Print Logo
هلال محرم ١۴٠١ جمعه 7 مرداد 1401 ساعت 15:11

بیانیه نماینده ولی فقیه در هلال‌احمر به مناسبت فرارسیدن ماه محرم


نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، بیانیه‌ای خطاب به مسئولان دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها و سازمان‌ها صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه جمعیت هلال احمر؛ متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً  (نحل، 96)

آرام آرام صدای پای محرم به گوش می‌رسد و دوباره عطر وجود سیدالشهدا علیه‌السلام در سراسر هستی می‌پیچد؛ حسین علیه‌السلام نه فقط یک شخص با هویتی تاریخی بلکه یک حقیقت ساری و جاری در عالم وجود است؛ هم‌چنان‌که نهضت عاشورا نه فقط یک رویداد تاریخی بلکه یک واقعیت زنده و ابدی در فضای کنش فرهنگی و دینی است. پس انحصار حسین علیه‌السلام و جهاد بی‌نظیر او در محرم یا بازگویی ماتم‌هایی که بر او و خاندان مطهرش گذشت، فروکاست آن حقیقت جاری و این واقعیت زنده‌ای است که نه فقط در هوای جهاد و فرهنگ بشری تنفس می‌کند بلکه به آسمان زندگی انسان شفافیت و طراوت می‌بخشد. حسین علیه‌السلام معنای زندگی و زنده بودن و نهضت دعوت به زندگی و زیستن پاک و بدی و مطالبه او از همه کسانی که به او ارادت دارند یا نامش را شنیده‌اند و حرکت او را می‌ستایند تنها استجابت است:

اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ (انفال، 24)

 محرم، بازخوانی زندگی و وظیفه ما مبلغان و روحانیون که همه داشته آبرویمان از حسین علیه‌السلام است؛ آن است که پیام زندگی محرم را به گوش مردمان تشنه زیستن پاک و معنوی برسانیم.

لازم می‌دانم در آستانه این ایام تبلیغی برجسته، نکاتی را متذکر شوم:

١. محرم و صفر به‌ویژه دهه اول محرم؛ مهم‌ترین دوره برای فعالیت فرهنگی دینی و ارزشی است؛ لازم است این امر چنان مورد اهتمام نمایندگی‌های ولی‌فقیه در هلال احمر در سراسر کشور قرار گیرد که برجستگی و درخشندگی و تمایز آن با دیگر ایام سال کاملاً محسوس باشد.

٢.  حرکت حسین علیه‌السلام الگوی تمام تلاش‌های انسان دوستانه در سراسر تاریخ است آن‌گونه که حسین علیه‌السلام به کرامت بشر و کاستن آلام او اهتمام داشت؛ در تاریخ بشریت تکرار نشدنی است. این می‌تواند یک محور مهم برای «هویت بخشی» به تلاش‌های همکاران عزیز در هلال احمر باشد و توقع می‌رود این حقیقت در ایام محرم، در فعالیت‌های تبلیغی و دینی مورد توجه قرار گیرد.

٣. حماسه حسین علیه‌السلام تجلی هم‌زمان مظلومیت و حماسه و عشق و عقل است؛ نباید هیچ‌یک از ابعاد این نمونه بی‌نظیر جهادِ خدامحور، تحت تأثیر دیگر ابعاد قرار گیرد. همچنان که نباید در سخنرانی‌ها، روضه‌ها و جلسات، آثاری از تحریف و خرافات و توهین به شأن امام علیه‌السلام و خاندان او دیده شود. این یک توصیه مهمی برای دنیا و آخرت همه ماست.

۴.جهاد تبیین به‌عنوان یک محور مهم برای فعالیت‌های تبلیغی محرم ۱۴۴۴ مورد توجه ویژه است. این محور مهم، همان تبیین حرکت سال ۶۱ حسین علیه‌السلام در هزاره سومی است که ما در آن زیست می‌کنیم. عرصه همان عرصه و لشکرکشی‌ها همان؛ تنها ابزار از نیزه و شمشیر به رسانه و ابزار دنیای مجازی تغییر یافته است. امروز باید برای تبیین جهاد کرد تا چهره درخشان تشیع ساختار یافته بیش‌ازپیش رخ کند. انتظار می‌رود این موضوع در هیئت‌های حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام که نظارت عالیه آن بر حوزه نمایندگی است، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۵.حرکت حسین علیه‌السلام از همان روز نخست یک حرکت مردمی بوده و هست. جلسات و روضه‌ها و هیئات حسینی نیز هویت مردمی دارد. همچنان که هلال احمر نیز یک جمعیت مردمی است؛ پس می‌طلبد که ایام تبلیغی محرم نیز به نماد حقیقی همدلی و همراهی همه کارمندان و مرتبطان هلال تبدیل شود و این «مردمی بودن» بیش‌ازپیش خود را نشان دهد.

امیدوارم محرم سال ۱۴۴۴ دوره‌ای خاطره آفرین در هلال احمر باشد و تلاش‌های همه ما در راستای تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جهت یابد و موجبات رضایت مولایمان حضرت ولی‌عصر ارواحنا‌فداه فراهم آورد.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِا عِنْدَکَ وَجِیها بِالْحُسَینِ علیه السلام فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ

عبدالحسین معزی

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر