Print Logo
یکشنبه 15 اسفند 1400 ساعت 23:15

اسوه‌ای برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها


امام حسین (علیه السّلام) از برجسته ‏ترین افراد در ادوار تاریخ است که خصائص و فضائل انسانی‌شان، آنان را در همه عصرها جاوید ساخته و از عظیم‏ ترین بزرگان و مصلحان در صفحات تاریخ است که در بناى اندیشه انسانى و ایجاد تمدن اجتماعى و شکل دادن به مسائل سرنوشت ‏ساز براى همه ملت‌هاى روى زمین، مشارکت داشته ‏اند.
سرور آزادگان، از درخشان‌ترین رهبران مصلحى است که در صحنه زندگى، اعجاز را محقق ساختند و کاروان انسانیت را به سوى اهداف و آرزوهایشان به حرکت درآوردند و آن را براى ایجاد جامعه‏ اى متوازن، پیش راندند؛ جامعه ‏اى که در آن فرصت‌هاى مساوى به وجود مى ‏آید تا مردم با قومیت‌ها و دیانت‌هاى گوناگون در آن بهره ‏مند باشند.
زندگى امام در همه زما‌ن ها و نسل‌ها نشانى از عدل و نمونه‏ اى از همه ارز‌ش هاى انسانى بود.
زندگى بیشتر مصلحانى که حیات خود را به امت‌ها و ملت‌هایشان بخشیدند، درخشنده مى‏ماند و ثمرات و نتایج خود را به مردم نشان مى ‏دهد، اما در دوره ‏اى خاص و محدود از زمان که پس از مدتى نه چندان طولانى، متلاشى مى ‏گردد، آن گونه که نور در فضا متلاشى می شود، اما زندگى امام حسین (علیه السّلام) آفاق تاریخ را شکافت در حالى که نور و هدایت را براى همه مردم با خود داشت، همان گونه که نشانه‏ هاى مرگ و نابودى را براى تبهکاران و ظالمان از همه نسل ها به ارمغان آورد.
زندگى امام حسین (علیه السّلام) با جان مردم آمیخت و با عواطف و احساساتشان ممزوج گشت؛ زیرا آن، تازه و عطرآگین با عزت و کرامت مى‏ جوشد و جامعه را به سوى میدان‌هاى مبارزه پیش مى ‏برد تا اهدافش را محقق سازد و سرنوشتش را مقرر نماید.
زندگى آن حضرت، مدرسه بزرگى است که خیر و بخشش به همه مردم بالاتفاق و یا جدا از یکدیگر عطا مى ‏کند؛ زیرا به آنان وفادارى و شکیبایى را تغذیه مى‏ نماید و آنها را به سوى ایمان به خدا پیش مى ‏برد و به طرف مقصدى صالح همراه با کرامت و رفتار نیکو، جهت مى‏ دهد، همان‏گونه که براى تهذیب ضمایر، ایجاد عواطف و ازدیاد آگاهى، مى ‏کوشد. پس او براى ماندن، از هر موجود زنده ‏اى، شایسته ‏تر و به جاودانگى از این کره ‏اى که انسان در آن زندگى مى‏ کند، مستحق‏ تر است؛ زیرا وى، قالبى است براى والاترین معانى کرامت انسانى.
زندگانى ریحانه پیامبر(ص) و الگوهایش پیوسته زنده و تا ابد جاویدان خواهد  ماند.
حسین(ع) تنها وارث آدم نیست؛ احیاگرِ انسانیت نیز هست. انسان را زنده کرد و صلا در داد که: تو زنده ای تو نمی میری. تو اگر نباشی حیات معنی ندارد.
مبارک باد این نهال که بر تارک زمان، آگاهى و درخشندگى را ادامه داد در حالى که براى مردم، زندگى فکرى و اجتماعی شان را روشن مى‏ سازد و آنان را به راه راست، هدایت مى‏ کند. قدوم نورسیده آفتاب را ملائک بی‏‌شمار، به تبریک آمده‏‌اند و بر بام خانه دختر خورشید، بال می‏‌افشانند. از بهشتِ دامان بتول، بهاری سرزده است و خانه علی و زهرا، خانه تمام شادی‌‏‌ها و دست‏‌افشانی‏‌‌هاست.
 
حجت‌الاسلام نصیری
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر زنجان