Print Logo
به همت معاونت فرهنگی نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر برگزار شد شنبه 12 شهریور 1401 ساعت 01:02

نشست علمی-تخصصی موضوع شناسی و مساله‌یابی فقهی و حقوقی امدادونجات


از سوی معاونت فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، نشست علمی-تخصصی موضوع شناسی و مساله‌یابی فقهی و حقوقی امدادونجات با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار شهید سلیمانی این پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، در این نشست که به صورت مجازی نیز برگزار شد، سخنرانان به تبیین مفاهیم و موضوعات فقهی و حقوقی در امر امدادونجات پرداختند. 
ضرورت بهــره‌گیــری از منــابع و متــون فقهــی و حقــوقی ، چالش‌های فقهی و حقوقی پیشروی در این امر (امداد و نجـات) از جمله موضوعات دیگری بود که در این نشست مورد واکاوی قرار گرفت.
دکتر اسماعیل آقابابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آغاز این نشست به چرایی برگزاری این نشست با هدف حل مشکلات و چالش‌های امداد در این عرصه اشاره کرد. 
در این نشست حجت‌الاسلام محمدعلی صادقی مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان امدادونجات نیز به پیوندهای مفهومی در امر امداد و نجات و دین اشاره کرد و به جایگاه امداد از منظر قرآن و روایات پرداخت و این منابع را ارزشمند خواند. 
در این نشست حجت‌الاسلام مرتضی سلطانی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان تهران نیز به بیان نکاتی در خصوص اساسنامه جمعیت هلال و تطابق آن با معارف دینی پرداخت.
 حجت‌الاسلام محمدعلی خادمی کوشا عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز به بیان موضوعاتی همچون اهمیت کرامت انسانی، حفظ جان انسان، اهتمام به امور امداد و کمک رسانی و رعایت اخلاق، فرهنگ و ایثار در دین مبین اسلام پرداخت.  
گزارشاتی از موضوعات شرعی در حوزه امدادونجات، روند پژوهش‌های پیشین از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بوده است.  
همچنین در این نشست که دکتر علیرضا فجری، معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر نیز حضور داشت بر تقویت همکاری میان حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید شد.
گفتنی است که دبیری نشست نیز بر عهده حجة الاسلام دکتر محمد رشید زاده است. علاقمندان می‌تواند از طریق لینک زیر از فایل صوتی کامل این نشست استفاده نمایند.


https://learn.khadem.ir/course/37081