Print Logo
دوشنبه 15 آبان 1402 ساعت 17:17

نشست تخصصی پیشران‌های فرهنگ عمومی در هلال احمر برگزار شد


نشست تخصصی پیشران‌های فرهنگ عمومی هلال احمر با حضور ابراهیم معظمی گودرزی، مدیر امور فرهنگ عمومی و سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، در این برنامه، دکتر معظمی گودرزی به تبیین و تشریح ارتباطات میان فرهنگ عمومی و وظایف و  ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر پرداخت. 

این پژوهشگر حوزه فرهنگ سخنان خود را با تعریف نظری فرهنگ آغاز کرد و با بیان این‌که‌ فرهنگ نظام واره‌ای از عقاید و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آداب و الگوهای رفتاری ریشه‌دار است که هویت را می‌سازد، تصریح کرد: موضوع فرهنگ عمومی و اهمیت این روز، اولین‌بار از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است و این نشان از اهمیت آن در جامعه ایران اسلامی دارد. 

مدیر امور فرهنگ عمومی و سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به تبیین ارتباط میان فرهنگ عمومی و جمعیت هلال‌احمر پرداخت.

جهانی شدن، دیجیتالی شدن، شهری شدن، شخصی شدن، محلی گرایی، فردگرایی، فراریت، اضطراب سالمندی از جمله مصادیق ارتباطی در این موضوع است که این سخنران در این نشست به آن اشاره می‌کند. 

تفاوت‌فرهنگی میان نسلی و تفاوت‌های فرهنگی میان جامعه ایران و دیگر جوامع از دیگر موضوعات مورد اشاره گودرزی در این نشست بود. 

این مدرس دانشگاه معتقد است که نسل امروز جامعه جهانی مشهور به نسل ضد نسبت به موضوعات معنوی همچون حقوق‌بشردوستانه دغدغه‌مند است و در این‌باره به حمایت‌های این نسل از مردم مظلوم فلسطین سراسر جهان پرداخت. 

گودرزی در ادامه، جمعیت هلال احمر را یک سازمان فرامرزی برشمرد که بسیاری از ارزش‌های آن در جوامع دیگر نیز مشترک و یکسان است. 

وی با بیان‌ اینکه مدیریت جهادی یک پیشران در فرهنگ عمومی است، خاطر نشان کرد: هویت دینی، پایداری خانواده، انسجام خانواده، استقلال طلبی، سرمایه اجتماعی، هویت ملی، عقلانیت و نوآوری، اخلاق و عدالت خواهی از جمله شاخص‌های پیشران فرهنگ عمومی در هلال احمر است. 

گودرزی به اهمیت اسوه‌سازی به منظور ارتقاء فرهنگ در جمعیت هلال احمر تاکید کرد و افزود: ترویج مهربانی از طریق این اسوه‌سازی یکی از کارکردهای این موضوع است. 

بهره‌گیری از معارف قرآنی، اهمیت تاب‌آوری، ترویج موضوعاتی همچون وقت‌ شناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترها و اهمیت نظارت مستمر از دیگر موضوعات مورد اشاره این سخنران بود. 

در این نشست که همزمان به صورت مجازی نیز برگزار شد، حاضران به تبادل نظر پرداختند.