Print Logo
سخنرانی نماینده ولی فقیه در هلال احمر(3) شنبه 29 شهریور 1399 ساعت 16:23

سومین جلسه سلسله گفتار های "انسان و زندگی" / فیلم


سومین درس گفتار انسان و زندگی، با سخنرانی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، سلسله گفتارهای "انسان و زندگی" با بیانات حجت ‌الاسلام‌ و ‌المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر، هر شنبه در پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه و همچنین فضای مجازی منتشر می‌شود.
در این سلسله گفتارها با اشاره به آیات و روایات دینی به واکاوی و بررسی چالش‌های اخلاقی پیش ‌روی انسان اشاره و به تأثیرگذاری آموز‌ه‌های دینی در ارتقای توانمندی‌ها اخلاقی و همچنین تأثیر حوزه آموزش و فرهنگ در این رابطه می‌پردازد.

نماینده رهبرمعظم انقلاب در سومین درس گفتار انسان و زندگی نیز در ادامه مباحث جلسه اول و دوم به تبیین کرامت انسان پرداخت و با بیان و تبیین صفات رذیله انسانی از بیان و دیدگاه قرآن به تاثیر این صفات رذیله در زندگی مادی و معنوی انسان اشاره و بیان کرد: برخی صفات موجب سقوط بشر از جایگاه اصیل خود می‌شود. خداوند متعال همان‌طور که در برخی آیات شخصیت انسان را تمجید کرده است، در برخی از آیات نیز با اشاره به برخی صفات رذیله انسان را مورد ذم و نکوهش قرار داده است.
نماینده رهبر معظم انقلاب هفت صفت رذیله شتاب‌زدگی و عجله، بخل‌، حق‌ستیزی، طغیان‌گری، دلبستگی به آرزوهای دنیوی، عدم بردباری و ناسپاسی را از جمله صفات رذیله دانست که در قرآن کریم، انسان با آن صفات مورد ذم و نکوهش قرار گرفته است‌.

حجت الاسلام والمسلمین معزی در سومین مجموعه از این سلسله گفتارها به تبیین و بررسی آفت‌های زندگی دنیوی و اخروی بشر پرداخت و به واکاوی برخی از رذائل اخلاقی که جایگاه انسان را می‌تواند در سیر نزولی قرار دهد  پرداخت.
لازم به ذکر است درس گفتار انسان و زندگی با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی برخی از مساجد و اماکن مذهبی، هر شنبه در فضای مجازی منتشر می‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر، شنبه‌های هر هفته در نمازخانه ساختمان صلح به تبیین معارف دینی و مسایل کلان هلال می‌پرداختند که این سخنرانی‌ها با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اقامه نماز جماعت متوقف شد و اکنون پس از وقفه‌ای درس‌گفتارهای "انسان و زندگی" به صورت هفتگی در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت فیلم کامل دروس اخلاق به پایگاه اطلاع‌رسانی www.nvhelal.ir یا صفحات و کانال‌های آپارت به آدرس Moballeq_media مراجعه کنند.

 

بخش هایی از بیانات نماینده ولی فقیه در هلال احمر:

نماینده ولی فقیه در هلال احمر ضمن قرائت آیه "وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا" (اسراء آیه 70) گفت: شخصیت انسان را خداوند متعال در آیات متعدد بیان و تمجید می کند که در جلسات گذشته اشاره شد و از سوی دیگر خداوند متعال برخی از صفات انسان را هم مورد ذم و نکوهش قرار می دهد.

وی افزود: آنچه در نکوهش انسان اشاره شده است این که انسان موجود شتاب زده و بی صبر است: "کَانَ الْإِنسَانُ عَجُولًا" (اسراء آیه11)، چیزی که زمان آن نرسیده است و مقدمات کار به ثمر ننشسته طلب می کند و ثمرات و نتیجه آن را می خواهد و این عجله، انسان را به خطا، اشتباه و مسیر نادرست می کشاند و شاید چیزی را که با شتاب می طلبد شری هم برای او باشد.

