S
Header
            فعالیت جوانان در جمعیت از مصادیق مسئولیت‌پذیری در جامعه است/ خدمات‌ جوانان عضو هلال احمر به جامعه، برآمده از آموخته‌های دینی آنان است                        بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد                        قدردانی از برگزارکنندگان محافل قرآنی در جمعیت هلال احمر                        پیام نماینده ولی فقیه در هلال احمر یه مناسبت فرا رسیدن عید فطر                        هویت بخشی به جوانان یکی از وظایف سازمان جوانان است/ مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ها انگیزه آنان را در مشارکت اجتماعی ارتقاء می‌دهد                        همراهی رابطین فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه هلال احمر خوزستان با طرح نوروزی ۱۴۰۳                        بهار قرآن در جمعیت هلال احمر خوزستان                        ملت ایران اسلامی صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان رسانده است                        دعوت رئیس هلال احمر از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس                        روز قدس، روز دفاع از مظلومیت‌ ملت فلسطین            
کد خبر : 62283
سخنی به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع)

امام، پایه گزار بنیان مرجعیت شیعی

سرویس اخبار
امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان به نقل معتبر در هشتم ربیع الثانی سال ٢٣٢هجری متولد شده اند. درباره نام نام مادر آن امام همام در کتاب کافی ج١ص٥٠٣  خانم سوسن ذکر شده است , مورخان القابی همچون الصامت، الهادی ، الرفیق ، الزکی و النقی را برای حضرت یاد کرده اند ولی عنوان ابن الرضا(ع)  لقبی بود که بر مبنای نقل ابن شهرآشوب در مناقب ج٤ص٤٢١ به امام جواد(ع) و امام عسکری(ع)داده شده است.
پنج‌شنبه 16 دی 1395 ساعت 20:09
حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر
امام، پایه گزار بنیان مرجعیت شیعی امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان به نقل معتبر در هشتم ربیع الثانی سال ٢٣٢هجری متولد شده اند. درباره نام نام مادر آن امام همام در کتاب کافی ج١ص٥٠٣  خانم سوسن ذکر شده است , مورخان القابی همچون الصامت، الهادی ، الرفیق ، الزکی و النقی را برای حضرت یاد کرده اند ولی عنوان ابن الرضا(ع)  لقبی بود که بر مبنای نقل ابن شهرآشوب در مناقب ج٤ص٤٢١ به امام جواد(ع) و امام عسکری(ع)داده شده است. http://media.nvhelal.ir//Image/2016/12/201612103629849200_Thum.jpg امام،,پایه,گزار,بنیان,مرجعیت,شیعی nvhelal

البته امام عسکری و پدر بزرگوار ایشان در شهر سامرا به عسکریین معروف بودند که به دلیل اقامت اجباری آنان در منطقه نظامی سامرا وتحت نظر حاکمان عباسی بوده است.

در سال ٢٥٤ با رحلت امام هادی (ع) ،  امام عسکری(ع) به امامت رسیدند و بی تردید امام یازدهم برای انجام منصب امامت مدینه را به عنوان مرکز حکومت انتخاب می فرمودند اما اقامت در سامرا به اختیار امام نبوده بلکه تصمیم امنیتی بود که خلفای ظالم عباسی گرفتند تا تمام تحرکات و فعالیت های ایشان را از نزدیک رصد نمایند.

شیخ طوسی در کتاب الغیبه ص١٢٩در تشریح موقعیت دشوار سامرا می نویسد: امام عسکری(ع) در ایام حضورش ناچار بود به طور مداوم این حضور را به اطلاع حاکمان وقت برساند و هر دوشنبه و پنج شنبه به دارالخلافه می رفتند. در نقل دیگری مشاهده می کنیم که امام از این سخت گیری ها به شدت نگران شیعیان و محبان اهل بیت (علیهم السلام) بودند و حتی در نامه ای به پیروان خویش فرمودند:"کسی بر من سلام و حتی اشاره هم نکند زیرا با این اتفاق جانتان به خطر خواهد افتاد."

اما همین سختگیری ها و فضای خفقان سامراء زمینه ای شد تا امام برای ابلاغ رسالت خویش زمینه مکاتبه را به پیروان و ارسال آن از طریق نمایندگان و وکلای معتبر پایه ریزی نمایند.

حضرت با تعیین وکلای خوشنام، معتبر و صاحب دانش به عنوان نمایندگان، به نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) میپرداختند و به عنوان نمونه ابراهیم بن عبده به عنوان وکیل حضرت در نیشابور بود که امام در حکم انتصاب، وی را وکیل تام الاختیار خود در جمع اوری وجوهات و امورشرعی خطاب می فرمایند. در اهواز ابراهیم بن مهزیار اهوازی وکیل و نماینده تام الاختیار امام(ع) بود و در قم این جایگاه به عهده اسحاق بن عبد الله اشعری گذاشته شد که هرکدام شیوه و روش خاصی برای انجام ماموریت های خویش داشتند. به عنوان مثال و به نقل از شیخ طوسی عثمان بن سعید مشهور به سمّان که در تجارت روغن فعالیت می کرد حواله های مالی و رقعه های شرعی را در محموله های روغن مخفی می کرد تا به دست امام(ع) برساند و البته گزارش هایی هم وجود دارد که تعدادی از وکلای امام در رساندن وجوهات و خبرها تخلفات و تصرفاتی هم انجام دادند که مورد ناراحتی امام قرار گرفته و عزل شدند اما آنچه مسلم است این که همین حصر اجباری و اختناق موجب شد تا فرهنگ وکالت و نمایندگی از امام معصوم(ع) توسط علمای عامل و پرهیزکار در زمان غیبت امام معصوم پایه ریزی و نهادینه گردد تا امروز به لطف همین نعمت بزرگ مرجعیت شیعی در جهت تبلیغ و تبیین آموزه های اسلامی تلاش نمایند.

یاد آوری این نکته لازم است که تقویت جایگاه مرجعیت انقلابی همان قدر که تا کنون منشاء اثرات مفیدی برای کشور و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران بود، در آینده هم برای ارتقای فرهنگ شیعی پایدارتر و اثر بخش تر باشد.ان شاءالله

 

1/5/2017 8:09:52 PM
آخرین اخبار