Print Logo
شنبه 29 مرداد 1401 ساعت 07:35

حجاب؛ از پوشش تا آرامش


حجاب در لغت به معنای مانع است و "آن چیزی که بین دو چیز جدایی می افکند". حجاب که در بیان عامه مردم جامعه اکنون به معنای پوشش شرعی بانوان به کار می رود. نکته مهم این که حجاب بر اساس احادیث، روایات و آموزه های دین اسلام تنها به زنان تعلق ندارد و در واقع زن و مرد باید حجاب شرعی خود را رعایت کنند.

حجاب یکی از اساسی‌ترین ساختارهای زیربنایی سبک زندگی اسلامی و دینی است.

با نگاهی به قرآن کریم و بررسی تحقیقات پژوهشگران و مفسران دینی، اهداف مهمی برای حجاب در کلام خداوند بیان شده است که بر مبنای آیه ۲۶ سوره مبارکه "اعراف" پوشاندن عورات و زشتی های بدن از مهمترین آنهاست.

"یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ  ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ"

ای فرزندان آدم، محققا ما لباسی که ستر عورات شما کند و جامه‌هایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم، و لباس تقوا نیکوترین جامه است. این سخنان همه از آیات خداست (که به بندگان فرستادیم) شاید خدا را یاد آرند.

از طرفی زینت و زیبایی از دیگر هدف‌های وجود حجاب برای یک مسلمان است که در ادامه همین آیه به آن اشاره شده است.

همچنین در آیات دیگر قرآن کریم از حجاب و پوشش به عنوان محافظ انسان در برابر گرما و سرما و همچنین محافظت از بدن در برابر بلاها، جنگ ها و سختی ها یاد می کند.

لیکن در این مجال هدف و مقصود از بررسی حجاب همان تعبیر کنونی جامعه و پوشش مناسب و دینی مرد و زن در برابر یکدیگر است.

حجاب و پوشش صرفا ویژه زنان و در اسلام نیست و در آیین های آسمانی دیگر همچون مسیحیت و یهودیت نیز مطرح بوده است.

این مسئله بیانگر آن است که اصل حجاب زنان پدیده‌ ای جغرافیایی و تاریخی و برگرفته از علاقه شخصی و شرایط خاص در ابتدای شکل گیری اسلام نیست، بلکه دیدگاه اسلام در راستا و تایید آموزه های ادیان آسمانی قبل از خود است.

 

آرامش درونی و روانی، استحکام پیوند خانوادگی و استواری اجتماع از مهمترین فلسفه‌های حجاب از منظر شهید مطهری است.

شهید مطهری در باب آرامش روانی ناشی از حفظ حجاب بیان می کند که نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت های نادرست و بی بند و بار، هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی می بخشد.

از منظری دیگر تاثیر محیط بر شکل گیری و سازندگی شخصیت افراد بسیار حائز اهمیت است.

به همین جهت رعایت هر نکته ای که سبب عفت و پاکدامنی عمومی و تعادل فکری، اخلاقی، روحی و روانی جامعه شده و رشد شخصیتی به دنبال داشته باشد، برای اجتماع مفید و لازم است و هر فرد در اجتماع باید بدان عمل کند.

نکته دیگر اینکه عفاف اما واژه ای است که همواره در کنار واژه حجاب قرار گرفته و قرابت معناداری با آن دارد. واژه‌ای که به حالت نفسانی درونی اشاره می‌کند و از چیرگی شهوت بر افراد جلوگیری کرده و در قرآن کریم نیز به تعبیر عفت اشاره شده است.

در پایان باید ذکر شود که این مهم به گونه‌ای است که در باب مسئله عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ده آیه در قرآن کریم وجود دارد.

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر