Print Logo
ناگفته‌های فرمانده سپاه استان خوزستان از حضور سردار شهید قاسم سلیمانی در سیل سال 98 خوزستان دوشنبه 12 دی 1401 ساعت 17:58

سردار محرومان


پیرمرد سیل‌زده خوزستانی گلایه دارد و درحالی‌که قاب عکسی از بنیانگذار انقلاب هم در دست دارد، به پیشواز سردار می‌آید، سردار پس از شنیدن خوشامدگویی، دست او را می‌بوسد و خطاب به مرد سالخورده‌ می‌گوید: «من با شما هستم.» این برداشت کوتاهی است از حضور سردار شهید قاسم سلیمانی در سیل فروردین ماه خوزستان که آن دوران در میان کاربران اجتماعی با واکنش‌های بسیاری همراه شد.

سردار شهیدی که کارنامه او نمونه‌ و الگوی بارزی است از میهن‌دوستی و دفاع از ارزش‌های ملی. فعالیت مبارزاتی علیه نظام پهلوی، حضور هشت‌ساله در جنگ‌ تحمیلی و دفاع از مستضعفان منطقه در چند ‌سال اخیر برداشتی ملموس و برجسته‌ از این کارنامه بارز سپهبد شهید قاسم‌سلیمانی است؛ برداشتی که تنها روایتگر بخشی از زندگی این فرمانده شهید است. سردار سرتیپ حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه استان خوزستان روایتگر بخشی از زندگی سپهبد شهید قاسم سلیمانی است.

به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به بازخوانی این روایت پرداخته‌ایم.

فرمانده سپاه استان خوزستان که از همراهان این سردار شهید در سیل فروردین ماه خوزستان است، در مورد این بخش از زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی می‌گوید: روحیه ‌خدمت ‌رسانی یکی از بارزترین خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار بود. ایشان از جمله افرادی بود‌ه‌ا‌ند که بلافاصله پس از سیل فروردین‌ماه‌ در استان خوزستان حاضر شدند.

سردار شاهوارپور در شرح حضور شهید قاسم ‌سلیمانی در سیل خوزستان می‌گوید: قرار شد در ابتدای حضور سردار ما شناسایی و ارزیابی از میزان خسارات داشته باشیم، بام ‌دژ و دشت آزادگان کاملا در محاصره آب قرار گرفته بود و راه یک روستا مسدود شده بود. برنامه‌ریزی برای حضور در مناطق به صورت مرحله‌به‌مرحله انجام شد.

سردار خوش ‌قول

فرمانده سپاه پاسداران خوزستان ادامه می‌دهد: در مرحله نخست وارد روستا شدیم، اهالی روستا تا متوجه حضور سردار سلیمانی در منطقه شدند، به سمت سردار آمدند. فرد به فرد با سردار صحبت‌می‌کردند، درخواست بسیاری از اهالی تهیه پلاستیک برای ایجاد خاکریز و مانع برای سیلاب بود. آماده شدیم برای حرکت به مسیر بعدی که سردار گفت: نمی‌آیم تا پلاستیک برسد. هر چه ما اصرار می‌کردیم که سردار هماهنگی‌ها انجام شده است و جمعیت هلال‌احمر با بالگرد پلاستیک مورد نیاز را می‌آورد، سردار قبول نمی‌کرد. رو به من گفت تو تضمین می‌کنی؟ گفتم بله سردار. وقتی مطمئن شد تشکر کرد و گفت مبادا به مردم قول دهید و عمل نکنید، سردار سلیمانی مکرر این جمله را تأکید‌ می‌کرد نباید قول بدهیم و عمل نکنیم.

سردار پیگیر

دومین صفت بارزی که سردار سرتیپ حسن شاهوارپور در توصیف خصوصیات و فضائل اخلاقی سردار قاسم سلیمانی یاد می‌کند، پیگیری و تعهد به انجام وظیفه است. فرمانده سپاه خوزستان در مورد این خصوصیات اخلاقی سردار شهید سلیمانی می‌گوید: در مرحله بعدی که با بالگرد به دشت آزادگان رفتیم، سردار دستور می‌دهد بالگرد برگردد تا ارزیابی از وضع و روند فعالیت‌های انجام‌شده در شهرهای که بازدید انجام شده، داشته باشد.

