Print Logo
سردار آسمانی شنبه 13 دی 1399 ساعت 11:09

از زهد و اخلاص تا جاودانگی در دل ها


یکسال می گذرد؛ اما غم نداشتنش هنوز سخت و جانکاه است. اگر چه آرزوی قلبی اش بود که این گونه پرواز کند و به جمع دوستان آسمانی اش بپیوندد، اما یقینا داغ رفتنش، هنوز بر دل مردم کشورمان تازه است و شاید بهتر است بیان کنیم اصلا باور نبودنش سخت است. به حقیقت سردار یکی از همانهایی بود که گویی به زمین تعلق ندارند.

شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را خصوصیاتی برجسته همچون تقوا و توکل، سادگی و اخلاص، شهامت و صداقت و مظلومیت، غیرت و مردانگی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی به عبدی صالح در پیشگاه باری تعالی و اسوه و اسطوره در زمان کنونی مبدل ساخت.
سردار همواره بر دل ها حکومت کرد و البته همین خصوصیات شخصیتی و فکری بود که هیچ مانعی نمی‌توانست این بزرگمرد آزاده را از انجام وظایف باز دارد. او بدون هیچ ترس و واهمه ای به دل دشمن می زد، در حضور دشمن سخن می گفت و به وضوح می شد بار مسئولیت سنگین انسانی را در عمل و منش او مشاهده کرد.
پایبندی به آرمان های نظام و انقلاب و تبعیت راستین از ولی فقیه، از دیگر نکات برجسته‌ شهید سردار حاج قاسم سلیمانی است. نگرش او از منظر یک سردار نظامی به ولی ‌امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قوا تنها از حیث رعایت سلسله مراتب نبود، چرا که در حرف و عمل معتقد به ولایت پذیری بود. سخنانش، تصمیماتش و فعالیت ‌های سردار شهید سلیمانی همه تعقیب کننده خط ولایت بود.
از منظری دیگر او در دوران فرماندهی بر سپاه قدس فرصتی یافت تا نه تنها با زوایای مختلف جریان مقاومت در منطقه آشنا گردد بلکه به لحاظ هوشمندی و توان فرماندهی به سرعت در این عرصه کارساز و تأثیرگذار شود. چه در جنگ ۳۳ روزه در لبنان و آشنایی با جریان مقاومت در فلسطین و چه زمانی که جریان ضد انسانی داعش چهره پلید خود را در عراق و سوریه نشان داد که البته این مهم اوج درخشش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در برابر این جریان سراسر پلیدی بود.
دیپلماتی کار بلد و مسلط به آداب و فنون مذاکره در عرصه دیپلماسی، مکمل فرماندهی نظامی او بود. تأثیرات منطقه‌ای و جهانی سردار فقط به حیث اقدامات نظامی وی نبود چرا که بر حسب ضرورت او در تراز یک دیپلمات برجسته ظاهر می‌گشت و با قدرتی تأثیرگذار و فوق‌العاده‌‍‌ در این میدان قدم می گذاشت. این در حالی است که شخصیت‌شناسان، تسلط به فن خطابه را به عنوان یکی از ویژگی ‌های شخصیت ‌های فوق‌العاده تأثیرگذار (کاریزماتیک) عنوان می‌کنند.

سردار سلیمانی نیز این چنین بود و وقتی سخن می‌گفت بیانش آمیزه‌ای از عقلانیت و احساس بود و چون از دل بر می خواست در انسان‌ها عمیقاً تأثیر می گذاشت.
در تصمیم گیری سنجیده و حساب شده عمل می کرد و با شجاعت و تدبیر امور را پیگیری می نمود. سردار از مشورت دیگران بهره می ‌جست، به کار جمعی معتقد بود و بدان بها می داد
.
در نهایت اما سردار عاشق مردم بود به همین لحاظ مردم نیز عاشق او بودند. او پدری دلسوز برای یتیمان بود و پناهی برای محرومان. عمیقاً بر این باور بود که این انقلاب و نظام حاصل تلاش آنان و متعلق به آنان است. نه در سخن که در عمل نیز در حوادث گوناگون در میان مردم حضور می یافت و به یاری آنها می‌شتافت. خاطره شیرین حضور او در میان سیل‌زدگان خوزستان هیچگاه فراموش نمی‌شود.
همه این موارد ذکر شده شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را سردار دل ها کرد و اکنون با گذشت یکسال از رفتنش نیز، هنوز در دل ها ماندگار و جاودانه است.


پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر