Print Logo
پنج‌شنبه 2 مرداد 1399 ساعت 17:57

گزارشی از مشارکت تشکل‌های طلاب هلال‌ احمر در پویش «من-ماسک- می‌ز‌نم»


طلاب و روحانیون هلال احمری باور دارند که امروز توصیه به رعایت فاصله‌ اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی عمل به یک معروف در جامعه است 

پس از شیوع کرونا و تبدیل‌شدن آن به یک بحران بسیاری از مردم ایران همراه با نهادهای مختلف اجرایی داوطلبانه به میدان آمدند تا برای شکست کرونا و همیاری با کادردرمانی که به‌ عنوان مدافعان سلامت از آنها یاد می‌شود، آستین بالا بزنند.

در این بین اعضای کانون‌ها و تشکل‌های جمعیت هلال ‌احمر نیز در کنار دیگر نهادهای اجرایی تمام‌قد برای مبارزه با این ویروس ایستاده‌اند.

در یکی از اقدامات یا بهتر بگوییم پویش‌های داوطلبانه این تشکل‌ مردم‌نهاد، جوانان عضو جمعیت هلال ‌احمر گیلان اقدام به توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در سواحل و مراکز تفریحی سطح استان‌ کرده‌اند، در حالی ‌که توصیه می‌شود هم‌وطنان در شرایطی که کرونا در کشور کمرنگ نشده، از سفرهای غیر ضروری و تفریحی خودداری کنند اما عده ای به هر دلیلی سفرهای تابستانی خود را مثل سال‌های گذشته در برنامه دارند؛ این افراد حتی در سفر و گردش هم باید تا جای ممکن نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند تا نه خودشان به کووید-١٩ مبتلا شوند و نه ناقل ویروس برای دیگران باشند. 

در این طرح که به همت کانون‌ طلاب جمعیت هلال ‌احمر استان گیلان اجرایی شد، اعضای جمعیت هلال ‌احمر ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به توزیع رایگان اقلام میان مسافران و شهروندان کرده‌اند.

گزارش یک پویش داوطلبانه

طلاب جوان حوزه علمیه استان گیلان به تفرجگاه‌های این استان از جمله سواحل دریا رفته و با مسافران و گردشگران و هم‌استانی‌های خودشان که برای تفریح به ساحل آمده‌اند، گفت‌وگو و  اقلام بهداشتی را در میان آنها توزیع کرده‌اند.

آنها در خلال این گپ‌وگفت‌ها تبلیغ چهره به چهره و تأکید بر رعایت نکات بهداشتی را نیز می‌کنند. طلاب و روحانیون هلال احمری باور دارند که امروز توصیه به رعایت فاصله‌ اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی عمل به یک معروف در جامعه است.

موسی بحرکاظمی یکی از روحانیون جوان به معرفی این پویش می‌پردازد: در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، با دوستان جهادی بعد از بررسی شرایط و جمع‌بندی نیازهایی که از سوی ستاد مقابله با کرونا اعلام شده ‌بود، به این نتیجه رسیدیم که تولید ماسک یکی از نیازهای اصلی است؛ به همین منظور با تعدادی طلاب تصمیم به راه‌اندازی یک کارگاه تولید ماسک گرفتیم.

به گفته این روحانی جوان، این گروه در نخستین اقدام به جمع‌آوری کمک نقدی برای تهیه تجهیزات و مواد اولیه پرداختند. او در توضیح این موضوع افزود: در جلسه طراحی و برنامه‌ریزی درباره شیوه‌های قابل اجرا برای همگانی‌کردن گفتمان جهادی برای طرح تولید ماسک و جلب کمک گروه‌های مختلف بحث و همفکری کردیم و خروجی این جلسات، تولید هفت‌هزاروپانصد ماسک شد.

هدف فراهم‌کردن امنیت و حفظ سلامت همنوعان

به همت کانون‌ طلاب در جمعیت هلال احمر گیلان، ماسک و اقلام بهداشتی رایگان در سطح شهرهای ساحلی استان توزیع شد.  جوانان داوطلب شهر خودجوش، داوطلبانه و با هدف فراهم‌کردن امنیت و حفظ سلامت همنوعان خود این خدمت را انتخاب کرده‌اند.

موسی بحر کاظمی در مورد فعالیت‌های نوع‌دوستانه داوطلبان جوان جمعیت هلال ‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن اشاره به طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند» می‌گوید: برای مقابله با این بیماری برنامه‌های پیشگیرانه‌ بسیاری تدارک دیده شده است تا فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به ‌طور معمول انجام ‌شود؛ به‌ طور مثال ما در یکی از پویش‌های داوطلبانه اقدام به توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در سواحل و مراکز تفریحی سطح استان‌ کرده‌ایم. متأسفانه برخی افراد برخلاف توصیه‌های بهداشتی اقدام به سفر به شهرهای شمالی می‌کنند، این موضوع هم سلامت جان این مسافران و هم سلامت جان شهروندان این مناطق را به خطر انداخته. در این طرح که به همت کانون‌ طلاب جمعیت هلال‌ احمر استان گیلان اجرایی شد، اعضای جمعیت هلال ‌احمر ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان این مسافران،  اقدام به توزیع رایگان اقلام میان مسافران و شهروندان کرده‌اند.

