Print Logo
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 ساعت 07:59

معلمی، رسالتی به عظمت انبیاء


نامگذاری روزی به نام معلم و به پاسداشت و احترام مقام و منزلتش از آن جهت حائز اهمیت است که رسالت آن بسیار عظیم، مسئولیت آن خطیر و لازمه آن صبر و احساس است. تعلیم و تربیت در سراسر عالم هستی به ویژه از منظر دین مبین اسلام همواره از جایگاه والایی برخوردار بوده است، آنجا که پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد(ص) می فرمایند: "من برای تعلیم فرستاده شده ام".

از نظر تربیتی نیز نقش معلّم به قدری حساس و با اهمیّت است که امام علی (علیه السلام) می فرماید: "کسی که خود را در مقام راهبری مردم قرار می دهد، باید پیش از آن که به تعلیم دیگران بپردازد، به تعلیم خویش اقدام کند و تأدیب او به علمش بیش از تأدیب به وسیله زبانش باشد. کسی که معلم و ادب کننده خویشتن است، به احترام سزاوارتر از کسی می باشد که [فقط] معلّم و مربی مردم است".

با نگاهی به اساس و فلسفه وجود پیامبران الهی در اعصار و جوامع بشری مختلف می توان دریافت که خداوند، راه علم آموزی را برای بندگان خود هموار کرده است. انبیاء الهی برای ابلاغ وحی و تشویق بندگان به علم آموزی و تعلیم آنان برگزیده شده اند.

پیامبران، معلمانی بودند که بیش از همه برای پیشرفت و تکامل انسان ها تلاش کرده اند.

تربیت دانش آموز و شخصیت بخشیدن به او از بزرگ ترین رسالت یک معلم است و این به معنای هنر آموختن هر آن چیزی است که سال ها با سعی و تلاش اندوخته است.

برای یک معلم فرهیخته، معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنری است که ریشه در اعماق روح بی تاب انسان هایی دل سوخته دارد و رسالتی پیامبرگونه است که اگر خوب بنگریم می توان اول معلم کائنات را خداوند منان در نظر گرفت.

خالقی از همان ابتدا که شاهکار آفرینش را به وجود آورد، خود را بهترین آفرینندگان نامید و تعلیم و تربیت انسان را آغاز نمود.
آموزنده اساسی ترین درس های زندگی، فلسفه وجودی، تقویت باورهای قلبی و کمک به رشد و تعالی انسان، چگونه می تواند بدون داشتن قدرت تحمل بسیار، صبر و سعه صدر انگیزه های دانش آموختگانش را برای حیات و حرکت در مسیر حق و حقیقت زنده نگه دارد؟

گذشت از خطاها و چشم پوشی از اشتباهات شاگردان از ویژگی های یک معلم نمونه است و البته ارزش یک معلم به تجلی صفات نیکوی اخلاقی و رفتار پسندیده در وجود اوست که بی شک در وجود شاگردان هم متجلی می شود.

از همین روست که توجه به تکریم مقام و منزلت معلم بسیار توصیه شده است به گونه ای که امام سجاد (علیه السلام) در زمینه حفظ حقوق معلم می فرمایند: "حق معلم بر تو آن است که همواره با دیده تعظیم و تکریم به او بنگری، مجلس او را گرامی بداری و به سخنانش با دقت گوش دهی، رو به جانب او بنشینی و صدایت را در حضورش بلند نکنی.
هر انسان صاحب خرد، در ازای هر عمل نیکی که در حق او انجام می شود به آن شخص به دیده تکریم می نگرد و در مقام سپاس و قدردانی بر می آید. معلمان از جمله کسانی هستند که از جان دل برای شاگردانشان مایه می گذارند تا تعلیمی شایسته و در خورِ انسانی پاک و ساده داشته باشند؛ پس سزاوار است که با تکریم و بزرگداشت هر چه بهتر آنان، قدر زحماتشان را بدانیم و چه به حق، 12 اردیبهشت، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری به این روز نامگذاری شده است، استادی که با تکیه بر قدرت بیان و علم و عقیده، از پاسخ به هرگونه شبهه و سوال در حوزه دین دست نکشید و با قلم خویش با انحرافات دلیرانه مبارزه کرد.

روز معلم بر  همه اساتید و آموزگان و فعالان عرصه آموزش و پژوهش و به ویژه بر اهل علم و آگاهی بخشی در هلال احمر مبارک باد.


پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر