Print Logo
در نشست «همیاری اجتماعی، مبانی، گستره و راهکارها در اندیشه امام علی (ع) مطرح شد: چهارشنبه 5 مرداد 1401 ساعت 09:07

همیاری در نگاه دینی تنها محدود به موضوعات اقتصادی نیست


نشست علمی- تخصصی «همیاری اجتماعی، مبانی ، گستره و راهکارها در اندیشه امام علی علیه السلام» به همت معاونت فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه جمعیت هلال‌احمر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، این نشست در ادامه سلسله نشست‌های معاونت فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال‌احمر و با هدف تقویت مبانی نظری حوزه امداد و یاری‌گری در جمعیت هلال احمر اصفهان برگزار شد. 

هدف از برگزاری این‌ نشست‌های علمی-تخصصی، بررسی و تحلیل موضوع‌های مربوط به جمعیت هلال‌احمر با حضور اندیشمندان و متفکران حوزه علوم انسانی است.

در این نشست که به همت معاونت فرهنگی و امور آموزشی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر برگزار شد، حجت الاسلام فعال اصفهانی به اهمیت همیاری اجتماعی  در آرا و اندیشه امام علی علیه السلام اشاره کرد.  

این پژوهشگر حوزه دینی سخنان خود را با اشاره به این موضوع آغاز کرد که انسانیت با اعمال و رفتار خود انسان نمایان می‌شود.

همیاری مولفه انسانیت

مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان اصفهان یکی از  وجهه ‌های متمایز کننده انسان با حیوان را مساله همیاری دانست. 

وی در این‌باره گفت: موضوع یاری‌گری در انسان‌های نخستین مفهومی اساسی به شمار می‌آمده است. اساس تشکیل زندگی اجتماعی همین موضوع همیاری است، یاری‌گری در زمینه کشاورزی، امنیت و... از مصداق‌های همیاری در انسان‌های نخستین به شمار می‌آید.

وی در ادامه به موضوع یاری‌گری و همیاری در نگاه و اندیشه فیلسوفان معاصر نیز پرداخت و آن را یک مفهوم فرامنطقه‌ای دانست. 

حجت الاسلام و المسلمین فعال اصفهانی در این‌باره تاکید کرد: همیاری اجتماعی یک مفهوم صرفا دینی نیست، هر انسانی به طور فطری با آن آشنا است.

همیاری، دستوری الهی

وی در ادامه به موضوع همیاری اجتماعی، مبانی ، گستره و راهکارها در اندیشه امام علی علیه السلام پرداخت. 

حجت الاسلام  فعال اصفهانی با بیان ‌اینکه از حیث مبانی اندیشه، همیاری در نگاه  امیرالمومنین، دستوری الهی است، تصریح کرد: «در نهج البلاغه بارها به موضوع توجه به دیگران اشاره شده است. در نامه 53 حضرت امیرالمومنین همیاری در لایه‌های مختلف اجتماعی مهم شمرده شده است. 

وی در تکمیل این موضوع افزود: همیاری در نگاه دینی تنها محدود به موضوعات اقتصادی نیست و ابعاد وسیع عاطفی، اخلاقی و... را شامل می‌شود و در نگاه امیرالمومنین (ع) همیاری یک مسئولیت اجتماعی است که باید نسبت به آن اهتمام ورزید.»