حجت الاسلام و المسلمین معزی دومین صفت مورد نکوهش را در قرآن کریم "وَکَانَ الْإِنْسَانُ قَتُورًا"(اسراء آیه 100) دانست و گفت: این صفت به معنای بخل، عدم بخشش و عطا نکردن است که بسیار بد و نکوهش شده است و انسان را از کارهای خیر باز می دارد

نماینده رهبر معظم انقلاب از جمله دیگر صفات نکوهش شده را مستند به آیه "أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّى"(سوره نجم آیه24) برشمرد و افزود:  انسان آرزوهای زیاد و طولانی دارد و امیرالمومنین (ع)  هم در این زمینه می فرمایند که انسان آرزوهای دراز و بی انتها دارد و تا زمان مرگ هنوز به دنبال آرزوی های خود است و خیال می کند هر چیزی را می تواند به دست آورد که برخی از این آرزوها هم انسان را به هلاکت می کشاند، از آموزه های دینی جدا می سازد، فراموشی از آخرت به دنبال دارد و خداوند این صفت را در قرآن نکوهش فرموده است.

"وَکَانَ الْإِنسَانُ أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا" (کهف آیه 54) به معنای جدل کردن هم دیگر صفت مورد نکوهش در قرآن بود که حجت الاسلام و المسلمین معزی در این خصوص تاکید کرد: انسان با حق سر ستیز دارد و دنبال حق نیست و خصومت و دشمنی می کند تا از حق پیروی نکند و در ادامه هم باید به پنجمین صفت مورد نکوهش که طغیان گری است اشاره نمود که "کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى"(علق آیه 6) یعنی از کفر، طغیان و سرکشی می کند و در برابر حق سر تسلیم فرو نمی آورد، در حالی که همه انبیاء و اولیاء در برابر خداوند متعال سر تسلیم فرود آوردند و اسلام یعنی سر تسلیم فرو آوردن و این که خداوند هر آنچه امر فرمود از آن پیروی و هر آنچه نهی نمود از آن دوری کرد، طغیان و سرکشی نکرد.

وی تاکید کرد: این صفات را وقتی مورد بررسی قرار می دهیم و تعریف زندگی را ارائه می نمائیم خواهیم دید که آن صفات مورد تمجید و تکریم چگونه انسان را به حرکت وا می دارد و چگونه این صفات مورد نکوهش، انسان را از تکامل باز می دارد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر ششمین صفت مورد ذم را ناسپاسی برشمرد و با اشاره به آیه "و إِنَّ الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَکَنُودٌ (عادیات آیه 6) گفت: معنای ناسپاسی این است که خداوند به انسان نعمت داده و نمی توان نعمت های خدا را اندازه گیری و شمارش کرد و باید در برابر هر نعمتی شاکر باشیم و در واقع شکر یعنی بهره گیری از آن نعمت در مسیر صحیح تکامل و ناسپاسی این که نعمت ها را در مسیر هلاکت و نابودی خودش به کار می برد.

حجت الاسلام و المسلمین  معزی هفتمین صفت را با اشاره به آیه "إِنَّ ٱلْإِنسَان خُلِقَ هَلُوعًا" (المعارج - 19)  به معنای کم ظرفیت بودن دانست و گفت: انسان با کمترین مشکل ناله و فریاد می کند که "إِذَا مَسَّهُ ٱلشَّرُّ جَزُوعًا" (المعارج - 20) وقتی بدی به او می رسد ناله می کند، اما باید تحمل کند و اگر می خواهد کمالات را سیر نماید باید صبور به معنای مقاوم باشد و در برابر مشکلات و ناملایمات از خودش کم ظرفیتی نشان ندهد و در ادامه هم "وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا"(معارج آیه 21) که البته ادامه همان تفسیر کلمه هلوعا است و لذا اگر جایگاه اجتماعی، علمی، زندگی مناسب و ... دارد اما همه را برای خودش می خواهد و این صفات مورد نکوهش است.

بیانات تفصیلی سلسله گفتار سوم حجت الاسلام و المسلمین معزی را در لینک زیر دریافت فرمائید:

 

 

http://Www.moballeq.ir

http://Www.aparat.com/Moballeq

https://t.me/moballeq_media