Print Logo
دوشنبه 5 مهر 1400 ساعت 09:25

اربعین و غم جاماندن


چهل روز گذشت و یک سال دیگر هم از جا ماندن، غم دوری و فراق که باز هم جاماندگان باید سلام و عرض ارادت خویش بر مولا را از دور تقدیم نمایند و از پیاده روی اربعین در مسیر عشق به حسین(ع) محروم.

به راستی حرکت اربعین و گام نهادن در این مسیر نورانی که مملو از عشق و آستان بوسی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، نشانه ای ژرف و عمیق از انسجام و حرکت امت اسلامی نه تنها در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی که نماد حق‌ طلبی، ظلم ستیزی، مقاومت و پایداری در برابر بدخواهان و ظالمان دیروز و امروز است.

تاسی به امام حسین(ع) یعنی ظلم ستیزی و استکبارگریزی، همان که امروز در برابر دشمنان قسم خورده جهان اسلام در نقشه های شوم و تضعیف و تجزیه می بایست دنبال گردد.

 این همراهی میلیونی در بزرگ ترین تجمع مذهبی و دینی جهان که اگر کرونا دو سالی می شود از تعداد آن کاسته است اما عزم و اراده رهروان راستین حق و حقیقت در الهام از این حرکت درس آموز دینی را به روشنائی خورشید هدایت می نماید.

در اربعین حسینی به فرموده امام صادق(ع) خطاب به زراره که: «یا زُرارَة! إِنَّ السَّماءَ بَکَتْ عَلی الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلام اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أرْبَعینَ صَباحاً بِالسَّواءِ وَ إِنًّ الشَّمْسَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحَمْرَةَ... وَ إِنَّ الْمَلائکَةَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً عَلَی الْحُسَینِ(ع)، ای زراره، آسمان چهل روز بر حسین(ع) خون گریه کرد و زمین چهل روز برای عزای آن حضرت گریست به تیره و تار شدن و خورشید با کسوف و سرخی خود چهل روز گریست... و ملائکه الهی برای آن حضرت چهل روز گریستند.» باید خون گریست در عزای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و درس اموختف درس ایستادگی، مقاومت و پایمردی در راه حق.

اربعین، صحنه بی‌همتای تجلی عشق و ایمان را ترسیم می نماید و راهپیمایی آن تلاش برای درک و فهمی است از فلسفه و حرکت عظیم عاشورا که "هر روز عاشورا و هر سرزمین کربلاست" و بازماندگان از این گردهمایی عظیم، اگر جسم را در جاده و کنار عمود ها و خیام ها حاضر ندارند، که دل های آنان همراه عزادارانی است که خود را به مسیر تا کربلا رسانده اند و نور این همراهی و حضور، تا عرش عظیم الهی را روشن می نماید و نوید بخش پیروزی و رستگاری برای رهروان راه حق و حقیقت خواهد بود و چشمان خیره  جهانیان در پهنه دنیا را معطوف به نهضت امام حسین (علیه السلام) می نماید.

هر چند کرونا، ویروس منحوس جدایی، این روزها، غم سنگین جاماندن و فراق را بر عاشقان تحمیل کرده است اما مسیر حسین(ع) و نهضت سرخ کربلا، چراغ پرفروغی است که برای همیشه تاریخ روشنائی می بخشد و دل ها را به نور و برکت خویش روشن می نماید و از نزدیک و دور، دلدادگان را به سوی خویش جلب می کند تا همگان با فهم دقیق اندیشه ها و آموزه های کربلا، در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی و عدالت و ظلم ستیزی گام بردارند.

در اربعین حسینی باید یاد کرد از بزرگمرد سپاه اسلام، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که با دریافت نور ایمان و معرفت ارزش های الهی و مکتب اهل بیت(ع) در برابر تروریست های تکفیری و حامیان و اذناب آنان ایستاد و مسیر اربعین همواره با نام او و مدافعان حرم گره در گره دارد.

یاد و نام این شهیدان که نظاره گر عزاداران و رهروان مسیر حسینی هستند گرامی باد.