Print Logo
چهارشنبه 5 شهریور 1399 ساعت 20:18

سوگوار حقیقی کیست؟


ماه محرم، ماه عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) است. این ماه از ابعاد مختلف دارای اهمیت و عظمت بسیار است و این عشق و علاقه امام حسین (ع) هرگز خاموش شدنی نیست. اما یکی از نکات حائز اهمیت در این علاقه شیوه و سبک ابراز علاقه و ارادت به ساحت امام آزادی و آزادگی است. باید بدانیم یک عزادار واقعی چه ویژگی دارد؟ یکی از ابعاد مهم در این ماه همین شناخت ویژگی‌های یک عزادار حقیقی است. مجالس امام حسین (ع) چه ویژگی‌های باید داشته باشد.

در روایتی نقل شده: «حضرت صادق (ع) به فضیل بن یسار فرمودند:« تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُون؟» وقتی در جلسات دور هم جمع می‌شوید از احادیث ما اهل بیت هم حدیث می کنید؟ فضیل به حضرت جواب داد:«نَعَم » بله آقا جان حدیث می خوانیم. امام صادق (ع) در ادامه روایت قاعده ای کلی بیان نمودند:« تِلْک الْمَجَالِسُ أُحِبُّهَا»،‌ جلساتی که احادیث اهل بیت در آن بیان گردد من آن جلسه را دوست دارم.» امام صادق (ع) در پایان به شاگردان خویش می‌فرماید: « ای فضیـل، امــر مــا را احیــا کنیــد و رحمت درود بر فردی که امر ما را زنده کنید.»
حال این پرسش مطرح است که امــر ائمه هدی چیست؟ امامان و رسولانی که برای هدایت انسان آمده‌اند به چه امر کرده‌اند؟ این احیای امر یعنی جامعه را به سمت جامعه مومنانه و جامعه بندگی شایسته خدا سوق و هدایت نمودند. یعنی رفتار منطبق بر دستورات خداوند را ترویج و تبلیغ کردند. ائمه دینی ما را به پیروی از امر خدا می‌خوانند و امرشان همان وظیفه‌ای است که بر عهده پیامبران و جانشینان بوده است.
این رسولان و رهنمایان آمده‌اند تا عدالت را در جامعه گسترش دهند، بدی و زشتی‌‌ها را نهی و علم دانش ترویج کنند. جانشینان آن‌ها هم در همین مسیر حرکت کرده‌اند؛ یعنی امر به خیر و نیکی و نهی از زشتی و پلیدی. احیای امر یعنی ظلم از جامعه بر طرف ساختن، احیای امر یعنی جهل را از جامعه پاک نمودن، احیای امر یعنی خودداری از تجاوز و تعدی به حقوق دیگران، یعنی ایثار و فداکاری، یعنی که جامعه مومنامه را با حرکت‌های مخلصانه برقرار ساختن، این احیای امری است که باید در مراسم حسینی ترویج و تبلیغ شود. مجالس اهل بیت(ع) باید لبریز از این ویژگی‌ها باشد، خواسته ائمه هم همین هدی هدایت و راهبری انسان‌ها به سمت نیکی‌ها و خوبی‌ها بوده است. سیره رفتاری امام حسین (ع) هم مظهر خیرخواهی و نیکی برای دیگری و دیگران بوده است. بنابراین باید توجه داشت که برای چه گریه می‌کنیم؟ عشق و محبت یعنی بهره بردن از معارف این ائمه و بزرگان در راستای را بندگی واطلاعت خدا، امیدوار که فیض این حسنه را در این محرم کسب نماییم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی

نماینده ولی‌فقیه درجمعیت هلال‌احمر