Print Logo
جمعه 7 خرداد 1400 ساعت 15:46

محبت، رمز شکوفایی و آرامش خانواده


نیاز روانی از مهمترین نیازهای انسان است و نسبت به دیگر نیازها مرتبه بالاتری دارد. از مهمترین نیازهای روانی، برخورداری از محبت در هر دوره از زندگی است چرا که اساسا کمبود این نیاز باعث به وجود آمدن آشفتگی و اضطراب در زندگی فردی و اجتماعی می گردد. محبت در لغت، به معنای دوست داشتن و علاقه مندی و در اصطلاح عرفان عملی، به لذتی که ناشی از میل رسیدن به کمال تلقی می شود. این میل درونی، در مرتبۀ ضعیفش ارادت، سپس شوق و در مرتبۀ قوی تر محبت خوانده می شود.

در ادامه به بیان نقش محبت در خانوده می پردازیم:

خانواده و محبت

محبت و مهرورزی در خانواده از ویژگی های یک خانواده ی موفق و سالم است. ارتباط محبت آمیز بین پدر و مادر و همچنین با فرزندان باعث آرامش و پیشرفت فرزندان در خانواده می شود زیرا فرزندان در سایه ی مهر و محبت می توانند با دور شدن از تنش ها، فعالیت های خود را به درستی انجام داده و استعدادهای آنها شکوفا شود.

بی تردید خانواده، اساسی ترین نقش را در شکل گیری عقاید، رفتار و شخصیت هر فرد دارد. اولین آموزش ها در درون خانواده شکل گرفته و پدر و مادر به عنوان اولین معلمان با آموختن اخلاق و رفتار شخصیت فرزندان را تا حد زیادی تشکیل می دهند.

کسانی که در کودکی از مهر و محبت خانواده بهره مند شده اند با اعتماد به نفس بیشتری مراحل پیشرفت خود را طی نموده و باعث پیشرفت جامعه نیز می شوند.

ابراز محبت

محبت به عنوان یک نعمت الهی باید همیشه به زبان آورده شود. اگر پدر و مادر از ابراز محبت به همدیگر خودداری کنند انگیزه ای برای انجام امور زندگی در آنها و حتی فرزندان ایجاد نمی شود. کانون یک خانواده با بیان سخنان محبت آمیز همیشه گرم می ماند.

امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند که ایشان فرمود: «قَولُ المَرءِ لِأِمرَأتِهِ إِنّی أحِبُّکِ لایَذهَبُ مِن قَلبِها أَبَداً» اگر مرد به همسرش بگوید تو را دوست دارم، اثر این کلام محبت آمیز هیچ گاه از قلب او بیرون نمی رود.

خوشرویی در خانواده باعث گرم نگهداشتن کانون خانواده می شود کانون خانواده بهترین مکان برای خوش رفتاری است در خارج از منزل فرد مجبور است به علت حفظ شئونات اجتماعی رفتاری اخلاقی داشته باشد و اما نکته مهم این است که پایه گذار خوش اخلاقی در خانواده پدر است، چرا که بار مسئولیت در آغاز بر دوش اوست.

از سویی دیگر انتظارات غیر عقلانی پدر و مادر از یکدیگر محبت میان افراد خانواده را کم می کند. هر انسانی دارای نقاط قوت و ضعف فراوانی است و باید تلاش شود بدی ها نادیده گرفته شده و نقاط قوت بیشتر دیده شود.

کلام آخر؛

اگر در زندگی محبت باشد، تحمل سختی‌های زندگی برای خانواده ها آسان می گردد. محبت خانواده را پایدار می‌کند. زن و شوهر هر چقدر به یکدیگر محبت کنند ایرادی ندارد زیرا باعث اعتماد می شود.

محبت پایدار کمک می کند که خانواده حقوق یکدیگر را رعایت کنند. محبت فقط یک احساس یا کلام تنها نیست؛ اما محبت یک مرام تربیتی و شیوه ی زندگی است.

 

پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر