Print Logo
شنبه 19 تیر 1400 ساعت 09:11

امام جود و بخشش


امام جواد(ع) در سال 195 هجری قمری در مدینه متولد شد و نام مبارکش محمد، کنیه گرامی ایشان ابوجعفر ثانی و کنیه خاص آن حضرت، ابوعلی است. حضرت امام محمّد تقى (ع) فرزند هشتمین پیشوای شیعیان، امام رضا(ع)، از چنان جود و بخششی برخوردار بودند که در میان چهارده معصوم (علیهم السلام)، جواد الائمه نام گرفته­ اند.

نهمین امام شیعیان، امام جواد (علیه السلام) در خردسالی به امامت رسید و به واقع نخستین امام در بین معصومین (سلام الله علیها) بودند که در نوجوانی رهبری و هدایت جامعه مسلمین را بر عهده گرفت.

پس از ایشان، امام هادی (علیه السلام) و امام مهدی (علیه السلام) نیز در خردسالی به امامت رسیدند.

به گواه روایات و احادیث موثق، امام جواد(ع) همانگونه که ذکر شد اهل بخشش‌ و به ‌سخاوت ‌مشهور بود. ایشان ‌در آغاز هر ماه‌ صدقه ‌می‌داد، با مردم ‌به ‌نیکی‌ معاشرت‌ می‌کرد، برای ‌رفع‌ گرفتاری های‌ مردم ‌نزد صاحبان ‌مناصب ‌ شفاعت می فرمود و از خطا‌ها درمی‌گذشت‌.

گسترش مذهب تشیّع و هدایت امّت، اصلی ترین برنامه دوران امامت امام جواد (ع) بود و نخستین حرکت در این زمینه ترک پایتخت عباسیان و عزیمت به مدینه است و این عمل به واقع ردّ مشروعیّت حکومت عبّاسى و به گونه‌اى مقابله با آن تلقّى مى‌ شد. حضور امام (ع) در مدینه سبب شد تا فقیهان و عالمان بسیارى پیرامون ایشان گرد آمده و از محضرش کسب فیض کنند.

گسیل دانشمندان و عالمان دین به بلاد مختلف با عنوان «ثقات»، تصمیم مهم دیگری بود که امام محمد تقی (ع) در ابتدای دوران امامت خود گرفت. این دانشمندان وظیفه داشتند مردم را از علوم آل محمّد (علیهم السلام) بهره‌مند سازند و تعالیم اصیل دینى را بگسترانند.

زندگی امامِ بخشش و سخاوت اما به دلیل اهتمام ایشان به جهاد با کفر و طغیان و البته از همین رو برافروختن آتش خشم و دشمنی خلفای دوران، بسیارکوتاه بود به گونه ای که امام جواد (ع) به عنوان جوان­ترین امام شیعیان در سن ۲۵ سالگی با زهر عداوت دشمنان خداوند به شهادت رسید.

امام جواد (علیه السلام) همواره در کنار مردم بود و از هدایت آنان غفلت نمی فرمود. درِ خانه آن حضرت به روی تمام مردم باز بود و ایشان نیز به تمام درخواست های آنان پاسخ می داد.

نقل شده است که روزی شخصی به محضر امام(ع) شرفیاب شد و از حضرت درخواست نصیحت و موعظه کرد. امام رو به او کردند و فرمود: آیا گفته مرا قبول می کنی تا تو را نصیحت کنم؟ سؤال کننده گفت: آری، ای فرزند رسول خدا، امام فرمود: "صبر و تحمل را سرلوحه خود قرار ده و با تنگدستی دست به گردن شو و آرزوها و درخواست های نفسانی را ترک کن و با هوای نفس خود مخالفت نما. بدان که در حقیقت تو هیچ گاه از نظر و نگاه خداوند دور نیستی و خدای متعال تمام کارهای تو را می بیند و به آن ها بیناست. پس مواظب باش و دقت کن که چگونه با خدای خود معامله می کنی"
از منظری دیگر زینت های انسانی در نگاه امام جواد (علیه السلام) در بیانی کوتاه و جامع اینگونه است که: "پارسایی و عفت، زینت تنگدستی و شکر، زینت توانگری است. صبر و شکیبایی، زینت بلا و گرفتاری و تواضع و فروتنی، زینت حَسَب و نَسَب است. شیوایی و رسا بودن زینت کلام، و عدالت، زینت ایمان و وقار و آرامش، زینت عبادت است. فروتنی، زینت علم، ادب نیک، زینت عقل، و گشاده رویی، زینت حلم و بردباری است.ترک منت، زینت معروف، و خضوع و خشوع، زینت نماز و بذل و بخشش، زینت نفس آدمی است"

به راستی که عروج مظلومانه امیر بخشش و جود، جواد اهل بیت (علیهه السلام)، صفحه دیگری است از تاریخ همه داغ های شقایق و برگی است از دفتر همه مظلومیت های بی انتهای اهل بیت (ع)

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر