Print Logo
حجت‌‌الاسلام‌ و المسلمین معزی در آیین معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه درسازمان جوانان تاکید کرد دوشنبه 27 مرداد 1399 ساعت 07:39

اهمیت ترویج معنویت اخلاق و روحیه انقلابی در جوانان


نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر در آیین معارفه حجت‌الاسلام‌ مهدی خداجویان به‌ عنوان مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر بار دیگر بر اهمیت تقویت روحیه ایثار و اقدام خیرخواهانه در جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین معزی در این مراسم که روز یکشنبه ۲۶ مرداد ماه در ساختمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، سخنان خود را با اشاره به اهمیت موضوع و مسأله جوانی در منابع دینی و سیره معصومین آغاز و تصریح کرد: در قرآن کریم از جوانان و جوانمردان به‌طور متعدد یاد شده است. یکی از این موارد در سوره کهف است که در آن به مرور زندگی جوانان اصحاب کهف پرداخته شده است. جوانان اصحاب کهف الگویی برای تمام جوانان در عصرهای مختلف تاریخی به شمار می‌آیند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر در ادامه از همه همکاران در این نهاد مردمی اعم از مسئولان و جوانان داوطلب که صادقانه، خالصانه، ایثارگرانه و جان بر کف در حوادث مختلف به مردم خدمت کرده‌اند، تقدیر کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است، بسیار ارزشمند دانست.
او ضمن تقدیر از عملکرد مسئولان و اعضای جوان سازمان جوانان هلال‌احمر در طول 70 ‌سال گذشته افزود: سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر سازمانی است با بیش از 70 ‌سال سابقه، تربیت جوانان و ترویج روحیه ایثار و اقدام خیرخواهانه در میان جوانان از موضوعاتی است که فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ نیز بر آن تأکید دارد.
حجت‌‌الاسلام‌ و المسلمین معزی ضمن ابراز امیدواری از ارتباط مستمر و پویای حوزه نمایندگی ولی‌فقیه و سازمان جوانان در جمعیت هلال‌احمر به سیره و رفتار پیغمبر اسلام(ص) در ارائه فرصت به جوانان نیز اشاره کرد و افزود: در منابع اسلامی و سیره معصومین نیز همواره در خصوص تکیه بر جوانان تاکید شده است. پیامبر اسلام نیز جوانگرایی را باور داشتند. این توجه به جوان‌گرایی را در سیره پیامبر اسلام (ص) می‌توان در انتخاب فرماندهان جنگی جوان و مبلغان دینی جوان مشاهده کرد.
بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در طول نزدیک به 70 سالی که از عمر خود را گذرانده، فعالیت‌های گوناگونی انجام داده است، از جمله ترویج مهرورزی، نیکوکاری، هم‌افزایی و مشارکت در خدمات عام‌المنفعه و همچنین ارتقای ظرفیت اجتماعی و فرهنگی هلال‌احمر از رویکردهای بارز این سازمان مردم‌نهاد بوده که نتایج درخشانی نیز به دنبال داشته است.
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین معزی در ادامه به بازخوانی آیین‌نامه و شیوه های‌ اجرایی کانون‌های دانشجویی جمعیت هلال‌احمر پرداخت. وی با بیان این که این آیین‌نامه و شیوه‌ های اجرایی می‌تواند به‌ عنوان یک سند و افق پیش‌روی سازمان جوانان به شمار آید، افزود: در این آیین‌نامه و شیوه‌ اجرایی به نکاتی پرداخته شده است که از آن می‌توان تعبیر به انسان‌سازی کرد و این مأموریت‌ها که در این آیین‌نامه و شیوه‌ های اجرایی آن ذکر شده، مصداقی از مأموریت‌های انبیاست.
نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه به بازخوانی این ۲۰ اصل پرداخت و گفت: جذب، سازماندهی و تربیت دانشجویان و جوانان به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و اجتماعی مورد نیاز جامعه به‌ ویژه هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرمترقبه، توسعه مشارکت دانشجویان در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های مربوط به سازمان و دانشگاه، کمک به امر سلامت اخلاقی جامعه و دفاع از ارزش‌های الهی و انسانی ازجمله این اصول است.
بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب، جمعیت هلال‌احمر سازمانی است که می‌خواهد با خدمت، رنج و آلام دردمندان را کاهش دهد و سلامتی و صلح و کرامت را در جامعه ترویج و گسترش دهد.
بسترسازی مناسب در جهت تداوم و استمرار و همکاری دانشجویان داوطلب با هلال‌احمر پس از فراغت از تحصیل و کوشش در جهت تبیین و شناساندن وظایف و هدف‌های انسانی جمعیت هلال‌احمر از طریق برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در جهت سیاست‌های کلی پژوهشی و آموزشی کشور از دیگر اصولی است که نماینده رهبر معظم انقلاب در این جلسه به آن اشاره کرد.
حجت‌‌الاسلام‌ و‌ الملسمین معزی همکاری داوطلبانه در فعالیت‌های فوق‌ برنامه برای دانشجویان و طلاب و نیز برنامه‌های خدمات بهداشتی و درمانی برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را یکی دیگر از این اصول برشمرد که باید در سازمان جوانان دنبال‌شود.
