Print Logo
نماینده رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد سه‌شنبه 14 دی 1400 ساعت 20:11

بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ مساجد در مسائل اجتماعی تاکید کرد


نماینده رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌ مساجد در مسائل اجتماعی تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، ظهر امروز با حضور در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر با حجت الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت‌ هلال احمر  دیدار و گفت‌وگو کرد. 
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین معزی ضمن خوشامدگویی بر توسعه همکاری‌های مشترک میان حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد.  
نماینده رهبر معظم انقلاب شکل‌گیری مرکز رسیدگی به امور مساجد را از ضروریات انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: مساجد یک پایگاه عبادی و مردمی برای آموختن و نشر معارف دینی و همچنین اتصال و ارتباط مردم با مردم است.
 
ضرورت ایجاد مرکز رسیدگی به امور مساجد 
وی در ادامه به تاریخچه شکل‌گیری مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره کرد و یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی و نقش وی در شکل‌دهی این مرکز را گرامی داشت.  
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر نظام مندی مساجد کشور را ضرورت ایجاد این نهاد برشمرد و خاطرنشان کرد: نظام‌مندی به معنی کنترل نیست، در آغاز انقلاب ضرورت داشت که مساجد در شکل یک ساختار نظام مند فعالیت خود را دنبال کنند و توجه به همین ضرورت، این مرکز به مدیریت مرحوم آیت‌الله انواری شکل گرفت.
نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بازخوانی تاریخچه مرکز رسیدگی به امور مساجد به سابقه همکاری خود با این نهاد و انتشار مجله علمی مسجد نیز اشاره کرد و افزود: مسجد در جامعه اسلامی بسیار پر اهمیت است. اگر کتاب‌های مربوط به تاریخ اسلام را بازبینی کنیم به نقش مساجد در تاریخ جهان اسلام پی خواهیم برد. 
 
نقش مساجد در پیروزی انقلاب 
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر در ادامه به نقش مساجد در ایران اسلامی در دوران مختلف اشاره کرد و افزود: در ایران مسجد پایگاه و جایگاه عظیمی دارد. یکی از عوامل زنده نگه‌داشتن مذهب شیعه، همین مساجد و ائمه جماعت بوده‌اند.
 
بهره‌گیری از ظرفیت مساجد در فعالیت‌های اجتماعی
حجت الاسلام والمسلمین معزی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر یک نهاد مردمی و عام المنفعه است، اضافه کرد: با توجه به حادثه خیز بودن کشور، ما امیدواریم که با بهره‌گیری از ظرفیت مساجد بتوانیم در ارتقا خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان گام برداریم.
 
تقویت و رشد فعالیت خیرخواهانه در کشور
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امورمساجد گزارشی از برنامه‌های این مرکز ارائه کرد.  
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم، با اشاره به ارتقا و رشد کارکرد اجتماعی مساجد در سال‌های اخیر تصریح کرد: تاسیس و ایجاد مراکز نیکوکاری، کانون خدمت رضوی از جمله فعالیت‌هایی به شمار می‌آید  که با این هدف صورت گرفته است.
بنا به گفته رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ۵۳۰ مسجد محوری در تهران به عنوان شبکه‌های اصلی برای فعالیت‌ های اجتماعی شناسایی شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم یکی از برنامه‌های طراحی شده برای مساجد را تثبیت شبکه‌سازی مساجد عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار قوی در مساجد کشور وجود دارد که باید در عرصه اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. در مرکز رسیدگی به امور مساجد با همکاری یک نهاد خیریه  در دوران کرونا و رزمایش مومنانه، ده هزار بسته معیشتی تهیه و به مساجد کشور ارائه کردیم. در ادامه مساجد نیز ۱۵ هزار بسته از خیرین محلات جمع‌آوری و در مجموعه ۲۵ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع شد.
بنا به گفته رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد برخی از مساجد در کشور ۶۰ مرحله توزیع بسته غذایی میان نیازمندان داشتند. 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری دو نهاد باعث تقویت و رشد فعالیت خیرخواهانه در کشور گردد.
لازم به ذکر است در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین فجری، معاون فرهنگی و امورآموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌نیا مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دوطلبان، حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب مدیرکل دفتر ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد و مجید معزی، مشاور و مدیرکل حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر نیز حضور داشتند. 
همچنین مقرر شد یک کارگروه از کارشناسان دو نهاد برای تنظیم تفاهم نامه  مشترک تشکیل گردد تا بتوان بیش از پیش از ظرفیت مساجد کشور در جهت خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر از حوادث طبیعی و همچنین آموزش امداد در حوادث بهره برداری گردد.
4006001/4/2022 8:10:28 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2022/01/202201104327364882_Thum.jpg
 
4006001/4/2022 8:10:20 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2022/01/202201109687568581_Thum.jpg