Print Logo
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال‌احمر شنبه 19 آذر 1401 ساعت 15:50

همایش اخلاق امدادگری، بستر ارتقاء و اهمیت ویژه به اخلاق حرفه‌ای است


مراسم رونمایی از پوستر همایش علمی تخصصی اخلاق امدادگری با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در این‌ جلسه که با مشارکت و حضور پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ‌برگزار شد، مسئولین برگزاری این همایش تخصصی به تشریح جزئیات اجرایی همایش و تبیین اهداف و محورهای برگزاری آن پرداختند.
رئیس همایش علمی اخلاق امدادگری با تبیین و تشریح اهداف برگزاری این همایش بر اهمیت ارتقای فرهنگ دینی در جمعیت هلال احمر که از اصلی‌ترین اهداف حوزه نمایندگی ولی فقیه است، تأکید کرد. حجت الاسلام و المسلمین معزی ارتقا اخلاق را چه در ابعاد فردی و چه سازمانی در راستای این وظیفه مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: مساله اخلاق حرفه‌ای از موضوعات مهم و راهبردی در جمعیت هلال احمر است که حوزه نمایندگی ولی فقیه گام‌های جدی در راستای آن برداشته است.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در ادامه، برگزاری این‌ همایش را یکی از دغدغه‌های اصلی این حوزه در چند سال گذشته دانست و اظهار امیدواری کرد، همایش نقطه عطف و تاثیرگذار ارتقاء اخلاق حرفه‌ای امدادگران و جامعه هدف جمعیت هلال احمر باشد.
رئیس همایش علمی اخلاق امدادگری در ادامه به تبیین برخی از مهمترین فعالیت‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در راستای ارتقا فرهنگ دینی پرداخت و افزود: در همین راستا برگزاری مناسبت‌ها و آیین‌های مذهبی به ویژه چهار مناسبت غدیر، عاشورا، مبعث و نیمه‌ شعبان همیشه به صورت ویژه مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین معزی توجه به این مناسبت‌ها که در تاریخ از ابعاد مختلف، بی‌نظیر و شایسته برخوردار است را موجب افزایش آگاهی دینی و معرفتی مخاطبان دانست.
به گفته وی انتشار مجلات فرهنگی، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها از دیگر موضوعاتی است که حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهت ارتقا فرهنگ دینی نسبت به آن اهتمام ورزیده است.

تبیین محورهای همایش
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی «دبیر علمی این همایش و مدیر گروه تربیتِ پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» نیز در این نشست به تبیین محورهای همایش اخلاق امدادگری پرداخت.
ارتقا انگیزه‌های اخلاقی امدادگران و داوطلبان، نظام ارج‌گذاری خدمات داوطلبانه، راهکارهای ارتقای اخلاق امدادگری، فرآیند تصمیم‌گیری و حل مساله اخلاقی در عملیات امدادونجات، مراقبت‌های معنوی از آسیب‌دیدگان و مددجویان، ابعاد اخلاقی مدیریت بحران جامعه محور، ابعاد اخلاق کارگروهی در عملیات امدادونجات ، ایمنی فرهنگی اجتماعی جوانان امدادگر و داوطلب، عدالت در توزیع امکانات و خدمات امدادی و غنی‌سازی دوره‌های آموزشی- روان‌شناختی فرهنگی فقیه و قانونی یازده محور این همایش است که دبیر علمی همایش اخلاق امدادگری به آن‌ها اشاره کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی افزود: در تعیین محورهای همایش، تمام تلاش ما بر این بوده که مسائل عینی که امدادگران در کف میدان با آن درگیر هستند در نظر گرفته شود نه صرفاً مسائل آکادمیک و تئوری.
وی تصریح کرد: رویکرد و قالب اصلی همایش این بوده که آنچه کابردی و عملیاتی است را مورد بررسی قرار دهیم. در نهایت به یازده محور اصلی رسیدیم. شناسایی این محورها زمان زیادی هم لازم داشت و نزدیک دو ماه صرف این فعالیت شد و خوشبختانه محورهای خوبی تدوین گردید که نظری و انتزاعی نیستند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر فجری، دبیر شورای فرهنگی جمعیت نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در خصوص همایش ملی اخلاق امدادگری ارائه کرد. 
معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر با اشاره به برگزاری جلسات سیاست‌گذاری، هم‌اندیشی، مصاحبه‌های عمیق علمی و ... تصریح کرد: ما در انتخاب محورها سعی کردیم از خودِ جمعیت هلال احمر استفاده کنیم، لذا جلسات متعددی را با مسئولان سازمان‌ها و دفاتر و اعضای هلال احمر و امدادگران برگزار کردیم و در نهایت توانستیم موضوعات مورد نظر جمعیت هلال احمر را استخراج نماییم.
به گفته دبیر اجرایی همایش اخلاق امدادگری علاوه بر اینکه تاکنون سه جلسه شورای سیاستگذاری این همایش برگزار شده و این جلسات همچنان ادامه خواهد داشت، تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هم برای همکاری و مشارکت در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.
دکتر فجری در این نشست بر این مساله نیز تاکید کرد که این رویداد علمی منطبق با ماموریت‌ها، چالش ها و وظایف جمعیت هلال احمر تعریف شده است. 
وی همچینین اظهار امیدواری کرد که در اجرای این همایش علمی از مشارکت علاقه‌مندان در جمعیت هلال احمر نیز بهره گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: فرصت ارسال چکیده مقالات به این همایش تا ۳۰ دی ماه و فرصت ارسال اصل مقالات تا ۲۰ اسفندماه است.
دبیر اجرایی همایش اخلاق امدادگری درباره زمان برگزاری همایش نیز گفت: برنامه ریزی شده است تا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ که سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر است این همایش را برگزار کنیم.
دکتر فجری ادامه داد: دبیرخانه علمی همایش در رابطه با تیم‌های داوری در حال بررسی هستند تا ان‌شاء‌الله تیم داوری خوبی فراهم شود. کتاب همایش را هم با بهره‌گیری از سرفصل‌هایی که از دل مقالات بیرون می‌آید، چاپ خواهیم کرد. با توجه به اینکه همه این محورها با همکاری اعضای هلال احمر تعیین شده، خروجی این همایش به ارتقای اخلاقی امدادگران هلال احمر کمک خواهد کرد و سرمایه اجتماعی آن را بالا خواهد برد.
همایش علمی اخلاق امدادگری به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و با همکاری پژوهشکده اخلاق و معنویت در اردیبهشت ۱۴۰۲برگزار خواهد شد. 
علاقمندان می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی نشست Emdadgari.isca.ac.ir مقالات خود را برای این همایش علمی ارسال نمایند.
لازم به ذکر است که در حاشیه این نشست از پوستر همایش با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب رونمایی شد.
در این مراسم دیگر حاضرین نیز به بیان پیشنهادها و راهکارهای خود در راستای برگزاری هرچه بهتر این همایش پرداختند.

2121150012/16/2022 1:28:36 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2022/12/202212100946947017_Thum.jpg