Print Logo
نشست غیرحضوری نماینده رهبر معظم انقلاب با مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه برگزار شد چهارشنبه 20 مرداد 1400 ساعت 12:36

ضرورت تبلیغ معارف دینی در ماه محرم


نشست حجت الاسلام والمسلمین معزی با مسئولان دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در اولین روز ماه محرم به‌ صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام و المسلمین معزی در ارتباط‌ تصویری با مسئولان دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان‌ها ضمن گرامیداشت ایام محرم درباره اهمیت ماه محرم و لزوم بهره‌گرفتن از برکات معنوی این ماه و نقش مسئولان دفاتر حوزه ‌نمایندگی در استان‌ها و سازمان‌ها سخنانی بیان کرد. 
وی ضمن قدردانی از فعالیت‌ها و اقدامات دفاتر نمایندگی در همراهی و نظارت بر برنامه‌های جمعیت، توصیه‌ها و رهنمودهای لازم را در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و نظارتی ارایه کرد.
 
قیام امام حسین (ع) واقعه بی‌نظیر و عبرت‌آموز
حجت الاسلام و المسلمین معزی با اشاره به عظمت عاشورای حسینی، این واقعه را بزرگترین مصیبت در طول تاریخ اسلام دانست که از ابعاد مختلف بی‌نظیر و شایسته بررسی و عبرت‌آموزی است. 
نماینده رهبر معظم انقلاب در خصوص سوگواری و اقامه‌عزا در این ماه گفت: ماه محرم اگر چه آغاز سال قمری است، ولی عزای اباعبدالله در این ماه آسمان و زمین را غمگین و حزین ساخته است.
 
هر گوشه‌ای حسینیه امام حسین (ع)
نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه در ماه محرم در هر دلی خیمه‌‌سوگواری اباعبدالله برپاست، خاطرنشان کرد: در عظمت این ماه همین گواه است که در هر گوشه‌ای حسینیه امام حسین (ع) از نظر معنا و معنویت برقرار است.
نماینده رهبر معظم انقلاب ماحصل ارادت و عزاداری به سالارشهیدان را عزت، شرافت و پاکی قلب عنوان کرد و افزود: اگر خون اباعبدالله(ع) و ایثارگری‌های سیدالشهدا(ع) نبود، چراغ اسلام خاموش می‌شد و دین اسلام از بین می‌رفت. اگر قیام امام حسین (ع) در آن دوران حساس تاریخی شکل نمی‌گرفت، امروز گستردگی تاثیر اسلام به این میزان نبود، ما امروز دین، دنیا و آخرت و رستگاری خود را مدیون واقعه کربلا و امام حسین (ع) هستیم.
 
ضرورت برپایی هیات‌های علی اکبر (ع)
حجت الاسلام و المسلمین در ادامه ضمن بیان روایات‌های متعدد در مورد اهمیت گرامیداشت ماه محرم، گفت: هلال احمر ویژگی‌هایی دارد که یکی از آن‌ها برپایی هیات‌های علی اکبر (ع) است. این مقام والا درس آموزی در تاریخ برای جوانان است چه در آیین اسلام و چه در غیر اسلام. هلال احمر افتخار دارد که از سال‌های گذشته بنیان‌گذار این هیات بوده است. 
وی در ادامه سخنان خود در این بخش، ابراز امیدواری کرد که به برکت این هیات شاهد ارتقای روحیه داوطلبی ،ایثار، فرهنگ فداکاری و خودگذشتگی در جامعه باشیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر در ادامه بر لزوم تقویت کانو‌ن‌های سازمان جوانان خصوصا کانون‌های طلاب تاکید کرد. 
وی همچنین حضور موثر مسئولان‌ دفاتر در جلسات ستادی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ طلاب را از جمله اقدامات دفاتر نمایندگی ولی فقیه در استان‌های مختلف برشمرد و در این خصوص بیان کرد: در چند روز گذشته ایران سخت‌ترین دوران کرونایی خود را تجربه کرده است و با توجه به موج پنجم کرونا در کشور، خدمت رسانی به مردم در این شرایط بسیار مهم و دارای ارزش‌معنوی است.
حجت الاسلام و المسلمین معزی خواستار بسیج تمامی امکانات و توانمندی‌های هلال احمر در جهت مقابله با این بحران شد.
 
مراسم گرامیداشت ماه محرم با رعایت پروتکل‌ها
نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه ابراز امیدواری کرد که در جمعیت هلال احمر،‌ ضمن حفظ و رعایت توصیه‌های بهداشتی، مراسم گرامیداشت ماه محرم نیز به شکل شایسته برگزار گردد تا بتوانیم ادای دین به ساحت مقدس اباعبدالله کرده باشیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب همچنین یاد حجت‌الاسلام والمسلمین علامه مهری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان قم را گرامی داشت و افزود: تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های آن عالم فاضل، متخلق و خدوم در عرصه‌های مختلف و در سالیان متمادی، در یاد فضلای معظم حوزه علمیه و مردم مومن و انقلابی و جوانان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر استان قم ماندگار و منشا ثمرات و برکات خواهد بود.
 
