Print Logo
امضای تفاهمنامه هلال احمر و ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور سه‌شنبه 25 آذر 1399 ساعت 21:20

عملکرد هلال‌احمر در کاهش رنج و خدمت به مردم بزرگترین معروف است


نشست مشترک ستاد امر به معروف و نهی از منکر با شورای امر به معروف و نهی از منکر جمعیت هلال احمر کشور به منظور امضای تفاهمنامه همکاری، صبح امروز در محل ساختمان صلح برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، در این نشست که به میزبانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در این جمعیت و در ساختمان صلح هلال احمر برگزار شد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، رئیس ، حجت‌الاسلام محبی دبیر، حجت‌الاسلام میرزایی معاون اجتماعی و تعدادی از مدیران ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر جمعیت هلال احمر حضور داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر ضمن خوشامدگویی به میهمانان، با اشاره به اهمیت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام تصریح کرد: مسأله امر به معروف در اسلام بسیار پر اهمیت است، اما متاسفانه در جامعه اسلامی ما در برخی زمان‌ها فراموش یا کمرنگ شده است. البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با احیای دین در کشور، امر به معروف و نهی از منکر هم که در بخش‌هایی فراموش شده بود، احیا شد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر در ادامه به تعریف و تبیین این فریضه الهی پرداخت و خاطر نشان کرد: در اسلام هر ارزشی معروف و هر ضد ارزشی منکر است. تلاش برای برقراری ارزش‌ها در همه ابعاد و زدودن جامعه از همه ناپاکی‌ها مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت‌الاسلام و المسلمین معزی در ادامه با بیان اینکه قوام شریعت وابسته به امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر فقط لفظ و کلام نیست، بلکه عمل با برنامه‌ریزی و حساب و کتاب برای تحقق ارزش‌هاست.
وی در ادامه به بیان احادیث و روایاتی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و در تبیین این بخش از سخنان خود گفت: امیرالمومنین (ع) فرموده‌اند که قوام شریعت به امر به معروف و نهی از منکر است.
در برخی روایات آمده که امر به معروف از جهاد برتر است چرا که جهاد موانع را از سر راه برمی‌دارد، اما امر به معروف و نهی از منکر، امر تحقیقی است.
 
کاهش آلام مردم؛ مصداق امر به معروف
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اشتراکات اهداف جمعیت هلال احمر و موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و  با بیان اینکه هلال احمر یک جمعیت خیریه غیرانتفاعی، مردمی و بین‌المللی است، افزود: جمعیت هلال احمر نزدیک به یک صد سال سابقه دارد و با بیش از ۱۹۰ کشور در عرصه بین‌الملل در ارتباط است و هدف این مجموعه گسترده نیز کاهش آلام مردم و افزایش سلامت روح و جسم آنهاست که این خود مصداق بزرگ امر به معروف است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر تکمیل سخنان خود افزود: هیچ جمعیتی همچون هلال‌ احمر در سراسر کشور وجود ندارد که گستردگی آن از دل روستاها (خانه‌های هلال) تا شهرها و سراسر کشور ادامه داشته باشد و من امیدوارم این گستردگی موجب برکات شود.
وی در تکمیل سخنان خود در این بخش تصریح کرد: جمعیت هلال احمر از نظر اداری یک جمعیت ۱۰ هزار نفره است، اما از نظر داوطلبی، میلیون‌ها نفر عضو دارد و در سازمان جوانان بیش از یک میلیون و در سازمان داوطلبان نزدیک به هفتصد هزار عضو فعال وجود دارد.
 
اهمیت حفظ کرامت انسان‌ها 
وی به اشاره به اهمیت حفظ کرامت انسان‌ها در یاریگری اضافه کرد: ارتقای سلامت و صحت هم در ُبعد مادی و هم معنوی از وظایف هلال ‌احمر است که محقق شدن آن مصداق امر به معروف و نهی از منکر است. باید به کرامت انسانی هم توجه داشته باشیم، چراکه انسان ذاتا مکرم است. شورای امر به معروف در همه استان‌ها تشکیل شده است و برای ما افتخار است که بتوانیم برای تحقق کامل امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به دو مسئولیت حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در هلال احمر شامل هدایت و نظارت، در تبیین این دو وظیفه تصریح کرد: هدایت به معنای امر به معروف است و نظارت هم نهی از منکر است. ما تلاش می‌کنیم جامعه خشنی نداشته باشیم که همین مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، ما گاهی شاهد رفتارهای غیرانسانی هستیم و هلال ‌احمر برای ایجاد همدلی میان انسان‌ها و اصلاح این رفتارها همواره تلاش می‌کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر در پایان ضمن قدردانی از عملکرد امدادگران، داوطلبان، جوانان و کارکنان این سازمان مردم‌نهاد در مقابله با کرونا تاکید کرد: در حال حاضر نیز جمعیت هلال‌ احمر برای کمک به کشور در ستاد کرونا حضور دارد و فرزندان هلال‌ احمر در حال خدمت هستند. امدادگران فقط در سیل و زلزله حضور ندارند، آنها هنگام رنج نیز در کنار مردم و برای کمک به آنها در حال خدمت هستند.
نماینده ولی فقیه و رییس شورای امر به معروف جمعیت از زحمات اعضای سابق این شورا در هلال‌احمر قدردانی کرد. 
 
دستگیری وظیفه انسان مومن 
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی نسبت به توسعه همکاری‌های مشترک دو حوزه اظهار کرد: انسان مومن وظیفه دارد که از سیل‌زده‌ها و زلزله‌زده‌ها دستگیری کند، ما باید در گرفتاری‌ها یار مردم باشیم و در صحنه حاضر شویم تا بتوانیم در راستای اجرای وظایف بندگی، انس الهی و اجتماعی داشته باشیم. 
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر سخنان خود را با اشاره به آیه کریمه «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله» که همواره مورد توجه امام خمینی نیز (ره) بوده است، ادامه داد و گفت: خداوند به هرچه امر کرده معروف و از هر چه نهی کرده منکر است. انسان برای انجام رسالت الهی همیشه باید ناظر بر صحنه و بالنده باشد. البته این حسن فعلی کافی نیست بلکه انگیزه، تعیین کننده است و باید کار برای خدا بوده، در راه خدا و حرکتش به سوی حرکت ربوبی باشد و انسان همواره سالک الی‌الله باشد.
 
اهمیت مسأله خدمت به مردم
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله خدمت به مردم در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: در میان همه اوامر الهی و دستورات اجتماعی، سیاسی و فردی که خداوند برای زندگی‌ انسان مقرر کرده، مسأله خدمت به مردم در اولویت است. 
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به روایات و آیات قرآن کریم افزود: مجموعه بشر عائله خداوند هستند، خداوند پیغمبرش را به سوی ما فرستاد که طبیب ما باشد. پیغمبر ما در میان پیغمبران از همه مردمی‌تر بود. خدمت، انسان را مردمی می‌کند در حالی که ریاست‌طلبی و پشت میزنشینی انسان را از خدا دور می‌کند. امام(ره) می‌فرمود که به من خدمتگزار بگویید بهتر از این است که رهبر بگویید.
وی در ادامه سخنان خود به تبیین مصادیق خدمت به مردم پرداخت و با تاکید بر اهمیت خصلت‌ مردمی بودن در میان مسئولان، اضافه کرد: خدمت به مردم نه با گزارش گرفتن، بلکه با میان مردم رفتن و حس کردن درد مردم میسر می‌شود. دستور امام علی (ع) به مالک اشتر این است که قلبش را از رحمت و محبت نسبت به مردم پر کند و حتی کافر را هم دوست داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر عمومیت دادن به وظیفه ذاتی انسان است تا رحمت در جامعه گسترش یابد و جامعه را از منکرات مصون بدارد.
 
تبیین اشتراکات هلال و ستاد امر به معروف 
حجت‌الاسلام و المسلمین جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و‌نهی از منکر کشور نیز در این نشست سخنان خود را با تبیین اشتراکات جمعیت هلال احمر و ستاد امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرد. 
وی نقطه اشتراک ستاد امر به معروف و جمعیت هلال احمر را استفاده از نیرو‌های مردمی و مردم‌ محور بودن این دو مجموعه دانست و افزود: شاید در کمتر دستگاهی در جمهوری اسلامی، به میزان ستاد امر به معروف و جمعیت هلال احمر اشتراکات وجود داشته باشد.
حجت‌الاسلام و المسلمین جلیل محبی همچنین به سیاست‌های اتخاذ شده ستاد امر به معروف در دوران مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی اشاره و خاطرنشان کرد: رویکرد ستاد در این دوران ترغیب و تشویق مردم برای مشارکت در امر به معروف و توسعه مفهوم معروف و منکر است که کمک‌رسانی و امور خیریه را نیز شامل می‌شود.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری به همین منظور ایجاد شده است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر یک ظرف اجتماعی است که می‌تواند همه اقداماتی را که با عنوان مسئولیت اجتماعی انجام می‌شود تحت پوشش قرار دهد.
 
عملکرد شورای امر به معروف جمعیت
دکتر یاسر احمدوند، معاون فرهنگی و امور آموزشی و ‌پژوهشی و دبیر شورای امر به معروف جمعیت نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی درخصوص عملکرد شورای امر به معروف و نهی از منکر در هلال احمر پرداخت. 
وی با اشاره به سابقه 100 ساله جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر نهادی است اجتماعی که ذات آن هم یک نهاد مردمی است. ما در جمعیت هلال احمر سه مفهوم بنیادی و اساسی داریم، با عنوان یاریگری، نجات و دیگری.
معاون فرهنگی و امور آموزشی و‌پژوهشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر در تبیین این سه مفهوم افزود: ما یاریگری را در جمعیت هلال احمر با عنوان امداد تعریف می‌کنیم و معتقدیم اولین امدادگر، خداوند است، دیگری هم یک مفهوم اجتماعی است و نجات هم هدف ما در جمعیت هلال احمر  است. نگاه و برداشت ما این است که این سه مفهوم از مفاهیم اصلی و محوری امر به معروف و نهی از منکر به شمار می‌آید.
 
تدوین سند امر به معروف در هلال احمر 
دکتر احمدوند در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ذات فعالیت در هلال احمر امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: تدوین سند امر به معروف جمعیت با اقتضائات اختصاصی آن در حال آماده‌ سازی است و تا پایان سال این سند نهایی  می‌شود.
وی در ادامه گزارشی از فعالیت این مجموعه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ارائه کرد و گفت: اقامه نماز به عنوان محوری‌ترین برنامه پیگیری شده است و در حال حاضر حدود 290 نماز جماعت در سراسر کشور اقامه می‌کنیم. در زمینه فعالیت تبلیغی و فرهنگی نیز دو نشریه با عنوان‌های «مهر و ماه» و «زاد» در حوزه نمایندگی ولی‌فقیه با هدف ارتقای فرهنگ دینی منتشر می‌شود. 
معاون فرهنگی و امور آموزشی و پژوهشی، ترویج بیانیه گام دوم، برپایی مراسم در مناسبت‌های مذهبی، گسترش کانون‌های طلاب، خدمت‌رسانی در بحران کرونا و همچنین برگزاری حدود سی نشست علمی با موضوع امداد و اخلاق را از دیگر فعالیت‌های اجرایی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در  هلال احمر برشمرد.
 
تشریح فعالیت‌های عملیاتی
حجت‌الاسلام و المسلمین میرزایی، معاون اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز در ادامه این نشست، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال 1379، که فرمودند" وظیفه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است نه اینکه خود عامل آن باشد" گفت: نباید امر به معروف را محصور و زندانی کرد و یکی از مهم‌ترین موارد امر به معروف و نهی از منکر، امر مردم به مسئولان است و مردم باید بتوانند سازمان‌ها را نقد نمایند و در داخل ادارات هم کارکنان باید بتوانند یکدیگر و نیز مدیران را نقد کنند. 
وی الگوسازی را نیز یکی دیگر از روش‌های امر به معروف دانست و افرود: ستاد به دنبال راه‌اندازی یک نرم‌افزار با عنوان منادی برای تسهیل امر به معروف و نقد مسئولان توسط مردم است.
 
امضای تفاهمنامه همکاری‌های مشترک
در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری‌های مشترک به امضای حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی و حجت‌الاسلام والمسلمین معزی رسید. 
مطابق متن این تفاهمنامه مقرر شد که ستاد امر به معروف ظرفیت نیروهای جهادی خود را در اختیار سازمان هلال احمر بگذارد تا در امر کمک‌رسانی و امدادرسانی با جمعیت همکاری نمایند. 
همچنین مقرر شد که جمعیت هلال احمر به منظور احیای امر به معروف و نهی از منکر زمینه‌های عضویت بدنه ۲ میلیون نفری نیروهای داوطلب و امدادگر خود در گروه‌های جهادی ستاد و ثبت‌نام در سامانه «امین» به منظور تربیت نیروهای متخصص در گروه‌های تخصصی داوطلب را فراهم نمایند.
در بخش دیگری از این نشست احکام اعضای جدید شورای امر به معروف و نهی از منکر جمعیت هلال احمر نیز توسط رئیس و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اعطا شد.
در این نشست حسین صداقت مهر مدیر کل حراست جمعیت هلال احمر، دکتر گل فشان رییس سازمان جوانان، حجت الاسلام و المسلمین ذاکری معاون نظارت و امور شرعی حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر، حجت‌الاسلام و المسلمین خداجویان مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جوانان هلال احمر و دکتر استاک مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر نیز حضور داشتند.  
علاوه بر معاونان و مدیران این دو نهاد، اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر همه دفاتر استانی جمعیت هلال احمر نیز از طریق ویدئوکنفرانس در این جلسه حاضر بودند که شرح وظایف و رویکردها نیز در پایان نشست توسط حجت‌الاسلام و المسلمین میرزایی، معاون اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برای آنان تبیین شد.
در ادامه این نشست سه ساعته مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه و روسای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر هلال احمر استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، هرمزگان،خوزستان و موسسه علمی‌‌ _کاربردی به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در جهت ارتقای جایگاه این شورا پرداختند.
34260012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012104899199403_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012104926589870_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:32 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012104972426980_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012104916528066_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012105231797940_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012104871622605_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:32 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012104947831458_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012105240369106_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012105237760491_Thum.jpg
 
40060012/15/2020 8:55:31 PMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/12/202012104910751845_Thum.jpg