهداشت جوانان در هلال‌احمر باشد تا از این طریق، هلال‌احمر بتواند در تحقق یکی از اهداف اصلی خود که همان تربیت رهبران آینده کشور است، سربلند باشد.

مریم وادی پور

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر

 

9/18/2017 9:14:11 PM
آخرین اخبار