یاری دولت در حل مشکلات
حجت الاسلام و المسلمین معزی در بخش دیگر، به تغییر دولت در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه دولت جدید خود را دولت مردمی و پاسخگو معرفی کرده است، افزود: جمعیت هلال احمر خدمت به مردم را وظیفه خود می‌داند و برای رفع مشکلات هلال احمر همراه و همگام با دولت قدم بر می‌دارد.
نماینده رهبر معظم انقلاب همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید نیز از لحاظ بودجه و امکانات توجه لازم را به جمعیت هلال احمر داشته باشد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه و تداوم انتشار مجله زاد و مهر ماه نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته انتشار این مجلات با مشکلاتی روبرو شد که امیدواریم این مشکلات رفع گردد.
حجت الاسلام و المسلمین معزی همچنین به مسئولان دفاتر توصیه کرد که از محتوای این مجلات منتشر شده در تبلیغ‌ معارف دینی بهره گرفته شود.
حجت الاسلام والمسلمین معزی با تبیین برنامه‌های اصلی و اولویت‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه اظهار کرد: یکی از محورهای عمده فعالیت‌ها ، تقویت هیات‌های علی اکبر(ع) است. احیاء و ‌تقویت این هیات با غنای معرفتی و برنامه‌های فرهنگی متناسب با جدیت پیگیری شده و متکی به پشتوانه مردمی گام بردارد.
 
نظارت یعنی توجه به نقاط مثبت و منفی
بنا به گفته حجت الاسلام والمسلمین معزی هدایت و نظارت بر مجموعه اقدامات و فعالیت‌های جمعیت هلال احمر به منظور رعایت اصول و اهداف عالیه و انطباق آن با موازین اسلامی و انسانی و همچنین آموزش، گسترش و تعمیق تعالیم اسلامی و هدایت امور فرهنگی و نهادینه سازی و ارتقای فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش های اسلامی در بین مدیران، کارکنان و اعضای هلال احمر از ماموریت‌های دیگر حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر است. 
وی نظارت را توجه به نقاط مثبت و منفی عنوان کرد و افزود: در بحث نظارت هم به نقاط ضعف توجه شود و هم نقاط مثبت. مسئولان دفاتر توجه کنند که بیان نقاط مثبت باعث ایجاد انگیزه در میان مسئولان و کارکنان می‌شود.
 
قدردانی از عملکرد مسئولان دفاتر
حجت الاسلام و المسلمین معزی در پایان با بیان اینکه مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها نیز تاکنون با بهره‌مندی از ظرفیت کانون‌های طلاب و ائمه جماعات در همیاری و همکاری با بخش‌های مختلف جمعیت سعی بلیغ و تلاش وافر داشته‌اند، از حضور فعالانه و مشارکت گسترده مسئولان دفاتر در این امر تقدیر و قدردانی کرد. 
در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس در سالن مرکز کنترل و هماهنگی ساختمان صلح برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین ذاکری معاون نظارت و امور شرعی، دکتر یاسر احمدوند معاون فرهنگی و امور آموزش و پژوهش، مهندس عبدالمجید معزی مشاور نماینده ولی فقیه و مدیر کل حوزه نمایندگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خداجویان مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جوانان و شش نفر از مسئولان دفاتر گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان‌رضوی، مازندران و مسئول دفتر نمایندگی دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان داوطلبان نقطه نظرات، برنامه‌ها و‌گزارش‌های مرتبط را ارائه کردند.
 
 ارائه گزارشی از عملکرد دفاتر
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دفاتر در این نشست از تلاش‌های جدی و مجاهدت مسئولان دفاتر در استان‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و ماموریت‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه قدردانی کرد. 
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این مجموعه با حضور فعال‌تر و طراحی مناسب‌تر در ماه‌های آتی بتواند در مسیر دستیابی به اهداف و برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه گام‌های جدی و موثری را طراحی و اجرا نماید. 
وی همچنین در این جلسه از انتشار یک فصل‌نامه علمی تخصصی با موضوعات مرتبط با جمعیت هلال احمر در حوزه علوم انسانی در آینده نزدیک خبر داد.
در این جلسه حجت الاسلام مهدی خداجویان، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در سازمان جوانان هلال احمر نیز ضمن ابراز خرسندی از تعامل ایجاد شده میان حوزه‌ نمایندگی ولی فقیه و سازمان جوانان، بر لزوم نگاه دینی و انقلابی در پیشبرد و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها تاکید کرد. 
وی در این گزارش ضمن ارائه‌ تاریخچه‌ای از هیات علی اکبر (ع) در جمعیت هلال احمر افزود: مکاتباتی با سازمان تبلیغات اسلامی داشته‌ایم که این هیات با ساختار منجسم‌تر فعالیت‌ خود را دنبال نماید.
مهندس مجید معزی مشاور نمایده ولی فقیه در هلال احمر و مدیر کل حوزه نمایندگی نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت ایام محرم به ارائه و تشریح اقدامات اداری مالی حوزه پرداخت. 
بهره‌گیری از فضای مجازی در تقویت برنامه تبلیغی، اهمیت حفظ سرمایه داوطلبی در جمعیت، افزایش هماهنگی و تعامل با واحدهای جمعیت، ارائه گزارش اجمالی از فعالیت‌ها از دیگر موارد ارائه شده توسط سخنرانان در این جلسه بود.