Print Logo
سه‌شنبه 15 اسفند 1402 ساعت 09:01

اهمیت مسئولیت پذیری و راهکارهای افزایش آن در جامعه


انسان در ذات خود، موجودی اجتماعی است و به تنهایی قادر به بر طرف کردن نیاز های خود نیست. تامین نیاز های مادی و معنوی هر شخص در زندگی منوط به همکاری و همراهی با دیگران است. رفع نیاز ها و آثار سودمندی که از ارتباط با اجتماع و جامعه نصیب انسان می شود بدون شک موجب ایجاد احساس مسئولیت آدمی در برابر افراد آن نیز جامعه می شود.

مسئولیت به معنای تعهد و پایبندی است. هرگاه انسان متعهد به انجام کاری می شود، مسئولیت انجام آن کار را به عهده می گیرد و خود را موظف می داند تا آن را به صورت کامل انجام دهد.

به بیان دیگر مسئولیت، انتخابی آگاهانه است و هنگامی که فردی احساس مسئولیت کند، دیگر لزومی ندارد که دیگران به او بگویند که در هر موقعیتی چگونه باید عمل نماید.

افراد در نتیجۀ توجه به مقررات، ارزیابی تجربه‌های خویشتن و رسیدن به نتیجه‌گیری‌های واقع‌گرایانه آن تجربه‌ها، الگوی رفتاری مناسبی را اختیار می‌کنند.
برخی از راهکارهایی که روان شناسان برای افزایس مسئولیت پذیری معرفی کرده اند در ادامه بررسی می شود:
یکی از شروط مهم برای افزایش احساس مسئولیت پذیری، با ثبات و متعهد بودن است. انسان هرقدر که در انجام کاری پایدار و جدی تر عمل کند احتمال دستیابی به نتیجه مطلوب را بیشتر می کند و در مقابل، انجام بدون برنامه و گاه گاه یک کار موجب ایجاد خستگی و بی حوصلگی و در نتیجه ترک آن می گردد.
یکی دیگر از راه های افزایش احساس مسئولیت تهیه یک فهرست و برنامه از کارها، اهداف و وظایف است. مکتوب کردن اقدامات باعث می شود که فرد بتواند به صورت جدی تر در مورد زمان موردنیاز برای هر کدام از کار ها تصمیم بگیرد و متناسب با آن تلاش کند.
برخورداری از عزت نفس یکی دیگر از مواردی است که ارتباط مستقیم با احساس مسئولیت پذیری دارد. برخورداری از این احساس به معنای آن است که شخص دارای منابع، فرصت و قابلیت تأثیرگذاری بر شرایط زندگی خویش است و می تواند از فرصت ها برای اثبات کفایت خود استفاده کند.
نهراسیدن از اشتباه کردن هم یکی از مواردی است که موجب افزایش مسئولیت پذیری می شود و در واقع نترسیدن از اشتباه و شکست و درس گرفتن از آن هاست. مرور رفتارهایی که منجر به شکست شده است و عدم تکرار آنها باعث پیشرفت و بهبود عملکرد در انجام وظایف می شود.
مواردی که در بالا برای گفته شد راهکارهایی عمومی برای پرورش و افزایش مسئولیت پذیری محسوب می‌شوند.

مسئولیت پذیری دارای فواید و آثار فراوانی در جامعه نیز می باشد که مهمترین آنها عبارتند از:
*
احساس رضایت درونی
* پرورش انضباط درونی
* ایجاد انگیزش درونی قوی
* رشد تفکر و افزایش قدرت شناختی
* مورد توجه و پذیرش خانواده ، گروه ها و جامعه قرار گرفتن.
*
کسب اعتماد به نفس
* ایجاد روحیه شادابی و نشاط


پایگاه اطلاع رسانی

حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر