S
Header
            مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها  برگزار شد                        شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا(س) بر همه شیعیان و علاقه مندان به اهل بیت(ع) تسلیت باد                        پیام تسلیت رئیس جمعیت هلال احمر به دنبال حادثه سقوط هواپیمای تهران -یاسوج                        نماینده ولی فقیه در هلال احمر این ضایعه را تسلیت گفت                        فیلم | رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین این روزها با سینه پر از غم با عزیزه خود وداع می‌کند                        حضرت زهرا (س) از منظر امیرالمومنین(ع)                        شورای عالی جمعیت هلال احمر برگزار شد                        مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر منصوب شد                        حضور نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن                        تحول درونی ملت در پرتو اراده الهی، رمز پیروزی انقلاب اسلامی است            
کد خبر : 62376
جایگاه والای دعا در متون دینی

مغز عبادت

سرویس اخبار
دعا، پدیده‏ای فطری و از اساسی‏ترین نیازهای روحی و روانی انسان است که در تمام کاوش‏های روان‏شناختی، ضرورت و وجود آن تأیید شده و از نخستین روزگاران زیست بشر دارای نمود و بروز بوده است. به همین دلیل در مرام‏نامه زندگی ارائه‌‏شده از سوی تمام پیامبران و ادیان آسمانی، به دعا توجه بسیار شده است. اسلام نیز که جامع همه ادیان پیشین است، به آن توجه ویژه کرده و اهمیت و جایگاه آن را به‏خوبی روشن ساخته است.
پنج‌شنبه 2 شهریور 1396 ساعت 17:41
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
مغز عبادت دعا، پدیده‏ای فطری و از اساسی‏ترین نیازهای روحی و روانی انسان است که در تمام کاوش‏های روان‏شناختی، ضرورت و وجود آن تأیید شده و از نخستین روزگاران زیست بشر دارای نمود و بروز بوده است. به همین دلیل در مرام‏نامه زندگی ارائه‌‏شده از سوی تمام پیامبران و ادیان آسمانی، به دعا توجه بسیار شده است. اسلام نیز که جامع همه ادیان پیشین است، به آن توجه ویژه کرده و اهمیت و جایگاه آن را به‏خوبی روشن ساخته است. http://Media.nvhelal.ir//Image/2017/08/201708108061428476_Thum.jpg مغز,عبادت nvhelal

به عنوان نمونه، قرآن، دعا را عبادت می‌داند، اعم از آن‌که اجابت شود یا نشود: «وَ قَالَ رَبُّکمْ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ إِنَّ الَّذِینَ یسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ پروردگارتان فرمود: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم. کسانى که در پرستش من کبر مى‌ورزند به‌زودى خوار در دوزخ در آیند.» قرآن از انسان‏ها خواسته است که خدا را از روی خوف و طمع، «وَادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً» و همراه با اخلاص، «وَادْعُوه مُخلِصینَ لَهُ» و در حال گرفتاری و راحتی و با یاد کردن نام‏های نیکوی الهی، «وَ لِلَّهِ الأسماءُ الحُسْنی فَادْعُوهُ بِها» بخوانند. با این حال خداوند اجابت خود را منوط به قبول دعوت الهی از سوی بندگان دانسته است، آنجا که می‌فرماید: «فَلْیَسْتَجیبُوا لِی وَ لْیُؤمِنُوا بِی‏لَعَلَّهُمْ یُرشِدُونَ؛ پس [آنان‏]‏ باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند.»

قرآن در جاى دیگر تصریح می‌کند که اگر دعا و مناجات بندگان نباشد، به معناى اعلان بی‌نیازى آنان از ساحت حضرت حق بوده و نتیجه آن بی‌اعتنایى خداوند به تارکان دعاست: «قُلْ مَا یعْبَأُ بِکمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکمْ؛ بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمی‌کند.»

قرآن از مردم می‌خواهد که در حال رفاه و دشوارى، از روى خوف یا طمع با خدایشان به مناجات بپردازند و از این‌که مردم تنها در سختى و اضطرار به ساحت الهی و درگاه بنده‌‌نوازش روى می‌آورند، از آنان گله کرده است، آنجا که می‌فرماید: «وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا کشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کأَنْ لَمْ یدْعُنَا إِلَی ضُرٍّ مَسَّهُ؛ و چون انسان را آسیبى رسد ما را به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده می‌خواند و چون گرفتاری‌اش را برطرف می‌کنیم، چنان می‌رود که گویى ما را براى گرفتارى که به او رسیده، نخوانده است.»

قرآن همچنین از زبان پیامبران، دعاها و مناجات‌هاى مختلفى، به‌ویژه در بزنگاه‌هاى دعوت مردم و برخورد با بن‌بست‌ها نقل کرده است؛ چنان‏که زیباترین مضامین و والاترین درخواست‏های شایسته در قرآن به صورت دعا آمده است.

در جوامع روایی فریقین به دعا از جهات گوناگون توجه شده است؛ در بخش قابل توجهی از این روایات به اهمیت و جایگاه دعا در زندگی فردی و اجتماعی توجه شده و در بخش دیگر به موضوعاتی مانند رابطه دعا با عمل یا قضا و قدر پرداخته شده و در بخش‏های دیگر از شرایط و آداب دعا سخن به میان آمده است.

در این دست از روایات، دعا، مخّ و مغز عبادت، سلاح مؤمن و سلاح پیامبران معرفی شده است. شناخت موانع استجابت دعا و شیوه‏های مطلوب مناجات با خدا، بخش دیگری از این روایات است و گذشته از آموزه‏های دعا، مضامینی بلند از متن دعاها نیز آمده است.

 

حجت‌الاسلام دکتر علی نصیری

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد

ماهنامه مهر و ماه

8/24/2017 5:41:03 PM
آخرین اخبار