Print Logo
گفت‌وگوی اختصاصی با مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر ایلام چهارشنبه 4 بهمن 1402 ساعت 14:39

پدر یک رکن اصلی در نظام خانواده است/ صیانت از خانواده یکی از وظایف کلیدی دستگاه‌های فرهنگی است


حجت الاسلام‌والمسلمین الیاسی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به تبیین جایگاه پدر در معارف اسلامی پرداخت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان ایلام با اشاره به آیات و روایات گفت: در اسلام در نظام خانواده پدر در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

این کارشناس علوم دینی درباره احترام فرزندان به والدین اظهار کرد: پدر در اسلام دارای مقامی‎ ارجمند و چهره ای برجسته و مورد احترام است. 

وی تصریح کرد: در آیات و روایات، تعبیرهای بلندی در شأن پدر به کار رفته است.  او به قدری رفعت یافته که گوی سبقت را از دیگران ربوده و با یار همیشه همراهش [مادر] در نزدیکیِ خدا سُکنی گزیده است. 

حجت الاسلام‌والمسلمین الیاسی به اشاره سخنان علمای بزرگ در خصوص جایگاه پدر افزود: علامه طباطبایی رحمه الله می‎فرماید: «مسئله احسان به پدر و مادر بعد از مسئله توحید خدا، واجب ترین واجبات است.اطاعتِ فرزند از پدر باید در حدّی باشد که اگر لازم شد، برای انجام فرامین او، خود را به سختی بیاندازد. 

این کارشناس مذهبی، نقش پدر در خانواده را همچون نقش پیامبران در جامعه دانست و افزود:دشمنان به منظور دست یافتن به اهداف خود یعنی فروپاشی خانواده‌ها سعی می‌کنند جایگاه پدر را در جامعه متزلزل سازند.

وی یکی از وظایف دستگاه فرهنگی را صیانت از خانواده دانست و بر لزوم صیانت از خانواده در نظام اسلامی تاکید کرد.