Print Logo
از سوی ستاد اقامه نماز استان قم یکشنبه 1 آبان 1401 ساعت 18:36

هلال احمر قم، حائز کسب عنوان شایسته تقدیر در امر نماز


مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان قم از کسب امتیاز شایستۀ تقدیر این جمعیت در امر نماز از سوی ستاد اقامه نماز استان خبر داد.

 

بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت در استان قم، حجت الاسلام فقیه با اشاره به اینکه بر پایی فریضه‌های دینی به صورت دسته جمعی، به جز پاداش های فراوانی که دارد، در زندگی فردی و اجتماعی امت مسلمان نیز آثارمثبت فراوانی می گذارد گفت: نماز جماعت، عامل نظم و انضباط، صف بندی و وقت شناسی است و همچنین روحیه فردگرایی و انزوا و گوشه گیری را از بین می برد و نوعی مبارزه با غرور و خودخواهی را در بردارد.

وی با بیان اینکه نماز جماعت آثار معنوی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و تربیتی در زندگی انسان دارد، بیان کرد: نماز جماعت، کینه‌ها، کدورت‌ها و سوء ظن‌ها را از میان می برد و سطح دانش، عبودیت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش می دهد و به همین دلایل است که به نماز جماعت، توصیه شده است. 

وی به افزایش تعداد ائمه جماعات در هلال احمر استان قم اشاره کرد و گفت: به منظور هر چه باشکوه تر برگزار شدن نماز جماعت، شش ائمۀ جماعت در ساختمان ستادی، شعب و واحدهای مختلف در هنگام نماز فعالیت دارند. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم تصریح کرد: با اعلام نظر شورای ارزیابی عملکرد ادارات و دانشگاه‌های استان در امر نماز و تایید ستاد مرکز و درج در سامانه سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی، نتیجۀ عملکرد هلال احمر در امرنماز از سوی ستاد اقامۀ نماز، کسب امتیاز «شایستۀ تقدیر» بود.

دوره‌های آموزشی سیرت و صورت نماز ویژه همکاران و اعضا برگزار شد

همچنین بنا به گفته مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم دوره‌های آموزشی سیرت و صورت نماز با هدف تبیین اهمیت نماز در قرآن و سیرۀ معصومین(ع) به همت دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم ویژۀ همکاران و اعضای این جمعیت در نمازخانه ساختمان ستادی این جمعیت برگزار شد. 

در این دوره، حجت الاسلام مهدی فقیه، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان قم با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز اظهار کرد: نماز از محبوب ترین اعمال نزد خداوند به شمار می رود و پل ارتباطی بین خدا و بنده می باشد.

 حجت الاسلام فقیه افزود: نماز نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان الهی به عنوان برترین آیین عبادی و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح بوده است و در آیین مقدس اسلام نماز دارای جایگاه والایی است و در قرآن کریم بر آن تاکید فراوان شده است. 

وی با استناد به قرآن و آیۀ 45 سورۀ عنکبوت دربارۀ نماز بیان کرد: خداوند متعال در این آیه می فرماید: آنچه از کتاب به سوی تو وحی شده است بخوان و نماز را برپادار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد و قطعاً یاد خدا بالاتر است و خدا می داند چه می کنید. 

وی تصریح کرد: از آیات قرآن می توان به این نتیجه رسید که نماز یک تکلیف الهی بوده و می توان از آن به بهترین و مؤثرترین عامل خوش بختی و عاقبت به خیری انسان و بهترین و محبوب ترین عمل نزد خداوند متعال نام برد. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان قم اظهار کرد: نماز در کلام اهل‌بیت (ع) به گونه‌های متنوع مورد ستایش و تأکید بوده است از جمله ستون دین، رکن اسلام، اوّلین موضوع در حساب و کتابِ قیامت، مایۀ شفاعت، و تعابیری مانند این‌ها دربارۀ نماز گفته شده است. 

حجت الاسلام فقیه در ادامه به روایتی از معصومین(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علی (ع) دربارۀ اهمیت نماز می‌فرماید: هرگاه آدمی به نماز بایستد شیطان حسودانه به وی می‌نگرد، زیرا می‌بیند که چگونه مهر الهی او را دربرگرفته است و همچنین می‌فرمود: اگر نمازگزار از آمرزش و غفرانی که او را فرا می‌گیرد آگاهی داشته باشد، سرش را از سجده بلند نمی‌کرد.

وی برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی، ورود به بهشت و دوری از جهنم، در امان بودن از بلاهای آسمانی، خشنودی خداوند، استجابت دعا و بالا رفتن اعمال و دوری شیطان و تلقین شهادتین را فواید نماز در کلام معصومین (ع) برشمرد و خاطر نشان کرد: اعتقاد راسخ و کامل به امامت و مودّت به اهل بیت (ع) از یک سوی، و پرستش خدا و پرهیز از گناهان و اطاعتِ امر خدا از سوی دیگر، مایۀ رستگاری و فلاح و نجات آدمی می‌شوند و نمی‌توان فقط به یکی از آن دو عمل کرد و دیگری را رها نمود. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم به اهمیت نماز اول وقت از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: نماز اول وقت، سپس نیکی به پدر و مادر و پس از آن جهاد در راه خدا، محبوب ترین کارها نزد خداست. 

حجت الاسلام فقیه در پایان سخنان خود گفت: پیشوایان دینی و امامان بزرگواردتاکید زیادی بر خواندن نماز اول وقت داشته اند و به تاخیر انداختن نماز را جایز نمی دانستند چراکه خواندن نماز اول وقت دارای برکات و فواید فراوانی است و کسی که نماز خود را سبک نشمارد و در اول وقت بخواند، از این برکات بهره خواهد برد.

631103810/23/2022 6:34:45 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2022/10/202210108056201111_Thum.jpg