او در مورد اثربخشی این طرح نیز توضیح می‌دهد: امروز توصیه به رعایت نکات بهداشتی نوعی امربه‌معروف است. ما علاوه بر توزیع ماسک با بسیاری از مسافران صحبت و آنها را از خطرات احتمالی آگاه کرده‌ایم. بسیاری از آنها متقاعد شده و از ادامه رفتار پرخطر خود پرهیز کرده‌‌اند. امیدواریم شهروندان نیز با رعایت بهداشت فردی، دوری‌گزینی و حضورنداشتن در اجتماعات در ابعاد مختلف زمینه‌ این فاصله‌گذاری را فراهم و نهادهای خدمت‌رسان را در قطع تکثیر زنجیره این ویروس همراهی کنند.

بنا به گفته این روحانی جوان، با شیوع کرونا این گروه‌ جهادی برای مسافرانی که اوقات تفریح و سفرشان را کنار دریا می‌گذرانند، برنامه تبلیغی در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند؛ دیگر تشکل‌های جمعیت هلال‌ احمر نیز در این اقدام مشارکت ‌داشته‌اند. او با اشاره به اینکه در برخی موارد جوانان با شعار شکست کرونا به نصب پوسترهای آموزشی در محل‌های عمومی و آموزش نکات ایمنی و خودامدادی به مردم نیز می‌پردازند، می‌گوید:درواقع اجرای این طرح و فراخوانی که داوطلبان منتشر کرده‌اند، مسئولیت‌پذیری را در قبال بحران به ‌عنوان امری مهم یادآوری می‌کند.

کرونا ما را به مردم نزدیک‌تر کرد

حجت‌الاسلام رحمان ‌پورمحمدی، معاون حوزه علمیه لنگرود، نیز یکی دیگر از افراد فعال در این پویش است. پورمحمدی هم درباره این پویش می‌گوید: این پویش یک حرکت خودجوش مردمی در قالب یک پیکره واحد برای تولید ماسک مورد نیاز کشور است.

وی همان اسفند بدون معطلی و داوطلبانه برای این کار پیش‌قدم شد: کرونا ما را به مردم نزدیک‌تر کرد. خانواده بسیاری از متوفیان آرزویشان این بود که فوتی‌هایشان با حرمت، کفن ودفن شوند. به همین منظور یکی از اقدامات ساماندهی این موضوع و چالش بود.» حجت‌الاسلام رحمان ‌پورمحمدی در روز‌های سخت کرونا و محدودیت‌های کسب‌وکار قدم‌های خوبی در راه کمک مومنانه برداشته است؛ روز‌هایی که کشور در تهیه ماسک با مشکل روبه‌رو بود و کادر درمان در خطر بودند. اعضای این گروه خط تولید ماسک را راه‌اندازی و در مراکز درمانی و بین مردم توزیع کردند.

توزیع ماسک رایگان درشهرهای ساحلی

حجت الاسلام و المسلمین امیر چهری، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان گیلان در توضیح این اقدام گفت: طلاب جهاد گر و داوطلب جمعیت هلال احمر در یک حرکت نوع‌دوستانه و خودجوش اقدام به توزیع ماسک، ماده ضدعفونی برای پیشگیری از شیوع کرونا در سطح شهر کرده‌اند. بنا به گفته این مقام مسئول، تمام محصولات ارائه شده در اولین قدم به وسیله این طلاب تولید و در قدم بعد میان شهروندان توزیع شده است. چهری با بیان اینکه  تقویت توسعه کانون‌های ‌طلاب و بهره‌گیری از ظرفیت آنان در برنامه فرهنگی و خیرخواهانه همواره مد نظر قرار داشته است، افزود: این طلاب با مشارکت خیرین، در قدم نخست اقدام به تهیه مواد اولیه برای تولید ماسک و اقلام بهداشتی و در قدم‌ها بعد تولید و توزیع این اقلام را بر عهده‌گرفته‌اند.

وی با اشاره به توزیع ماسک رایگان در طرح سالم سازی شهر چمخاله ادامه داد: ضد عفونی خودروهای عبوری از دیگر فعالیت‌های است که به وسیله این طلاب دنبال شده است.

بنا به گفته چهری این فعالیت‌ها به صورت متداوم اجرا می‌گردد.

روزنامه شهروند