Print Logo
یادداشت؛ ویژه 17 مرداد روز خبرنگار جمعه 17 مرداد 1399 ساعت 11:24

خبرنگار، تحلیل گری صادق، مطالبه گری به حق


در عصر حاضر با وجود پیچیدگی های فراوان زندگی انسان ها، شاید افراد کمتری واقف به اتفاقات پیرامون خود در جامعه باشند از این رو، رسالت خبرنگاران که بیان حق و حرکت در مسیرحقیقت است، بیش از پیش احساس می شود.

این خادمان بی منت عرصه اطلاع رسانی، با تیزهوشی خویش، زمان حال جامعه را تحلیل، گذشته را نقد و آینده را با خطای بسیار ناچیز پیش بینی می کنند و برای آگاهی بخشی به انسان ها، دشواری های بسیاری را متحمل می شوند.

مانند شهید صارمی ها که با تمام وجود و اهداء جان خود رسالت و قداست خبرنگاری را پاس داشتند و این روز را به نام خود به یادگار ثبت و ضبط نمودند.
خبرنگاران در واقع، چشم و گوش ملت و زبان گویای آنها در برابر مسئولان هستند که با تیز هوشی، دقت و رعایت امانت، روشنگری کرده و مسیر بالندگی و توسعه جامعه را هموار می کنند. ایشان به منزله مشعلی فروزان، دهلیز های تاریک هر جامعه ای را روشنائی می بخشند و موجب تغییراتی اساسی در آن می شوند. به تعبیری دیگر می توان گفت، وحدت ملی و توسعه اجتماعی در هر جامعه علاوه بر نیاز به معیارهای خاص خویش منوط به داشتن خبرنگاران لایق، مجرب و مسلط به علوم روز دنیا است
.
امام صادق(ع) در حدیثی که بسیاری از بزرگان آن را مصداق وظیفه خطیر خبرنگاران می دانند می فرماید:
"الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ"
آن کس که به زمان خود آگاه باشد امور پیچیده به او هجوم نمی آورد.
این حدیث از آن جهت بیان گر نقش خانواده اهل خبراست که ایشان با قلم خویش، بشر عصر حاضر را که در هجوم افکار و اطلاعات قرار گرفته، جستجوگر و طالب حق می پروراند تا با آگاهی از آنچه در جامعه و جهان رخ می دهد، بتواند بهتر و راحت تر در مسیر رستگاری گام بر دارد.
رسول اکرم (ص) نیز در حدیثی می فرمایند: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس»
در پایان نیز می توان مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار موفق و خداترس را حق محوری، حق طلبی و حق گویی دانست و در مقابل، سخن چینی، بدگویی و به جان هم انداختن مردمان، از ویژگی های نکوهیده ای است که هر انسان عاقلی از آن ها بیزاری می جوید.
پس چه نیکوست که صاحبان خبر به دور از جنجال آفرینی و هیاهوی سیاسی پیام رسان صادق جامعه باشند.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه نیز این روز ارزشمند را به همه ی صاحبان قلم تبریک و تهنیت عرض می کند.