ابوالمهدی وارد میدان شد

سردار سرتیپ حسن شاهوارپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور ابومهدی المهندس در سیل خوزستان اشاره دارد: در شادگان وضع کمی به ‌هم ‌ریخته بود، به این مرحله که رسیدیم، سردار با عراق تماس گرفت، بعدها فهمیدم پشت خط شهید ابومهدی المهندس، فرمانده میدانی الحشد الشعیبی بود. در شادگان ما با کمبود برخی از امکانات مانند بیل مکانیکی مواجه‌ بودیم. اما پس از تماس سردار سلیمانی، «شهید ابومهدی المهندس» با تعداد بسیاری از رزمندگان الحشد الشعیبی و برخی از امکانات مورد نیاز وارد شادگان شدند؛ حضور و فعالیت نیروهای الحشد الشعیبی در خوزستان یک ماه طول کشید.

مردم را فراموش نکنید

دائما تأکید می‌کرد که "مبادا مردم را فراموش کنید". این یکی دیگر از نکات اخلاقی است که فرمانده سپاه خوزستان درباره سردار شهید قاسم سلیمانی مطرح می‌کند. او در این باره با بیان اینکه سفر به منظور بررسی هماهنگی راه‌اندازی مواکب اربعین در مناطق در معرض سیل صورت گرفته است، می‌گوید: می‌خواهم بگویم که حرکت، نگاه و تمام ویژگی‌های اخلاقی ایشان تحسین‌برانگیز بود. در یکی از بازدیدها پیرمردی خوزستانی نزد سردار سلیمانی می‌آید و از مشکلاتش می‌گوید. سردار بلافاصله پیگیر می‌شود تا خانه‌ای اجاره‌ای برای این پیرمرد سالخورده تهیه‌شود.

سردار سرتیپ حسن شاهوارپور با اشاره به مردمی‌ بودن این فرمانده شهید ادامه می‌دهد: ایشان همیشه نسبت به مردم مهربانانه رفتار می‌کردند. طبیعی است که حالا مردم برای از دست‌دادن این مرد بزرگ ناراحت باشند. ایشان برای رسیدگی به افراد آسیب‌دیده و نیازمند واقعا خستگی‌ناپذیر کار می‌کردند. بعد از اینکه در آن منطقه فعالیت امدادی انجام شد، بلافاصله پس از استراحتی کوتاه‌مدت منطقه دیگری را برای بازدید انتخاب‌ می‌کردند. در آن روز از چند منطقه بازدید کردند. ایشان واقعا به فکر محرومان بودند و همه را پذیرا بودند و هیچ‌کس ناراضی از پیش ایشان خارج نمی‌شد. از دیگر خاطراتی که می‌توانم اشاره کنم سکوت و آرامش ایشان بود. کمتر صحبت می‌کردند بیشتر شنونده بودند، همه افراد را به کمک‌کردن به مردم و امداد‌رسانی تشویق می‌کردند.

سردار، میهمان خانواده‌های شهدا

صحبت‌های پایانی فرمانده سپاه خوزستان برداشتی دیگر از روحیه نوع‌ دوستانه سردار سلیمانی بود. سردار سرتیپ حسن شاهوارپور به «شهروند» می‌گوید: سردار قاسم سلیمانی تفکری بلند پروازانه داشت. فعالیت‌های امدادرسانی و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی ایشان را تنها نباید به سیل خوزستان خلاصه کرد. ایشان به خاطر وسعت دیدی که داشتند، این فعالیت‌ها را در عرصه‌های مختلف دنبال می‌کردند. هر گاه به خوزستان سفر می‌کردند، میهمان خانواده شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس می‌شدند و شهدا را فراموش نمی‌کرد. ایشان هر بار که به خوزستان می‌آمدند، دیدار و عیادتی با مادر شهید‌ هاشمی ‌داشتند.

هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست

سیل که آمد، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود، از مشتاقان مدافع حرم خواست به کمک سیل زدگان خوزستان بیایند.

بگذارید پایان بخش این گفت‌وگو متن پیام این فرمانده شهید باشد:

"مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند. جوانانی که سنشان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند که به عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند. به نظر من باید بیایند خوزستان. چرا که حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست."

حسام خراسانی