Print Logo
معاون فرهنگی نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر در کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین شنبه 12 شهریور 1401 ساعت 19:16

اربعین، یک سرمایه اجتماعی است


معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر در کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین بر ضرورت فرهنگ‌سازی ایثار و داوطلبی در پیاده‌روی اربعین حسینی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، دکتر فجری در کارگاه تخصصی که در اولین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین با هدف افزایش هماهنگی بین بخشی و تقویت دیپلماسی سلامت در راه‌پیمایی بزرگ اربعین حسینی برگزار شد بر لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی در اقدامات اجرایی در جمعیت هلال احمر تاکید داشت.

در اهمیت عدد چهل 

وی سخنان خود را در این کارگاه در  چهار بخش ارائه کرد و در این چهار بخش، به موضوع معنایی کلمه اربعین، سابقه این رویداد معنوی، ویژگی‌های این حرکت میلیونی و نقش و وظیفه اعضای هلال احمر در آن اشاره کرد. 

وی‌ در بخش نخست سخنان خود، با بیان اینکه اربعین به معنای چهل و چله است، افزود: اربعین دارای اسرار متعددی است که علما به برخی از آن ها اشاره کرده‌اند.

حجت الاسلام دکتر فجری در ادامه به کاربرد عدد چهل در برخی از رویدادها که در منابع دینی آمده همچون فراق چهل روزه میان حضرت آدم و حوا پس از مصرف از درخت ممنوعه، عبادت چهل روزه حضرت موسی در کوه طور و ... اشاره کرد.

معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر در ادامه به بیان روایتی که در آن به عدد چهل اشاره شده  که هر بنده‌ای  چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص نماید چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌گردد پرداخت.

پیاده‌روی یک امر تاریخی

دکتر علیرضا فجری در بخش دوم سخنان خود به سابقه پیاده‌روی اربعین در پیش و پس از اسلام اشاره کرد و گفت: در منابع دینی آمده حضرت آدم هم پیاده‌روی و زیارت را تجربه کرده است و در منابع دینی شیعی نیز در مورد پیاده‌روی تاکیدات بسیاری شده است، به طور مثال در منابع آمده که  امام حسن مجتبی (ع) ٢۵ بار  از مدینه تا مکه را پیاده طی کرده‌اند، این پیاده‌روی‌ها با همراهی و تاسی محبان ایشان همراه بوده است.

معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر همچنین در سخنان خود به مواردی از پیاده‌روی در تاریخ غرب نیز اشاره کرد که پیاده‌روی قیصر پادشاه روم به شکرانه پیروزی نمونه‌ای از آن بود.

سفیران فرهنگی

دکتر علیرضا فجری در ادامه بر ضرورت فرهنگ‌سازی ایثار و داوطلبی در پیاده‌روی اربعین حسینی تاکید کرد.  

وی لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی در اقدامات اجرایی در جمعیت هلال احمر را یک موضوع پراهمیت برشمرد و تصریح کرد: امروز سنت پیاده‌روی به یک فرهنگ عمومی بدل شده است و یک حرکت فرهنگی به شمار می‌آید. شما سفیران سلامت، سفیران محبت و مودت و فرهنگ شیعی نیز هستید.

 وی یکی دیگر از ویژگی‌های اربعین حسینی را جهان شمولی آن دانست و افزود: این رویداد معنوی مخصوص یک کشور نیست، از لبنان، ترکیه و سوریه گرفته تا آمریکا و کانادا زائران حضور می‌یابند و یک اعتکاف سیال است.

گردهمایی بزرگ، اخلاقی تربیتی

حجت الاسلام دکتر فجری با بیان اینکه راهپیمایی اربعین یک سرمایه اجتماعی است، تصریح کرد: این رویداد یک گردهمایی بزرگ و اخلاقی تربیتی است، اعضای هلال احمر و امدادگران پایگاه‌ها در این رویداد دارای نقش بزرگ و پراهمیتی هستند. باید توجه داشت که انسان‌ها با فرهنگ‌های مختلف در این راهپیمایی حضور می‌یابند و این موضوع نیازمند صبر، حلم و بردباری است.

معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر ویژگی‌هایی همچون خستگی‌ناپذیری را از جمله مواردی برشمرد که اعضا و داوطلبان هلال احمر بایستی نسبت به آن اهتمام ورزند. 

وی در پایان سخنان خود بر اهمیت نقش و وظیفه سفیران جمعیت هلال احمر در این ماموریت معنوی تاکید کرد و افزود: تصور نکنید که اجر و ثواب شما نسبت به زائران کمتر است. در روایات هر خیر و احسانی، اگر چه حتی به شکل خدمت به عنوان احسان و صدقه یاد شده است. امام خمینی (ره) با چندتن از دوستان برای زیارت حضرت رضا (علیه السلام) به مشهد مشرف شده بودند و منزلی را اجاره کردند. نقل شده است ایشان زودتر از دوستان از حرم به منزل می‌آمد و چای را درست و حیاط را جارو می‌کردند؛ شخصی به ایشان گفت حیف نیست شما زیارت و دعا را مختصر می‌خوانید و بر می‌گردید ‌این کارها را انجام می‌دهید؟ ایشان فرمودند من ثواب این کارها را کمتر از زیارت نمی دانم.

4006009/3/2022 7:15:38 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2022/09/202209105933938369_Thum.jpg