تلاش در جهت تقویت روحیه انسان‌دوستی و نوع‌دوستی در بین دانشجویان اصل دیگری است که نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر بر آن تأکید کرد و افزود: با انجام برنامه‌های بشردوستانه، عام‌المنفعه و امدادی و بسط اندیشه‌هایی همچون مهرورزی، خدمت به دیگران، نیکوکاری، ایثار و ازخودگذشتگی و صلح و دوستی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها باید در زمینه این مهم کوشید.
وی با بیان اینکه در عصر کنونی که غرب سعی بر رد مفاهیم دینی و فطرت انسانی دارد، تلاش در جهت توسعه و ترویج اخلاق و فرهنگ دینی امری الزامی است، افزود: تقویت تفکر دینی و هدایت گرایش فطری و تبیین جایگاه رفیع انسان در عالم هستی براساس بینش توحیدی، یکی دیگر از وظایف این سازمان مهم است.
تلاش و کوشش در جهت پرورش روحیه‌ تعبدآگاهانه و تقویت ایمان و تحکیم عمل صالح و قداست بخشیدن به شیوه‌های زندگی در پرتو هدایت معنوی و ادای فرایض دینی در بین اعضا، اغتنام فرصت جوانی در مسیر کوتاه زندگی و مجاهده در کسب کمال و رفع ملال برمبنای اتکال به خدا، اعتماد به‌ نفس، توفیق عبادت و تحصیل سعادت از دیگر اصولی است که حجت‌الاسلام‌ و‌ الملسمین معزی در این مراسم به آن اشاره کرد. ایشان این اصول را برگرفته از منابع عرفانی و دینی دانست و افزود: تقویت و پرورش روحیه‌ سلم و صفا، صداقت و صمیمیت، همدلی و همنوایی در تحقق امر تألیف قلوب و تحکیم اخوت در بین اعضا، تقویت اراده اعضا در مسیر تحقق حیات طیب و معقول، اهتمام به پرورش استعدادها، استکمال روحی و استحصال گنجینه‌های عقلی و ذخایر وجودی و تقویت بنیه علمی و تسهیل امر رشد و معرفت اعضا از اصول باارزشی است که در مأموریت‌های این سازمان نیز مطرح شده است.
توسعه‌ دامنه‌ شناخت و معرفت اعضا نسبت به خانواده سالم و مطلوب در معارف اسلامی بر اساس قرآن، سیره و روش اسوه‌های متعالی به منظور آماده‌ کردن جوانان برای زندگی اجتماعی، تلاش برای گرایش اعضا به صلاح و اصلاح اجتماعی، برقراری صلح و صفای جهانی، تأمین آرامش انسان‌ها و تضمین سلامت روان‌ها، اجتناب و پرهیز از خشونت، تلاش در جهت فراگیری آیین دوستی و مصاحبت، رحمت و شفقت، رفق و ملایمت و تعارف و تعاطف نسبت به یکدیگر، پرهیز از تندی و خشونت و اجتناب از کینه و خصومت در بین جوانان، تقویت روحیه شور و نشاط و امید و حرکت در بین اعضا بر اساس تبلیغ و تعمیم فرهنگ کار و ابتکار، فضیلت اشتغال و قداست کسب حلال و تلاش معاش؛ ابتهاج روحی و اتحاد جمعی در عمران و آبادانی میهن اسلامی با دست‌های توانا و اندیشه پویای جوانان پرشور ایرانی و استعانت از غیرت ملی و نصرت الهی، تقویت روحیه خدمت و همکاری، احسان، فداکاری، ایثار و ازخودگذشتگی نسبت به همنوعان و مجاهدت و مداومت در کسب توفیق خدمت خلق و ادای شکر نعمت خالق، پرورش جسمی و توانمندی و چالاکی همراه با تقویت روحیه‌ جوانمردی و فتوت، شهامت و شجاعت و پرورش حس حق‌طلبی از دیگر اصولی به شمار می‌آید که در این نشست نماینده رهبر معظم انقلاب به بازخوانی آن پرداخت.
نماینده رهبر معظم انقلاب یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر را رفع آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: جامعه امروز ما با ۷۰ معضل و آسیب اجتماعی روبه‌رو است که مهم‌ترین آن اعتیاد و چالش‌ خانوادگی است. چالش‌هایی که نیازمند حضور و فعالیت با برنامه سازمان در رفع و پیشگیری از آن است.
حجت‌الاسلام‌ مهدی خداجویان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در هلال‌احمر گفت: امیدوارم بتوانم طبق رهنمودهای نماینده رهبر معظم در جمعیت هلال‌احمر، این سازمان مردم‌ نهاد را در مسیر خدمات نوع‌دوستانه یاری کنم. محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز در این مراسم به بیان گزارشی از عملکرد سازمان در سه ماه گذشته پرداخت.
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ضمن تأکید بر لزوم توجه به مفاهیم دینی در برنامه‌های سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر افزود: جمعیت هلال‌احمر به دنبال افزایش مشارکت جوانان، یافتن مسئولیت اجتماعی و توانایی به دست آوردن فرصت‌ها در جامعه است تا جوانان بتوانند علاوه بر آماده‌سازی خود برای زندگی آینده به جوان‌سازی جمعیت هلال‌احمر نیز کمک کنند.

4006008/17/2020 7:35:37 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/08/202008109466713631_Thum.jpg
4006008/17/2020 7:35:37 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/08/202008109364977608_Thum.jpg
4006008/17/2020 7:35:37 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/08/202008109469508577_Thum.jpg
4006008/17/2020 7:35:37 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/08/202008109490004845_Thum.jpg
4006008/17/2020 7:35:38 AMhttp://Media.nvhelal.ir/Image/2020/08/202008109501370958_Thum.jpg