Print Logo
چهارشنبه 8 بهمن 1399 ساعت 14:51

برگزاری آیین تجلیل از بانوان امدادگر و نامدار جمعیت هلال احمر در عرصه دفاع مقدس


مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمعیت هلال احمر اقدامات این حوزه برای برگزاری آیین تجلیل از بانوان امدادگر و نامدار جمعیت هلال احمر در عرصه دفاع مقدس را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این جمعیت، سمیرا فعلی با اشاره به برگزاری آیین تجلیل از بانوان امدادگر و نامدار جمعیت هلال احمر در عرصه دفاع مقدس، گفت: در این مراسم که روز شنبه ۴ بهمن ماه در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر برگزار شد، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش، رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها، مشاوران امور زنان و خانواده بنیاد شهید، صدا و سیما، بهزیستی، رئیس بسیج زنان کشور، رئیس حوزه ریاست جمعیت هلال احمر، معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت، مسئول دبیرخانه بهداری رزمی جمعیت، مشاور امور داروخانه های جمعیت، اعضای شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی جمعیت، اعظم بروجردی نویسنده و کارگردان تئاتر و تلویزیون و ... حضور داشتند.

وی افزود: آیین تجلیل از بانوان امدادگر و نامدار جمعیت هلال احمر در عرصه دفاع مقدس با مشارکت سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد. این سازمان در نظر دارد تا در پایان چهلمین سال از آغاز جنگ تحمیلی، تجارب و فعالیتهای نهادها و دستگاه های اجرایی کشور در جنگ تحمیلی را در قالب یک جلد کتاب، تدوین و در نهایت به صورت مکتوب و مصور، تقدیم مقام معظم رهبری کند.

برگزاری مراسم تجلیل از بانوان امدادگر برای نخستین بار در هلال احمر

مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه برای نخستین بار چنین مراسمی برای امدادگران زن حاضر در دوران دفاع مقدس برگزار شده است، تاکید کرد: برای اولین بار توانستیم  از امکان حضور بانوان امدادگری که در عرصه امدادرسانی به رزمندگان جبهه نقش پررنگی داشتند، استفاده کنیم

به گفته وی، تعداد زیادی از همکاران امدادگر و حتی مسئولان که در جمعیت فعالیت می کنند بر این موضوع صحه گذاشتند که تاکنون در این جمعیت از بانوان امدادگر در عرصه دفاع مقدس تجلیل نشده است. بر این اساس از سوی جمعیت هلال احمر بر آن شدیم تا بتوانیم در این فرصت مناسب در چهلمین سالگرد دفاع مقدس که هنوز به پایان نرسیده است، تشکر و تجلیل از فعالان این عرصه داشته باشیم.

امدادگران زن؛ روایتگر خاطرات تلخ و شیرین دوران دفاع مقدس

فعلی با تاکید بر اینکه ما در جمعیت هلال احمر میراث ارزنده زنده ای داریم و این میراث آنطور که باید و شاید دیده و شنیده نشده اند، گفت: بسیاری از این افراد روایت گری ها و خاطراتشان شنیده نشده ما در واقع می توانیم از هر فرصتی برای بازتاب این موضوع استفاده کنیم

وی با بیان اینکه برای دعوت از امدادگران زن حاضر در دوران جنگ تحمیلی چندین جلسه هماهنگی برگزار شد، اظهارداشت: بانوان امدادگر دفاع مقدس را شناسایی کردیم، با آنها ارتباط گرفتیم، بعضی از این افراد بازنشسته شده و یا در تهران حضور نداشتند، برخی دیگر در بستر بیماری بودند، نهایتا با درنظرداشتن محدودیت های ناشی از کرونا تعدادی را دعوت کردیم تا در این مراسم شرکت کنند. برای برگزاری این برنامه، 10 راوی را انتخاب کردیم.

مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمعیت هلال احمر گفت: یکی از مدعوین که در دوران جنگ تحمیلی دچار آسیب‌های ریه شده بود و جانباز شیمیایی محسوب می شود،به دلیل ضعف جسمانی نتوانست برای بیان روایتگری خود روی سن برود.

وی به موضوعات مطرح شده در آیین تجلیل از بانوان امدادگر و نامدار جمعیت هلال احمر در عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: هر فردی از یک منظر و با دریچه نگاه خودش به حضور خود در جنگ پرداخت و تجربیات خود را در این زمینه بیان کرد. همه این افراد در دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حضور داشتند. بعضی از این افراد از سوی اداره امداد و جبهه یا اداره اسرا و مفقودین به جبهه به عنوان امدادگر یا مربی اعزام می‌شدند و برخی داوطلب جمعیت بودند که همگی در آن دوران حساس فعالیت گسترده ای داشتند.

تجارب مشترک امدادگران در دوران جنگ تحمیلی

فعلی تصریح کرد: تقریباً همه این افراد تجربه های مشابهی داشتند و با دلایل و انگیزه های متفاوت اما اهدافی مشترک در میدان جنگ نقش آفرین بودند.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی جمعیت هلال احمر، گفت: مقرر شده تا در شورای سیاستگذاری تاریخ شفاهی، تجربه زیسته  طیف های مختلف افراد بررسی و ثبت شود که در فاز نخست مقرر بود فعالیت های مدیران 10 سال اخیر جمعیت هلال احمر در قالب تاریخ شفاهی مطرح شود، اما می توان با دفاع مقدس، تاریخ شفاهی را آغاز کرد و برگزاری این آیین تجلیل با روایتگری امدادگران جمعیت در عرصه دفاع مقدس می تواند فتح باب خوبی برای بازتاب تلاشها و فعالیتهای زنان جمعیت در همه عرصه ها و موقعیت ها باشد.

مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمعیت هلال احمر در باره اهدای تندیس یکی از بانوان امدادگر دوران جنگ به موزه صلح،  تاکید کرد: فروغ الزمان فخاری از امدادگران زن دوران دفاع مقدس تندیس متعلق به خود را به موزه صلح و مرکز اسناد ملی جمعیت هلال احمر اهدا کرد.

فعلی در پایان تاکید کرد: مقرر شده تا مراسمی هم برای درمانگران عرصه دفاع مقدس که در جمعیت هلال احمر فعالیت می کنند، برگزار شود.

4006001/27/2021 2:49:33 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2021/01/202101103105351376_Thum.jpg
4006001/27/2021 2:49:33 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2021/01/202101103072184687_Thum.jpg
4006001/27/2021 2:49:33 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2021/01/202101103090817658_Thum.jpg